گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

قیمت دلار سرعت‌گیر طلا شد/ نوسان سکه در بین 2 مرز کلیدی

کدخبر: ۶۷۸۹۵۲
اقتصادنیوز: بازار ارز و سکه در روزهای اخیر در شرایطی نوسانی و حساس قرار دارد. دلار هرات با نوسانات قابل توجهی روبه‌رو است و تحلیلگران فنی بر این باورند که قیمت‌ها در یک بازه مشخص در حال نوسان هستند. در این شرایط، سکه امامی نیز توانسته است سطوح قیمتی خود را حفظ کند.
قیمت دلار سرعت‌گیر طلا شد/ نوسان سکه در بین 2 مرز کلیدی
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز در جریان معاملات امروز شاهد حفظ سطوح حمایت روز گذشته است؛ روندی که حکایت از شرایط نوسانی و حساس بازار دارد. همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی، تأثیرات قابل‌توجهی بر قیمت‌ها گذاشته‌اند و روند بازار به شدت تحت تأثیر این عوامل قرار دارد. با این حال، قیمت دلار هرات امروز را با گپ مثبت 130 تومانی در 62 هزار و 600 تومان بازگشایی کرد و در ابتدای معاملات با نوسان مثبت سری به کانال 63 هزار تومان زد. اما با تغییر روند، نزولی شد و به کانال 62 هزار تومان برگشت خورد و در حوالی 62 هزار و 800 تومان نوسان داد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ دلار هرات در حال نوسان در یک بازه هزار تومانی است و کف قیمت در محدوده 62 هزار و 200 تومان تا 62 هزار و 300 تومان تعیین شده است و سطوح بالاتر بین 63 هزار و 200 تومان تا 63 هزار و 400 تومان قرار دارد. به عقیده این گروه اگر قیمت به زیر 62 هزار و 200 تومان برسد، کف حمایت مهم بعدی 61 هزار و 700 تومان است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد موج خرید شود.

قیمت دلار تهران نیز معاملات امروز را در 62 هزار و 700 تومان آغاز کرد و در ابتدا با کاهش به 62 هزار و 500 تومان رسید و در نهایت با نوسان مثبت در 62 هزار و 800 تومان قرار گرفت و همچون همتای خود در بازار هرات در همین حوالی نوسان داد. تکنیکالیست‌ها معتقدند قیمت دلار تهران محدوده 62 هزار و 500 تومان را به عنوان یک سطح حمایتی مهم پیش رو دارد و در صورتی که قیمت دلار پایین این سطح نوسان دهد، شاهد نوسانات منفی بیشتری در بازار خواهیم بود و قیمت به سمت 62 هزار و 200 تومان حرکت خواهد کرد.

همچنین قیمت درهم امارات معاملات را با گپ منفی 30 تومانی در 17 هزار و 150 تومان آغاز کرد و طی یک روند صعودی به 17 هزار و 220 تومان رسید. از جمله نکات جالب توجه بازار امروز پایان کار زودتر از موعد کانال نرخ دهی درهم امارات در دبی بود. این کانال معاملات امروز را حوالی ظهر به پایان رساند و نرخ جدیدی را اعلام نکرد.

بازار رسمی اما امروز مسیری متفاوت از بازار غیررسمی را در پیش گرفت و براساس اعلام مرکز مبادله ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل با ادامه در کانال 50 هزار تومان، با افزایش به  50 هزار و 61 تومان قیمت خورد. حواله دلار نیز با افزایش 155 تومانی در نرخ 47 هزار و 905 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با افزایش، 54765  تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52406 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13631 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13044 تومان قیمت خورد.

با وجود آنکه روز گذشته برخی معامله گران از تاثیر افزایش قیمت دلار در بازار رسمی بر رشد تورم سخن به میان آورده بودند؛ عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد به این موضوع واکنش نشان داد و با تاکید بر این که افزایش نرخ ارز نیما‌ تورم ایجاد نمی‌کند! گفت: «عده‌ای می‌گویند اگر نرخ نیما را بالا ببریم تورم ایجاد می‌شود، به نظر بنده اصلا این گونه نیست، خود من به یاد دارم در اردیبهشت سال 1400 دلار نیما و بازار آزاد را یکی کردم و با همه فشارها این اتفاق افتاد و در اردیبهشت آن سال اختلاف بین نیما و بازار آزاد 2 تا 5 درصد بود و نرخ تورم تغییری نکرد.»

بازار طلا و سکه هم در غیاب اونس طلا در سایه نوسانات دلار حرکت کرد. قیمت اونس طلا امروز هم به خاطر تعطیلات پایان هفته میلادی در قیمت 2657 دلار جا خوش کرد. همچنین قیمت طلای آبشده در 17 میلیون و 509 هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش به پله ششم کانال 17 میلیون تومان رسید و در 17 میلیون و 690 هزار تومان قرار گرفت. هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز چهار میلیون و 83 هزار تومان معامله شد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران، قیمت طلای آبشده در یک موج کاهشی از سطح 17 میلیون و 800 هزار تومان تا 17 میلیون و 450 هزار تومان متوقف شده است و در حال اصلاح زمانی است. در این دوره اصلاح، بازار بین دو سطح 17 میلیون و 300 هزار تومان و 17 میلیون و 800 هزار تومان نوسان خواهد داد. هر بار که قیمت به 17 میلیون و 800 هزار تومان نزدیک شود، فشار فروش افزایش یافته و در نزدیکی 17 میلیون و 300 هزار تومان خریداران فعال می‌شوند. این روند اصلاحی احتمالاً تا شنبه آینده ادامه خواهد داشت. از اول آبان ماه، بازار به استقبال انتخابات آمریکا خواهد رفت و این موضوع می‌تواند باعث نوسانات قابل‌توجهی در قیمت‌های انس و دلار و در پی آن طلای آبشده شود.

با این حال، قیمت سکه امامی هم امروز در 48 میلیون و 950 هزار تومان معاملات را آغاز کرد و با افزایش به کانال 49 میلیون تومان رسید و تا 49 میلیون و 450 هزار تومان پیش‌روی کرد. این فلز گرانبهای داخلی در نهایت در 49 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. نیم سکه و ربع سکه نیز امروز به ترتیب 26 میلیون و 700 هزار تومان و 17 میلیون و 600 هزار تومان قیمت گذاری شدند و سکه گرمی نیز در قیمت هشت میلیون و 100 هزار تومان معامله شد.

معامله گران فنی معتقدند تحرکات قیمت سکه امامی در معاملات اخیر نشان‌دهنده یک روند صعودی است و حفظ قیمت بالای مرز 49 میلیون تومان می‌تواند نشانه‌ای از ادامه روند صعودی باشد. در صورتی که سکه امامی موفق به شکستن مقاومت 49 میلیون و 500 هزار تومان شود، احتمال افزایش قیمت تا مرز مهم 50 میلیون تومان و ورود به کانال جدید وجود دارد. این سطح می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در روند قیمتی سکه عمل کند. همچنین اگر سکه نتواند بالای ناحیه 48 میلیون و 950 هزار تومان تثبیت دهد و به پایین 48 میلیون و 800 هزار تومان برسد، شاهد اصلاح قیمت خواهیم بود و کاهش ارزش سکه تا سطوح حمایتی پایین‌تر اتفاق خواهد افتاد. در این سناریو، حمایت‌های بعدی سکه در محدوده 48 میلیون و 500 هزار تومان و 48 میلیون تومان قرار دارد. در حال حاضر، محدوده 48 میلیون و 850 هزار تومان به عنوان سطح کلیدی در بازار فردایی شناخته می‌شود و ممکن است این ناحیه باعث اصلاح قیمت شود.

به گزارش اقتصادنیوز، کارشناسان بر این باورند که با توجه به کاهش تنش‌های منطقه‌ای بازار جهانی طلا در هفته‌های آتی در یک محدوده نوسانی محدود باقی خواهد ماند و این وضعیت ناپایدار به ویژه تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ادامه دار خواهد بود. به عقیده این گروه، با لحاظ کردن دو عامل کلیدی، یعنی قیمت دلار و طلا در بازارهای جهانی، به نظر می‌رسد ثبات بازار برای دو هفته آینده هم تداوم داشته باشد و قیمت طلا و سکه به سمت سطوح کاهشی حرکت کند.

در نهایت پایان معاملات امروز با دو خبر مهم همراه بود؛ اول، سفر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه به عمان بود. عراقچی که امروز راهی عراق شده است،‌ در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای خود راهی مسقط می‌شود. الزام مهم پلیس برای طلافروشان هم دیگر خبر مهم امروز بود که در بازار طلا و سکه مورد توجه قرار گرفت. براساس ابلاغیه منتشر شده، طلافروشان ملزم به نصب دوربین مشرف به چهره مشتریان هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید