نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 31 شهریور

160 شرکت فرانسوی به ایران آمدند

کدخبر: ۶۷۳۴۴۸
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
160 شرکت فرانسوی به ایران آمدند

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

31 شهریور 1354؛ سیستم تازه برای توزیع کالاهای ضروری

شرکت معاملات خارجی از شهریورماه سال گذشته تاکنون حدود 270 میلیارد ریال گندم، شکر، برنج، سیمان و میوه موردنیاز تغذیه رایگان دانش‌آموزان مدارس و همچنین پنیر، تخم مرغ، کره، گوشت و گوشت مرغ خریداری کرده است. دولت بابت زیان خرید کالاهای فوق برای سال گذشته و امسال حدود 130 میلیارد پیش بینی کرده است.

محمدعلی صیرفی، مدیرعامل شرکت معاملات خارجی اعلام کرد و گفت: برای اینکه دولت به هدف خود که حفظ منافع مصرف‌کننده از راه پرداخت زیان خرید کالا است برسد، چاره ای نیست جز ایجاد شبکه نوین توزیع شرکت سهامی معاملات خارجی با ایجاد یک شبکه توزیع در سراسر کشور توزیع کالاهایی را که از کشورهای خارج خریداری می‌کند، به دست می گیرد و به این ترتیب موضوع واسطه‌ها و بازار سیاه این نوع کالاها از بین خواهد رفت.

31 شهریور 1364؛ مخالفت مجلس با طرح اصلاح قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران

کلیات طرح اصلاح قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران که به تصویب کمیسیون امور قضایی و حقوقی مجلس رسیده است، در جلسه علنی امروز مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تا زمان اعلام تنفس، آقایان محمد یزدی، واقفی، علی‌اصغر رحمانی، بادامچیان، وافی و کبیری درباره آن به سخن پرداختند.

محمد یزدی ازسوی کمیسیون امور قضایی و حقوقی گزارشی درخصوص طرح «اصلاح قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران» به مجلس ارائه داد و گفت: صنایع عظیم کشور، بعد از انقلاب به علت فرار مالکین آنها، دچار رکود شده بود و شورای انقلاب قانونی تصویب کرد که این کارخانجات باید زیر پوشش نظارت و دخالت دولت درآید تا از تعطیلی شدن آنها جلوگیری شود و این یکی از کارهای بسیار خوب اول انقلاب بود.

وی افزود: این طرح تکلیف مالکیت این گونه کارخانجات را تعیین می‌کند و به قانون اساسی تکیه کرده است. در ضمن فهرست اسامی مالکین فراری و کسانی که اموالشان مصادره شده است، به این طرح ضمیمه گردیده است.

آقای علی‌اصغر رحمانی، مخالف دیگر طرح بود که گفت: در شورای انقلاب شخصیت‌های فقهی بزرگی بود و مصوباتشان نیز منطبق بر فقه اسلام می باشد.

31 شهریور 1384؛ پذیره‌نویسی بانک سرمایه در آینده نزدیک

معاون اجرایی بانک سرمایه گفت: پذیره‌نویسی سهام بانک دهه اول مهر و از طریق شعب بانک ملت انجام خواهد شد.

محمود تدین اظهار کرد: قرار بود پذیره‌نویسی بانک سرمایه اواسط شهریور انجام شود، اما باید مقدماتی فراهم و شرکای بانک قطعی می‌شدند.

31 شهریور 1394؛ 160 شرکت فرانسوی به ایران آمدند

فرانسه بار دیگر بر همکاری اقتصادی با ایران تاکید کرد: حضور 160 شرکت به همراه دو وزیر کشاورزی و بازرگانی داخلی حاکی از آن است که فعالان اقتصادی این کشور خواهان آغاز روابط اقتصادی جدیدی با ایران هستند.

روز گذشته مطابق وعده فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، هیاتی بلندپایه از فرانسه به همراه وزیر کشاورزی و وزیر مشاور در امور تجارت خارجه این کشور به اتاق بازرگانی ایران آمدند و برای فصل جدید روابط خود با ایران به مذاکره پرداختند. هیاتی که به گفته وزرای فرانسوی، متشکل از شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ است.

راستی‌آزمایی ذخایر طلای ایران

بررسی‌های دنیای اقتصاد با استفاده از آمارهای درج‌شده در گزارش ترازنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد ذخایر طلای آزاد بانک مرکزی در سال‌های گذشته فاصله قابل توجهی با رقم ادعایی مسوولان پیشین بانک مرکزی تعیین رقم 500 میلیارد دلاری داشته است.

همچنین محاسبه مقدار ذخایر با استفاده از  ارزش‌ طلا و دلار در پایان سال‌ها، حاکی از آن است که در سال‌های 1390 و 1391 حجم ذخایر طلای آزاد بانک مرکزی به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

خودروسازان در نقش بانک

رکود بازار خودرو این روزها کار را به جایی رسانده که خودروسازان روش‌های جدید و بعضا عجیبی را برای فروش محصولات خود در نظر گرفته و به تازگی نیز لباس بانک‌ها را به تن کرده‌اند.

در تازه‌ترین روشی که غول‌های جاده مخصوص برای فروش محصولاتشان رو کرده‌اند، نرخ سود 28 درصدی برای پیش‌پرداخت مشتریان در نظر گرفته شده؛ یعنی بیش از آنچه مشتریان بانکی به مشتریان‌اش سود می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید