نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۸ مرداد

دوره «ایران» آغاز شده است

کدخبر: ۶۶۲۶۹۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
دوره «ایران» آغاز شده است

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم مرداد 1354؛ بازداشت گرانفروشان در سراسر کشور

موج مبارزه با گرانفروشی اینک تهران و شهرستان ها را یکسان در بر گرفته است همچنانکه در تهران سرمایه داران عمده در کنار خرده فروشان بازداشت و به دادگاه های خلاف و یا کمیسیون امنیت اجتماعی اعزام می شوند در شهرستان ها نیز مقامات مسوول مبارزه با گرانفروشی بین سرمایه دار عمده و مغازه دار خرده پا تفاوت نمی گذارند.

صرف نظر از هزاران مغازه ای که در سراسر کشور بسته شده و هزاران پیشه ای که جرائم کم یا زیادی پرداخته اند، 16 نفر بازداشت شده اند و پرونده آنها به کمیسیون امنیت اجتماعی فرستاده شده است محل کسب گروهی نیز از اینان نیز منحل شده است.

دانشجویان برای مبارزه با گرانی کمیته تشکیل دادند

توجه ماموران مبارزه با گرانفروشی به کاباره ها و رستوران های بزرگ و لوکس پایتخت هم جلب شد. در این امان نرخ خوراکی ها و نوشیدنی ها سر به جهنم می زند و هیچ ضابطه ای تاکنون بر کار آن حاکم نبوده است.

بررسی هایی که ماموران اتاق اصناف در مورد نرخ های کنونی این کاباره ها و کافه رستوران ها انجام داده اند، به نتایج حیرت انگیزی رسیده است.

ازسوی دیگر، در کانون دانشجویان ایران، کمیته ویژه ای جهت مبارزه با گرانفروشی با شرکت صدها تن از دانشجویان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور تشکیل شد.

بنا به تصمیم این کمیته دانشجویان با تشکیل گروه های ضربتی گران فروشان تهران را شناسایی کرده و به مقامات دولتی معرفی می کنند. این کمیته هر هفته جلساتی به منظور هماهنگی و تبادل نظر تشکیل خواهد داد.

مغازه قصاب های گران فروش ضبط می شود

از امروز هر قصابی که گوشت را به قیمت نفروشند و یا به بهانه نداشتن گوشت در عرضه گوشت به قیمت رسمی به مشتری خودداری کند، تحت تعقیب قرار گرفته و دکان او ضبط می گردد.

تصمیمات فوق در اجلاسیه ای با حضور آقای هویدا، نخست وزیر و دبیر کل حزب و اعضای کمیته مبارزه با گرانفروشی اتخاذ شد.

هویدا در پایان جلسه گفت: در این جلسه روی قیمت ها ارزیابی به عمل آمد و گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد قیمت ها رو به تنزل است، اما هنوز برای کاهش قیمت ها جا باقی است.

شهرک خارجی نشین احداث می شود

در تهران، اصفهان، شیراز و چند شهر خارجی نشین دیگر، شهرک هایی مخصوص خارجیان ساخته خواهد شد و خانه های آماده شده در این شهرک ها نصب خواهد شد.

یک مقام وزارت مسکن و شهرسازی گفت: شهرک های خارجیان ظرف چند ماه ساخته می شود؛ زیرا کلیه قیمت های خانه های مذکور بسته بندی شده و به سرعت و با کشتی وارد ایران شده و فورا در محل نصب خواهد شد.

استفاده از این نوع ساختمان ها که در ایران اولین بار صورت خواهد گرفت، علاوه بر سرعت در کارهای ساختمانی، امکان می دهد که قیمت تمام شده ارزان تر تمام شود. خانه های شهرک های خارجیان، یک طبقه و حداکثر دو طبقه خواهد بود. با احداث این شهرک ها، خارجیان ساکن شهرها به این خانه ها انتقال خواهند یافت و درنتیجه تعدادی خانه که در حال حاضر اجاره های سنگین دارند با اجاره های کمتری واگذار خواهند شد.

هشتم مرداد 1374؛دستگاه های دولتی موظف به پرداخت به موقع حق بیمه سازمان تامین اجتماعی شدند

دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس جمهوری در بخشنامه ای به همه وزارتخانه ها، سازمان ها و ارگان های دولتی خواستار مساعدت و همکاری در جهت پرداخت به موقع حق بیمه کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی شد.

براساس این بخشنامه، نظر به اهداف و سیاست های دولت مبنی بر تعمیم و گسترش بیمه های اجتماعی و نقش اساسی سازمان تامین اجتماعی در تحقق این مهم، ضروری است همه دستگاه های اجرایی در پرداخت به موقع حق بیمه کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی (سهم دستگاه و سهم بیمه شده) حداکثر مساعدت و همکاری را با سازمان تامین اجتماعی معمول دارند.

هشتم مرداد 1384؛ آیین نامه زمان بندی بدهی های دولت به بانک ها تدوین شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدوین آیین نامه زمان بندی بدهی های دولت به بانک مرکزی و بانک های تجاری و تخصصی تا پایان برنامه چهارم توسعه خبر داد.

سیدصفدر حسینی گفت: دولت از مدت ها پیش قصد داشت با تشکیل کمیته ای نحوه مطالبات شبکه بانکی کشور اعم از بانک مرکزی، بانک های تجاری، تخصصی و ترتیبات پرداخت این بدهی ها و یا تسویه آن را انجام دهد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس وزارت دارایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بانک مرکزی به عنوان مسوولان این کمیته ظرف یک سال گذشته درخصوص اقلام، تنوع و اینکه میزان بدهی های دولت به شبکه بانکی چه میزان است، فعالیت های بسیاری انجام دادند.

رئیس جمهور: عدالت بدون تولید ثروت، سرابی بیش نیست

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور پس از اعطای نشان های دولتی با اشاره به اینکه ایرانی نیازمند غرور ملی است، گفت: ایرانیان از گذشته خود فاصله گرفته اند و متاسفانه امروز نیازمند دیگرانند. حتی در موقعیتی هستیم که مصرف کننده خوبی برای تولید دیگران نیستیم.

وی افزود: امروز چه بخواهیم و چه نخواهیم نیازمند دیگرانیم. اگر بپنداریم که با فروش امکانات خدادادی و وارد کردن آنچه که می تواند به صورت فوری نیازهای ما را برطرف کند، دچار اشتباه بزرگی شده ایم.

وی گفت: قدرت واقعی در دانش و تولید تجلی پیدا می کند. پس از آن توان تولید ثروت است که بر پایه آن عدالت اجتماعی شکل می گیرد. عدالتی که با توزیع مناسب ثروت صورت می گیرد و بدون تولید ثروت این عدالت سرابی بیش نیست.

هشتم مرداد 1394؛ دوره «ایران» آغاز شده است

ایران برنده بزرگ توافق هسته ای وین خواهد بود. این برآیند نظربخشی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی است که شمارشان قابل توجه است. گروه مذاکره کننده ایران با هدایت محمدجواد ظریف پس از حدود 22 ماه گفت و گوی سخت و فشرده توانست چالشی حدود 12 ساله را برطرف کند تا ازسویی جایگاه سیاسی ایران در منطقه ترقی کند و ازسوی دیگر اقتصاد ایران در انتظار تحولات جدید قرار بگیرد.

ایران هم اکنون از مقاصد جذاب سرمایه گذاری و از مراکز مهم مذاکرات منطقه ای است که سفرهای مقام های مختلف از کشورهای گوناگون نمادی از این اهمیت است.

برخی از تحلیلگران، سفرهای انجام شده و برنامه ریزی شده مقامات به تهران را نشانه ای از آغاز دوره ایران در منطقه و جهان می دانند.

در دوره پسابرجام، ایران علاوه بر دسترسی به دارایی های بلوکه شده خود، شاهد رشد سرمایه گذاری و دسترسی به بازارهای بین المللی مبدا و مقصد خواهد بود.

بازاریابی فرانسوی ها در ایران

آغاز دوره پساتوافق در حالی با امیدبخشی خصوصی به ورود به فصل جدید تجارت آغاز شد که پس از ورود هیات رسمی اقتصادی سیاسی آلمان، خبرها حاکی از ورود هیات تجاری فرانسوی در شهریورماه سال جاری است.

وزیر امور خارجه فرانسه پس از ورود به تهران اعلام کرد: یک هیات بسیار مهم اقتصادی از شرکت های مختلف فرانسه ماه سپتامبر (شهریور) به ایران سفر خواهد کرد.

در سال 2005 میلادی سهم فرانسه در صادرات به بازار ایران 6.25 درصد و همچنین در این سال فرانسه ششمین تامین کننده عمده محصولات ایرانی بود. 55 درصد صادرات فرانسه در بخش خودروسازان است. همچنین شرکت های فرانسوی در بخش نفت و انرژی، جاده و ریل سازی، بخش کشتیرانی و مالی و بانکی هم بسیار فعال هستند. عمده واردات فرانسه از ایران نفت خام بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید