نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 21 مهر

ایران در کره جنوبی پالایشگاه می‌سازد

کدخبر: ۶۷۸۲۹۴
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
ایران در کره جنوبی پالایشگاه می‌سازد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

21 مهر 1354؛ ایران در کره جنوبی پالایشگاه می‌سازد

بعد از ظهر دیروز قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و گروه صنعتی کره‌ای سانگ یانگ وزیر بازرگانی و صنایع کره جنوبی به امضا رسید که براساس آن شرکتی به نام شرکت نفت ایران و کره با سرمایه حدود 24 میلیون دلار به صورت 50-50 به منظور ایجاد پالایشگاهی در کره جنوبی تشکیل خواهد شد. قرارداد را از جانب ایران آقای دکتر اقبال امضا کرد.

ظرفیت این پالایشگاه 3 میلیون تن در سال (60 هزار بشکه در روز) خواهد بود و قرار است در منطقه آن سان که در 400 کیلومتری جنوب شرقی سئول واقع شده ساخته شود.

21 مهر 1384؛ ممنوعیت فعالیت شرکت کارگشایان انصارالموحدین

بانک مرکزی فعالیت شرکت «کارگشایان انصارالموحدین» را که با ساختار هرمی به جذب سپرده‌های مردم در استان‌های تهران، کرمانشاه و یزد اقدام کرده است، غیرمجاز اعلام کرد.

با توجه به آنکه عملکرد شرکت یادشده علاوه‌بر ممنوعیت قانونی دارای شبهه حرمت شرعی است، لذا فعالیت شرکت «کارگشایان انصارالموحدین» جرم محسوب می‌شود.

بانک مرکزی تصریح کرد: براساس قانون بازار غیرمتشکل پولی و برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی افراد از پرداخت وجه به این شرکت و شرکت‌های مشابه که فاقد مجوز قانونی از مراجع ذیصلاح هستند، خودداری کنند.

آرامش به زودی در بورس حاکم می‌شود

معاون کل وزیر اقتصاد به سهامداران بورس اوراق بهادار اطمینان داد که با تصویب قانون جدید، آرامش بیشتری بر بازار سهام حاکم خواهد شد.

طهماسب مظاهری با اشاره به کاهش قیمت سهام در ماه‌های اخیر گفت: قیمت سهام در ماه‌های اخیر به میزان زیادی پایین آمده، ولی می‌توان امیدوار بود که با اجرای قانون جدید و حمایت همزمان دولت، مجلس و کل نظام از بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران به منافع و فواید قابل‌قبول در این بازار دست یابند.

وی اضافه کرد: البته حق هر سهامداری است با توجه به ابزارهای بازار هر لحظه که تصمیم گرفت، سهم خود را بفروشد و با مشکل مواجه نشود ولی اگر در بازار آرامش کافی وجود نداشته باشد، بازده قابل قبولی به‌دست نمی‌آید به همین دلیل باید پیش از هر اقدام حالت نگرانی از این بازار که رکن اقتصاد کشور محسوب می‌شود، حذف شود.

21 مهر 1394؛ تغییر معماری سیاست پولی

کارشناسان با بررسی پیش‌نویس قانون بانک مرکزی و سازگاری آن با الزام‌های هدف‌گذاری تورمی، بر ضرورت اصلاح معماری سیاست پولی تاکید کردند.

این کارشناسان از ضرورت تغییر قوانین بانکی متناسب با تحولات کنونی اقتصاد بر استقلال بانک مرکزی در راستای هدف‌گذاری تورمی تاکید کردند.

«تغییر در ساختار شورای پول و اعتبار»، «تغییر رویکرد از هدف‌گذاری ثبات پولی به هدف‌گذاری مالی»، «تعیین رژیم ارزی مناسب» و «نحوه عزل و نصب رئیس‌کل بانک مرکزی» ازجمله مواردی بود که در این میزگرد مورد بحث قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید