گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

تحرک بازارساز در سلیمانیه؛ چشم‌انتظاری دلاری در تهران!/ تتر کانال دلار را عوض می‌کند؟/ ۲ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 3 تیر 1403

کدخبر: ۶۵۵۲۴۸
اقتصادنیوز: معامله گران درباره مسیر پیش روی دلار در جریان معاملات امروز بازار ارز تهران دو پیش بینی متفاوت دارند؛‌ اما اسکناس آمریکایی از کدام یک پیروی خواهد کرد؟
تحرک بازارساز در سلیمانیه؛ چشم‌انتظاری دلاری در تهران!/ تتر کانال دلار را عوض می‌کند؟/ ۲ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 3 تیر 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز،‌ بازار ارز تهران دومین روز هفته را در حالی آغاز خواهد کرد که قیمت ها در جریان معاملات روز شنبه دوم تیر، روند افزایشی را دنبال کرده و در کانال 59 هزار تومان جا خوش کردند. قیمت دلار هرات که معاملات روز پیش را بالاتر از دلار تهران و سلیمانیه آغاز کرده بود،‌ در نیمه دوم معاملات عقب نشینی کرد و در 59 هزار و 230 تومان به کار خود پایان داد و تقریبا با دلار تهران هم رده شد؛ روندی که برای درهم امارات صادق بود و این ارز در پایان معاملات بازار در سطح 16150 تومان بسته شد.

نکته جالب توجه معاملات روز گذشته، همسو بودن مسیر حرکت دلار در بازار رسمی و غیررسمی بود،. روز گذشته دلار مبادله‌ای هم با افزایش قیمت، برای اولین بار به کانال 46 هزار تومان سر زد.

اما دو خبر مهم روز گذشته در میان معامله گران چرخید و نظر آنان را جلب کرد؛ اول، ایجاد ریسک سیاسی در بازار که ناشی از تشدید تنش میان اسرائیل و لبنان بود. براساس پیگیری های خبرنگار اقتصادنیوز، گروهی از فعالان بازار این خبر را از مولفه‌های موثر بر نوسانات بازار ارز تهران می‌دانند. در مقابل برخی دیگر از معامله گران همچنان  بر این نکته پافشاری داشتند که بازار ارز و سکه تا زمان برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نوسان محسوسی نخواهد داشت.

دومین موضوع مهمی که مورد توجه قرار گرفت، انتشار گزارشی درباره مداخله بانک مرکزی در بازار برای کنترل قیمت ها تا پیش از انتخابات بود. براساس این گزارش بانک مرکزی قصد دارد تا در روز عید غدیر با هماهنگی صورت گرفته به تزریق ارز در بازار سلیمانیه بپردازد. همچنین بانک مرکزی در گزارشی خبر از تزریق ۱۹ همتی در بازار بین بانکی داد که بزرگترین تزریق پول توسط بانک مرکزی در سال جاری محسوب می شود. به گزارش اقتصادنیوز، کارشناسان این اقدام را به عنوان سیگنال بانک مرکزی برای تغییر مسیر از سیاست انقباضی به سیاست انبساطی تحلیل می کنند.

با این همه، در سوی دیگر در جا زدن قیمت تتر در پشت محدوده مقاومتی نیز همچنان ادامه دارد و این رمزارز که همواره به عنوان یکی از مولفه های اثرگذار بر قیمت دلار از سوی معامله گران شناخته می شود،‌ نتوانسته با شکستن مرز مقاومتی مسیر صعود را در پیش بگیرد.

حال پیش بینی معامله گران از قیمت دلار در بازار امروز چیست؟ گروهی از تحلیلگران فنی با اشاره به روند حرکتی تتر در معاملات شبانه،‌ معتقدند محدوده 59 هزار و 300 تومان تا 59 هزار و 600 تومان که تتر از 25 اردیبهشت نتوانسته در بالای آن تثبیت دهد،‌ محدوده بسیار مهمی برای این رمزارز محسوب می شود. براساس گزارش اقتصادنیوز، این گروه بر این باورند که اگر تتر بتواند در تحقق این هدف موفق باشد، شاهد تغییر کانالی قیمت دلار در بازار خواهیم بود. تتر در لحظه تدوین این گزارش حدود 59 هزار و 210 تومان قیمت خورده است.

گروهی دیگر نیز با نظر به اینکه بازارساز بنای مداخله به بازار و تزریق دارد،‌ معتقدند قیمت دلار در جریان معاملات امروز چندان تغییر نوسانی نخواهد داد و در محدوده رنج باقی خواهد ماند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی