بررسی «اقتصادنیوز»‌ از اطلاعات کدال نشان می‌دهد

پشت پرده نقشه ایران خودرو برای متقاضیان/ مخابره خبر مهم به بازار خودرو

کدخبر: ۶۷۶۶۳۵
اقتصادنیوز: اطلاعات ایران خودرو در سایت کدال مربوط به نیمه اول سال جاری منتشر شد تا پیام جدیدی از گروه پژو به بازار خودرو مخابره شود.
پشت پرده نقشه ایران خودرو برای متقاضیان/ مخابره خبر مهم به بازار خودرو
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، تیراژ تولید گروه پژو در پایان شهریور 1403 در مقیاس با مدت مشابه در سال گذشته افتی حدود 55 هزار و 700 دستگاهی را تجربه کرد تا به نوعی متقاضیان این گروه خودرویی سورپرایز شوند. آن طور که صورت‌های مالی ایران خودرو در آخرین ماه از تابستان 1403 نشان می‌دهد این خودروساز حول و حوش 89 هزار و 100 دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را در خطوط تولید تکمیل کرده است. آبی‌های جاده مخصوص در پایان شهریور سال گذشته بیش از 144 هزار و 800 دستگاه انواع پژو تولید کردند. کاهش تیراژ تولید گروه پژو در بازه زمانی مورد بررسی به زبان درصد حکایت از افت تولید بیش از 38 درصدی این گروه خودرو در نیمه اول 1403 به نسبت نیمه اول 1402 دارد.

این کاهش تیراژ خبر خوبی برای بازار خودرو نیست. گروه پژو همواره در سر لیست انتخاب‌های متقاضیان حاضر در بازار خودروهای پُرتقاضا قرار داشت و این افت تولید به نوعی مشتاقان محصولات این برند فرانسوی را مایوس کرد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد آنچه سبب شده تا تیراژ تولید گروه پژو با افت همراه شود خداحافظی ایران خودرویی‌ها با برخی محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو است.

ایران خودرویی‌ها سال 99 پژو 405 را روانه موزه کردند. اواخر سال 1401 و ابتدای سال 1402 با پژو 206 خداحافظی کردند و امسال نیز پژو پارس را از خط تولید خارج کردند. این اتفاق از سوی خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در حالی رقم خورده که ایران خودرویی‌ها نتوانستند جای خالی محصولات حذف شده را با سایر محصولات حاضر در سبد محصولاتی گروه پژو پُر کنند. برآورد می‌شود با توجه به فاصله خروج پژو 405 و پژو 206 از سبد محصولاتی ایران خودرو چنانچه آبی‌های جاده مخصوص همچنان تولید پژو پارس را در دستور کار داشتند؛ این افت تولید حدود 38 درصدی یا اتفاق نمی‌افتاد یا به این میزان نبود. 

کاهش تیراژ تولید روی فروش گروه پژو نیز تاثیر منفی داشت و جاده عرضه این گروه خودرویی را باریک کرد. نکته دیگری که برای گروه پژو در شهریور 1403 رقم خورد سقوط این گروه خودرویی در جدول تولید یک ماهه شهریور امسال بود. گروه پژو با توجه به تعدد محصول حاضر در سبد محصولاتی همواره بیشتر تیراژ تولید را به خود اختصاص می داد اما در آخرین ماه تابستان 1403 ایران خودرو با تغییر در مسیر تولید شاهد سبقت گرفتن گروه سورن (سمند سابق) از گروه پژو بودند. 

صورت‌های مالی ایران خودرو مربوط به شهریور سال جاری نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها حول و حوش 12 هزار و 600 دستگاه انواع پژو را در خطوط تولید خود تکمیل کردند این در حالیست که در همین بازه زمانی تیراژ تولید گروه سورن تا نزدیک های قله 14 هزار و 800 دستگاهی صعود کرد. این تیراژ تولید برای گروه سورن در حالی رقم خورده که پیش از این بیشترین تیراژ تولید گروه سورن حدود 9 هزار و 800 دستگاه بود که خرداد 1403 اتفاق افتاده بود.

باید منتظر ماند و دید ایران خودرویی‌ها در نیمه دوم سال جاری برای گروه پژو چه برنامه‌هایی در سر دارد؟ آیا روند افت تیراژ تولید گروه پژو ادامه‌دار خواهد بود یا اینکه مدیران تولید این خودروساز ترمز کاهش تولید گروه شیر فرانسوی را خواهند کشید؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید