گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

نوسان قیمت دلار زیر سایه 3 عامل مهم/ ردپای بازارساز در دبی؛ درهم سیگنال داد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 27 شهریور 1403

کدخبر: ۶۷۳۲۱۶
اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند «تزریق درهم به بازار دبی»، «حالت بلوکه ناشی از کمبود نقدینگی در پایان ماه» و «تصمیم فدرال رزرو درباره کاهش نرخ بهره» سه عامل موثر بر نوسانات دلار هستند و باید دید امروز، چه مسیری را پیش روی بازار ارز قرار خواهند داد؟
نوسان قیمت دلار زیر سایه 3 عامل مهم/ ردپای بازارساز در دبی؛ درهم سیگنال داد/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز 27 شهریور 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در روز دوشنبه دو نیمه متفاوت را پشت سر گذاشت و درهم امارات بازیگر نقش اول معاملات بود که اثر قابل توجهی بر نوسانات دلار گذاشت. بازار ارز که معاملات روز گذشته را با شیب نزولی آغاز کرده بود، در نیمه دوم معاملات با تغییر فاز قیمت درهم، مسیر صعودی را در پیش گرفت؛ روندی که در پی آن قیمت دلار هرات در پله اول از کانال 59 هزار تومان جا خوش کرد. دلار هرات که در آغاز معاملات روز دوشنبه در 59 هزار و 250 تومان بازگشایی کرده بود، با کاهش قیمت درهم به کانال 58 هزار تومان عقب نشینی کرد. اما این اسکناس در نیمه دوم معاملات، با رشد قیمت درهم به کانال 59 هزار تومان بازگشت و در نهایت در 59 هزار و 100 تومان بسته شد.

قیمت دلار تهران هم همگام با نوسانات درهم تغییر فاز داد. این اسکناس آمریکایی که در آغاز معاملات با 59 هزار و 100 تومان بازگشایی کرده بود، در ادامه روز با نوسان درهم تا 59 هزار و 300 تومان بالا رفت. در نهایت، قیمت دلار تهران در 59 هزار و 200 تومان به کار خود پایان داد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، دلار در بازار تهران طی دو روز گذشته زیر میانه کانال 59 هزار تومان نوسان داده است. درهم امارات هم در روز دوشنبه با گپ منفی 40 تومانی،‌ در 16 هزار و 180 تومان کار خود را آغاز کرد و در نیمه دوم معاملات افزایش قیمت را تجربه کرد و 16 هزار و 240 تومان معامله شد. حباب دلاری درهم نیز به بیش از 400 تومان افزایش یافت.

بازار رمزارزها هم در روز دوشنبه شاهد نوسانات محسوس قیمت‌ها بود و سهم بیت‌کوین در بازار کریپتو به 58 درصد افزایش یافت و قیمت اتریوم در برابر بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح در 42 ماه اخیر رسید. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می‌دهد، این وضعیت آخرین بار در سال 2021 اتفاق افتاده است. قیمت بیت‌کوین هم در روز دوشنبه از 57 هزار و 527 دلار تا 59 هزار و 204 دلار نوسان داشت. تغییر قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته منفی بود و قیمت آن حدود 2 هزار دلار کاهش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار رسمی اما نوسانات متفاوتی را در روز گذشته به ثبت رساند و قیمت دلار نیمایی (حواله دلار) به صعود خود ادامه داد و برای اولین بار وارد کانال 46 هزار تومان شد. قیمت دلار ثبت‌شده در بانک مرکزی هم با افزایش به 43 هزار و 400 تومان رسید.

سخنان مسعود پزشکیان در اولین نشست خبری او با خبرنگاران هم از جمله موضوعات جالب توجه بازار ارز روز گذشته بود. معامله‌گران صحبت‌های اقتصادی رئیس دولت چهاردهم درباره «ناترازی‌ها»، «FATF» و «برجام» را زیرنظر گرفتند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران، بازار ارز از سخنان رئیس جمهور درباره «ناترازی‌ها» سیگنال منفی دریافت کرد و اظهارات پزشکیان درباره «برجام» و «FATF» سیگنال مثبت به بازار ارز مخابره کرد.

با این همه، تحلیلگران معتقدند بازار ارز در روزهای آینده متاثر از سه عامل کلیدی به نوسانات خود ادامه خواهد داد. این سه عامل کلیدی عبارتند از «تزریق درهم به بازار دبی»، «حالت بلوکه ناشی از کمبود نقدینگی در پایان ماه» و «تصمیم فدرال رزرو درباره کاهش نرخ بهره». براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران، پیش‌بینی می‌شود کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو منجر به افزایش ارزش دلار در بازار جهانی شود که به تبع آن، قیمت دلار در ایران هم افزایش خواهد یافت.

به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران فنی معتقدند مرزحمایت دلار هرات 58 هزار و 900 تومان است و مرز مقاومت آن در 59 هزار و 500 تومان قرار دارد، به عقیده این گروه عبور از سطح مقاومت یاد شده در جریان معاملات امروز می‌تواند به صعود دلار به کانال جدید منجر شود. همچنین دلار تهران مرز حمایت 59 هزار تومان و مرز مقاومت 59 هزار و 500 تومان را پیش روی خود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید