سایت کدال آبی‌های جاده مخصوص حکایت می‌کند

متقاضیان این خودرو را پس زدند؛ ایران خودرو دست به کار شد

کدخبر: ۶۷۷۸۵۱
اقتصادنیوز: اطلاعات تولید رانا تا پایان شهریور 1403 در سایت کدال سازمان بورس منتشر شد و حاوی نکات متعددی برای بازار خودرو بود.
متقاضیان این خودرو را پس زدند؛ ایران خودرو دست به کار شد

به گزارش اقتصادنیوز، تولید رانا در نیمه اول سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته افتی حول و حوش 19 درصدی را تجربه کرد. آبی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریور 1403 نزدیک به هفت هزار و 650 دستگاه انواع رانا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. اما بررسی اقتصادنیوز از وضعیت تولید رانا در مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها بیش از 9 هزار و 400 دستگاه از این محصول خود را در خطوط تولید تکمیل کردند. بنابراین تا پایان شهریور 1403 تولید رانا با کاهش حدود هزار و 750 دستگاهی مواجه شده است. 

بررسی روند تولید رانا را نیمه اول سال جاری نشان می‌دهد تولید این محصول ایران خودرو از فروردین تا تیر امسال روند صعودی داشته اما در مرداد با افت سنگین روبرو شده است. تولید یک ماهه شهریور هم به میزان ماه‌های فروردین تا تیر نرسیده و به نوعی تولید آخرین ماه تابستان همچنان زیر سایه تولید سه ماهه در بازه اردیبهشت تا تیر قرار داشته است.

تولید رانا در تیر 1403 در قله قرار دارد و مرداد را نیز می‌توانیم به نوعی دره تولید برای رانا قلمداد کنیم. اما بررسی روند ماهانه رانا نشان می‌دهد ایران خودرویی‌ها سال 1403 را چندان پُرقدرت شروع نکردند؛ آبی‌های جاده مخصوص در فروردین سال جاری حدود 950 دستگاه رانا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. اما اردیبهشت 1403 روند تولید رانا جان گرفت و ایران خودرویی‌ها تولید حول و حوش هزار و 700 دستگاهی را در کارنامه ثبت کردند. 

خرداد نیز برای رانا خوش یُمن بود و این خودروساز تولید هزار و 850 دستگاهی را در تولید این محصول خود تجربه کرد. این تیراژ تولید در مقایسه با تولید اردیبهشت امسال از رشد حول و حوش 10 درصدی حکایت می‌کند. 

همان طور که اشاره شد قله تولید رانا در نیمه اول سال جاری محسوب می‌شود. ایران خودرویی‌ها در اولین ماه از تابستان 1403 حدود هزار و 900 دستگاه رانا تولید کردند. این تیراژ به نسبت خرداد 1403 افزایشی اندک را نشان می‌دهد اما به هر حال ایران خودرویی‌ها توانستند رکورد تولید خرداد را پشت سر بگذارند. اما مرداد 1403 رانا به دره سقوط کرد. آبی‌های جاده مخصوص در دومین ماه از تابستان سال جاری تنها حدود 200 دستگاه رانا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند تا شاهد افت تولید بیش از 88 درصدی باشیم.

دلیل این ریزش تیراژ تولید رانا چندان مشخص نیست تنها این گمانه مطرح است که ایران خودرو در مرداد با توجه به تعطیلات تابستانی به دنبال این بود تا تمرکز خود را روی سایر محصولات که پُرتقاضاتر هستند، قرار دهد. آخرین ماه تابستان آبی‌های جاده مخصوص بار دیگر تولید رانا را به بالای هزار دستگاه رسانده و توانستند نزدیک به هزار و 100 دستگاه رانا را در یک ماه تولید کنند. دوره طلایی تولید رانا در اردیبهشت تا تیر 1403 بود و مشخص نیست ایران خودرو در نیمه دوم سال جاری بتوانند قله جدیدی را در تولید رانا فتح کند یا خیر؟

به گزارش اقتصادنیوز،‌ کاهش تیراژ تولید رانا چندان برای بازار مهم نبوده و متقاضیان رانا را دوست ندارند. این محصول ایران خودرو به نسبت سایر محصولات این خودروساز چندان مورد توجه بازار نیست، شاید همین مساله سبب شده تا ایران خودرویی‌ها با تیراژ محدود همچنان به تولید رانا ادامه دهند. به نظر می‌رسد آبی‌های جاده مخصوص به نوعی در تولید رانا رودربایستی دارند اما به هر ترتیب این محصول خود را ارتقا داده و قصد دارند همچنان در سبد محصولاتی خود نگه دارند.  بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از طرح‌های فروش ایران خودرو نشان می‌دهد رانا چنان از سوی متقاضیان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و شاید تنها آن دسته متقاضیانی که به خودرو احتیاج دارند و دوست دارند از ایران خودرو به قیمت کارخانه خودرو بخرند از همین کم اقبالی رانا استفاده کرده و برای رانا ثبت نام می‌کنند.

باید منتظر ماند و دید آبی‌های جاده مخصوص چه برنامه‌ای برای تولید رانا در نیمه دوم سال جاری در سر دارند و بازار نظرش نسبت به رانا تغییر می‌کند یا همچنان در روی همان پاشنه خواهد گشت؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید