لیتوانی این دو کشور را به اقدام علیه امنیت ملی خود متهم کرد

کدخبر: ۶۴۵۶۵۰
اقتصادنیوز: دولت لیتوانی ضمن دفاع از تصمیم خود برای دعوت نکردن از بلاروس و روسیه برای نظارت بر انتخاباتش، این کشورها را به اقدام علیه امنیت ملی خود متهم کرد.
لیتوانی این دو کشور را به اقدام علیه امنیت ملی خود متهم کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، لیتوانی از تصمیم خود مبنی بر عدم اجازه به ناظران روسی و بلاروسی برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور دفاع و هر دو کشور را به ایجاد کمپین‌هایی علیه امنیت ملی خود متهم کرد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا - که شامل لیتوانی، روسیه و بلاروس است - معمولاً تیم های ناظر چند ملیتی را برای نظارت بر انتخابات ۵۷ کشور عضو خود می فرستد.

خبر مرتبط
اعزام سربازان آلمانی به لیتوانی تهدید جدید علیه روسیه

اقتصادنیوز: کاخ کرملین امروز (دوشنبه) اعلام کرد اعزام سربازان آلمانی به لیتوانی تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کند، تهدیدی برای روسیه ایجاد می‌کند و نیازمند تدابیر امنیتی ویژه است.

بر اساس همین گزارش، وزارت خارجه لیتوانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را برای نظارت بر انتخابات خود دعوت کرده ولی روسیه و بلاروس را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند.

وزارت خارجه لیتوانی همچنین از سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست تا در ادامه عضویت کشورهایی که آشکارا قوانین بین‌المللی، حقوق بشر را نقض می‌کنند و به اوکراین تجاوز می‌کنند، تجدید نظر کند.

ماه گذشته، سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد که به دنبال تصمیم لیتوانی، هیچ ناظری را اعزام نخواهد کرد ولی اعلام کرد که اعتماد کامل به روند برگزاری انتخابات در این کشور دارد.

در انتخابات، گیتاناس ناوسدا ، رئیس جمهور فعلی، برای کسب یک دوره پنج ساله دیگر با هفت نامزد دیگر رقابت می‌کند.

در صورتی که هیچ کدام از نامزدها حداقل ۵۰ درصد آرا را به دست نیاورد، دور دوم در ۲۶ می(۶ خرداد) برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری لیتوانی بر سیاست خارجی و امنیتی نظارت دارد و فرمانده عالی نیروهای مسلح است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی