رکوردشکنی قیمت اونس

تداوم رویاپردازی طلا/ عبور از مرز تاریخی با هجوم سرمایه‌گذاران

کدخبر: ۶۸۰۰۵۷
اقتصادنیوز: قیمت طلا در بازار جهانی برای نخستین بار به 2700 دلار در هر اونس رسید. عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی موجب هجوم سرمایه‌گذاران به این دارایی امن شده است.
تداوم رویاپردازی طلا/ عبور از مرز تاریخی با هجوم سرمایه‌گذاران

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت طلا در روز جمعه به بالاترین سطح خود رسید و برای نخستین بار مرز 2700 دلار در هر اونس را شکست؛ روند صعودی که بنابر ادعای تحلیلگران بازارهای مالی ناشی از «تنش ژئوپلتیکی در خاورمیانه»، «رقابت فشرده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» و «اثر سیاست‌های تسهیلی بانک‌های مرکزی» است. در واقع دو اتفاق یاد شده زمینه‌ساز هجوم سرمایه‌گذاران به سوی این فلز گرانبها شده است.

قیمت اونس طلا در روز پنجشنبه طی یک روند صعودی از 2692 دلار به سمت رکوردهای جدید گام برداشت و برای اولین بار در ساعات پایانی این روز به کانال 2700 دلار وارد شد و در روز جمعه با عبور از مرز 2718 دلار، رکورد جدیدی را به ثبت رساند. هر اونس طلا امروز با افزایش ۰.۹۱ درصدی، از ۲,۶۹۳ دلار به ۲,۷۱۸ دلار رسیده است.

قیمت طلا در آغاز معاملات پنجشنبه در آمریکا، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر رشد بالاتر از انتظار خرده‌فروشی و کاهش غیرمنتظره نرخ بیکاری، از رکورد خود کمی عقب‌نشینی کرد. با این حال، طلا در روز جمعه با رشد 0.88 درصدی به 2717 دلار در هر اونس رسید و رکورد روز گذشته را شکست.

افزایش تنش‌های ژئوپلتیکی اخیر در خاورمیانه و ترور شهید یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس هم مورد توجه بازارها قرار گرفت. این در حالیست که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تغییرات در ترکیب دارایی‌های سرمایه‌گذاران دیده می‌شود و کاهش نرخ‌های بهره به افزایش قیمت طلا کمک کرده است؛ موضوعی که در پی آغاز روند تسهیلی فدرال رزرو در ماه گذشته و سومین کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا اتفاق افتاده است.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، رشد بهای طلا در سال جاری میلادی بیش از 30 درصد بوده است که ناشی از کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو و استمرار تنش‌های ژئوپلتیکی است. تحلیلگران بازارهای پیش‌بینی می‌کنند قیمت طلا تا 12 ماه آینده به 2941 دلار برسد. بانک‌های مرکزی و سرمایه‌گذاران غربی با افزایش خرید شمش و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حمایت بیشتری از قیمت‌ها ارائه کرده‌اند و این روند صعودی می‌تواند تا سال 2025 ادامه داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید