نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۱ تیر

رقابت بوئینگ و ایرباس بر سر ایران

کدخبر: ۶۵۹۰۵۵
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
رقابت بوئینگ و ایرباس بر سر ایران

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 تیر 1354؛ با احتکار زمین به شدت مبارزه می‌شود

وزیر کشاورزی و منابع طبیعی درباره مسائل مختلف کشاورزی اعلام کرد باید تولید در هکتار از 250 دلار به 2 هزار دلار بالغ گردد و تولید ناخالص از هزار میلیون دلار به 30 هزار میلیون دلار بالغ گردد.

روحانی در پایان ضمن قرائت موادی از قانون گفت: هر کس در روستاها در مقابل این قانون قرار گیرد و بخواهد برای احتکار زمین دساویزی درست کند به شدت در مقابلش ایستادگی خواهد شد و این وزارت کشاورزی است که باید زمین‌های احتکار شده را کشف و از احتکار زمین به هر صورت که باشد جلوگیری کند.

وزیر کشاورزی اضافه کرد: اراضی مملکت اگر سنگلاخ باشد برای ساخت و اگر غیرقابل کشت باشد برای صنعت و اگر قابل کشت باشد فقط به کشاورزی اختصاص خواهد داشت و در این مورد دولت در مقابل هر نوعت تجاوزی ایستادگی خواهد کرد.

21 تیر 1374؛ پرواز مستقیم تهران- مادرید برقرار شد

حسن شفتی، مدیرعامل هواپیمای جمهوری اسلامی در مادرید درباره تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: تحریم هیچ تاثیر منفی بر کار ما نداشته است.

وی که با نخستین پرواز مستقیم هما وارد مادرید شده بود افزود: ایران حدود 10 سال است که با تحریم مواجه است اما عملکرد ما نشان می‌دهد که همین مساله تحریم به افزایش خودکفایی ما منجر شده است.

وی اظهار کرد: در چند سال اخیر به دلیل تحریم اقتصادی، ما برای تامین نیازهای تکنولوژیکی، هیچ معامله‌ای را با آمریکا انجام ندادیم، لذا در ارتباط با مساله هواپیمایی، بیشترین زیان متوجه آمریکا شد و این کشور بازار خودرو را در ایران به شدت از دست داد.

21 تیر 1384؛ موافقت بانک مرکزی با تاسیس بانک پاسارگاد و سرمایه

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در سال جاری موافقت اصولی خود را با ایجاد دو بانک غیردولتی صادر کرده است.

دکتر ابراهیم شیبانی درخصوص صدور مجوز برای فعالیت بانک‌های خصوصی جدید گفت: در سال جدید بانک مرکزی اقدام به صدور و موافقت اصولی رای تاسیس دو بانک غیردولتی به نام‌های «سرمایه و دانش» و «پاسارگاد» کرده است. وی با بیان اینکه بخشی از سهام بانک سرمایه دانش متعلق به فرهنگیان است، افزود: بخشی از سهام بانک پاسارگاد مربوط به چندین گروه اقتصادی می‌باشد که در صورت احراز بقیه شرایط به زودی مجوز فعالیت این دو بانک صادر خواهد شد.

21 تیر 1394؛ رقابت بوئینگ و ایرباس بر سر ایران

به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورت توافق هسته‌ای بین ایران و 6 قدرت جهانی، یکی از پرآتیه‌ترین بازارهای صنعت هوایی جهان دوباره به بازار وصل خواهد شد.

ایران و قدرت‌های جهانی می‌کوشند تا موانع پیش‌روی انعقاد یک توافق تاریخی را در وین برطرف کنند و به این اختلاف 12 ساله شان بر سر برنامه هسته‌ای تهران خاتمه دهند.

این خبرگزاری پیش‌بینی می‌کند که برای شرکت‌هایی نظیر ایرباس، بوئینگ و دیگر شرکت‌ها این توافق می‌تواند به معنای انعقاد قراردادهایی به ارزش 20 میلیارد دلار باشد. در این صورت بوئینگ‌های 747 خطوط هوایی ایران که 38 سال از عمرشان می‌گذرد باید بازنشسته شوند.

به نظر می‌رسد که بوئینگ در بهترین موقعیت برای بهره‌ بردن از نخستین موج فروش‌ها قرار دارد.

این در شرایطی است که به گفته دیپلمات‌ها و منابع نزدیک به ایران، فرانسه که محل استقرار شرکت ایران و مالک 11 درصد سهام این شرکت هواپیماسازی است، در جریان مذاکرات با ایران مواضعی سرسختانه اتخاذ کرده است.

یک منبع آگاه در صنعت هوایی اروپا در این خصوص گفت: موضع فرانسه، به خصوص وزیر خارجه، فابیوس، وضعیت را برای ایرباس آسان نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی