نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25 خرداد

رقابت شرکت‌های آمریکایی برای خرید نفت از ایران

کدخبر: ۶۵۲۸۲۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
رقابت شرکت‌های آمریکایی برای خرید نفت از ایران

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 خرداد 1354؛ سیاست صرفه‌جویی دولت اعلام شد

صادرات نفت ایران که پیش‌بینی می‌شد به 6.4 میلیون بشکه در روز برسد، اکنون 5.16 میلیون بشکه در روز است.

ایران درنتیجه تقلیل درآمد نفتی خود، سیاست صرفه‌جویی منطقی را در پیش می‌گیرد و بودجه کشور با هدف ترمز روی هزینه‌های جاری و کندی بودجه عمرانی تنظیم می‌شود.

این خلاصه‌ای از توضیحات دکتر عبدالمجید مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بود که امروز طی مصاحبه‌ای سیاست جدید مالی و اقتصادی دولت را توجیه کرد.

25 خرداد 1374؛ رقابت شرکت‌های آمریکایی برای خرید نفت از ایران

واشنگتن تایمز نوشت که شرکت‌های نفتی آمریکا ماه گذشته قبل از آغاز تحریم تجاری ایالات متحده علیه ایران، برای خرید نفت ایران با یکدیگر پراختند.

واشنگتن تایمز نوشت، شرکت‌های نفت آمریکا میزان خرید نفت خام روزانه از ایران در ماه مه به 740 هزار بشکه در روز رساندند که تقریبا معادل دو برابر خرید نفت خام ایران ازسوی این شرکت‌ها در ماه آوریل سال جاری بوده است.

تایمز می‌نویسد که شرکت‌های نفت آمریکا در سال 1994 به طور متوسط هر روز 613 هزار بشکه نفت خام از ایران خریده‌اند.

تایمز توضیح می‌دهد که شرکت‌های آمریکایی طبق دستور رئیس‌جمهور تا تاریخ 6 ژوئن وقت داشتند تا روابط خود را قطع کنند.

بر طبق این گزارش، شرکت «اکسون» در ماه مه 262 هزار بشکه نفت خام، شرکت نفت بی‌ایل روزانه 197 هزار بشکه، شرکت نفت «کوستال» روزانه 142 هزار بشکه و شرکت نفت «موبیل» روزانه 73 هزار بشکه نفت خام و شرکت «کالتکس» روزانه 66 هزار بشکه نفت خام از ایران خریدند.

25 خرداد 1384؛ ایران در رتبه 74 ریسک اقتصادی

نشریه معتبر یورومانی در جدیدترین گزارش خود، ایران را از لحاظ ریسک اقتصادی و سیاسی در رتبه هفتاد و چهارم جهان قرار داد.

بر این اساس، ایران از لحاظ ریسک نسبت به سال گذشته، که رتبه‌اش 79 بود پنج رتبه پیشرفت داشته است.

شاخص ریسک سیاسی، عملکرد اقتصادی، بدهی، رتبه اعتباری، سیستم بانکی و بازار سرمایه ازجمله شاخصه‌هایی هستند که در گزارش یوروماانی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش، یورومانی حداکثر عددی که به شاخص ریسک سیاسی اختصاص می‌دهد درجه کلی 25 است که به ایران درجه 11.85 اختصاص یافته است.

25 خرداد 1394؛ محسن جلال‌پور، رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران شد

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران روز گذشته میزبان اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها و نمایندگان تشکل‌ها بود. انتخابات هیات رئیسه و رئیس اتاق بازرگانی ایران در حالی روز گذشته برگزار شد که 424 نفر از نمایندگان این پارلمان برای تعیین افراد منتخب در اتاق ایران حضور نیافتند.

کرسی ریاست اتاق بازرگانی، ‌صنایع، معادن و کشاورزی با اکثریت قاطع آرا به محسن جلال‌پور رسید. پدرام سلطانی، مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری و غلامحسین شافعی نیز به ترتیب با اکثریت آرا بر صندلی نواب رئیس تکیه زدند.

با انصراف مهرعلیزاده، جلال‌پور بدون رقیب توانست کرسی ریاست اتاق ایران را از آن خود کند. اتفاقی که سابقه تاریخی نیز داشت. نایب رئیسی که بر صندلی ریاست نشست. در انتخابات رئیس اتاق، 354 نفر به ریاست محسن جلال‌پور مهر تایید زده و وی را به عنوان رئیس اتاق هشتم انتخاب کردند، 59 رای باطله اعلام شد و 10 نفر نیز رای ممتنع دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید