بررسی «اقتصادنیوز» از صورت‌های مالی آبی‌های جاده مخصوص

ایران خودرو گرفتار در دام زیان/ کام سهامداران تلخ شد

کدخبر: ۶۸۱۹۹۹
اقتصادنیوز: صورت‌‌های مالی ایران خودرو مربوط به ۶ ماهه دوم سال جاری در حالی منتشر شد که حاوی نکات جالبی است.
ایران خودرو گرفتار در دام زیان/ کام سهامداران تلخ شد
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرو در پایان نیمه اول ۱۴۰۳ زیانی حدود دو هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان از ناحیه تولید محصولاتش متحمل شده است. براساس اطلاعات منتشر شده آبی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریور امسال در مجموع حدود ۱۳۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از فروش محصولات تولیدی خود درآمد کسب کردند. اما ایران خودرویی‌ها برای اینکه این میزان درآمد کسب کنند، حول و حوش ۱۴۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند. بنابراین شاهد هستیم که زیان نزدیک به دو هزار و ۱۱۶ میلیارد تومانی از ناحیه تولید و فروش محصولات تا پایان نیمه اول ۱۴۰۳ در صورت‌های مالی ایران خودرو ثبت شده است.

این صورت‌های مالی هنوز حسابرسی نشدند، اما تجربه نشان داده که به طور معمول تغییرات چندانی میان اعداد منتشر شده در صورت‌های مالی حسابرسی نشده و صورت‌های مالی حسابرسی شده وجود ندارد. چنانچه صورت‌های مالی حسابرسی نشده ایران خودرو مربوط به پایان شهریور سال جاری را با صورت‌های مالی حسابرسی نشده تا پایان خرداد ۱۴۰۳ مقایسه کنیم شاهد خواهیم بود که آبی‌های جاده مخصوص با سرعت بیشتری در جاده زیان‌دهی حرکت کرده‌اند.

براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، ایران خودرویی‌ها در سه ماهه دوم امسال حدود ۳۰۹ میلیارد تومان به زیان خود از ناحیه تولید و فروش محصولات خود اضافه کردند. این میزان زیان از رشد نزدیک به ۱۷ درصدی در بازه زمانی یاد شده حکایت می‌کند.

اعداد عجیبی در صورت‌های مالی ایران خودرو ثبت شده است. این خودروساز به رقم در اختیار داشتن سهم زیادی از کیک بازار خودروی کشور، میزان تقاضای بالا برای خودروهای تولیدی و همچنین تنوع محصول، اما نتوانسته تا از محل تولید و فروش محصولاتش سودی به حساب خود واریز کند و زیان داده است.

این اتفاق روی ارزش سهام ایران خودرویی‌ها تاثیر منفی گذاشته و سهامداران خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص نیز به نوعی در این زیان شریک هستند‌. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این زیان دهی در ریشه در قیمت گذاری دستوری داشته باشد.

شرکت‌های خودروساز مجبور هستند تا محصولات خود را با قیمت‌های دستوری عرضه کنند. قیمت‌های اعلامی از سوی سیاست گذار با هزینه تولید خودروسازان منطبق نیست و همین مساله سبب می‌شود تا شرکت‌های خودروساز نه تنها نتوانند از ناحیه فروش محصولات، هزبنه تولید خود را پوشش دهند؛ بلکه در صورت‌های مالی خود زیان هم ثبت کنند.

این زیان به دلیل پیشی گرفتن هزینه‌های تولید از درآمد حاصل از فروش ایجاد می‌شود. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد تنها راه برای جلوگیری از زیان حاصل از تولید کنار گذاشتن سیاست قیمت گذاری دستوری باشد. چنانچه سیاست‌گذار کلان به هر دلیل حاضر به کنار گذاشتن سیاست قیمت گذاری دستوری نباشد، باید برای فرمول قیمت گذاری محصولات تولیدی خودروسازان به گونه‌ای عمل کند تا این شرکت‌ها علاوه بر اینکه زیانی را در صورت‌های مالی خود ثبت نمی‌کنند، بتوانند سودی نیز از محل تولید و فروش محصولات خود کسب کنند.

اصرار سیاست گذار به حضور در پروسه قیمت گذاری محصولات خودروسازان با روش و منش فعلی تنها سبب می‌شود که خودروسازان بیشتر در باتلاق زیان دهی فرو روند. زیان‌دهی از محل تولید و فروش به عادت شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است و دست از سر خودروسازان بزرگ کشور از جمله ایران خودرو بر نمی‌دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید