سخنگوی سازمان برنامه بودجه: حقوق تا ۴۵ درصد بالا می‌رود/ نرخ ارز ترجیحی اصلاح می‌شود/ تورم سال آینده حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شد

کدخبر: ۶۸۲۱۴۳
اقتصادنیوز: مژگان خانلو گفت: ابهاماتی درخصوص دو مرحله ای شدن بودجه امسال ایجاد شد؛ زیرا امسال تلاش شد اولین لایحه منطبق با قانون برنامه باشد و ابتدای سال ۱۴۰۴ زمان مناسب اجرای قانون باشد.
سخنگوی سازمان برنامه بودجه: حقوق تا ۴۵ درصد بالا می‌رود/ نرخ ارز ترجیحی اصلاح می‌شود/ تورم سال آینده حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سخنگوی سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۴ گفت: مطابق بودجه سال ۱۴۰۴ حقوق افراد مجرد فاقد فرزند در سال آینده ۲۰ درصد رشد می کند. افراد متاهل به ازای هر فرزند ضریب افزایش حقوق خواهند داشت که تا ۵ فرزند این رشد به ۴۵ درصد می‌رسد. به صورت میانگین نیز حقوق و دستمزد ۲۸ درصد افزایش می‌یابد.

مژگان خانلو در نشستی خبری که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، بیان کرد: ابهاماتی درخصوص دو مرحله ای شدن بودجه امسال ایجاد شد؛ زیرا امسال تلاش شد اولین لایحه منطبق با قانون برنامه باشد و ابتدای سال ۱۴۰۴ زمان مناسب اجرای قانون باشد. این انضباط زمانی برایمان لازم بود که اول آبان مرحله اول بودجه تنظیم شد. امروز هم بودجه در مجلس رای گیری می شود.

وی افزود: لایحه بودجه چند ویژگی دارد. اولین ویژگی نظم و انضباط بود. مهمترین موضوع بعدی بعد یکپارچگی، انسجام و شفافیت بودجه بود. همچنین تلاش شد بودجه شوک آور نبود. به طور مثال از افزایش ناگهانی ارز ترجیحی خودداری شود. سیاست دولت حذف تعددهای نرخ ارز و رفتن به سمت ارز تک نرخی است.

خانلو گفت: در روزهای اخیر مطالبات گندمکاران به تدریج پرداخت شد و ان شاءالله امروز با پرداخت مرحله آخر با گندمکاران تسویه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر سوء انتشار اوراق بر بازار سرمایه گفت: وقتی درآمد دولت تکافوی هزینه‌ها را ندهد باید دارایی سرمایه‌ای یا دارایی مالی را واگذار کند که یکی از آنها انتشار اوراق مالی اسلامی است. برداشت از صندوق توسعه ملی هم جزو دارایی‌های مالی محسوب می‌شود. عددی که برای سال آینده درخصوص انتشار اوراق در نظر گرفته شد ۵۰۰ همت است که درخصوص ۲۰۰ همت هم بدهی ها بهادرسازی شود که آثار و تبعات خود را دارد. از انجماد دارایی های بانکی جلوگیری می کند. اما سال آینده بابت تعهدات سررسید شده سال ۱۴۰۴ بازپرداخت اصل سود به بازار سرمایه و بازار پول خواهیم داشت. سال آینده هیچ فشاری به بازار سرمایه نمی‌آید.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: بهبود وضعیت بورس سیاست بودجهای نیست بلکه سعی می کنیم از تصمیماتی که مخل بازار سرمایه باشد جلوگیری کنیم. از طرف دیگر تصمیماتی بگیریم که به بورس کمک کند. مثلا در یک مورد اگر شرکتهای بورسی میزان افزایش سرمایه دادند آن میزان افزایش سرمایه معاف از مالیات باشد. ما به عنوان دولت تلاش می کنیم در چارچوب سیاستهای منظم بودجه ای آسیبی به شرکتهای بورسی وارد نشود.

خانلو درباره اینکه آیادر بودجه ۱۴۰۴ تغییری در دهک بندی یارانه ها ایجاد خواهد شد گفت: درخصوص بحث یارانه ها اقدامی که انجام شد منابع و مصارف یارانه‌ها به بودجه عمومی منتقل شد. پرداخت یارانه جزو مصارف هدفمندی است. شاید یکی از دلایلی که آن را به بودجه آوردیم بی‌ثباتی در پرداختها بود. مصارف هدفمندی دقیقا باید سر موقع به خانوارها پرداخت شود. ضمن اینکه منابع را باثبات کردیم اما هیچ تغییری درخصوص یارانه نقدی و مستمری کمیته امداد و بهزیستی حاصل نشده است اما ظرفیتهایی در برنامه هفتم وجود دارد که بازبینی هایی به لحاظ آزمون وسع در وزارت تعاون صورت گیرد که اگر از این بخش کاهشی در پرداختها انجام شد به سایر یارانه بگیران اختصاص یابد.

وی درخصوص افزایش ۲۰ درصد حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۴ گفت: ما به این دلیل که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اجرا می کنیم محاسباتی که انجام دادیم به این صورت است که اگر شما خانم مجرد یا یک آقا فاقد فرزند باشید حقوق شما ۲۰ درصد رشد می کند. اگر متاهل باشید به ازای هر فرزند افزایش مییابد تا ۵ فرزند به ۴۵ درصد می رسد. به صورت میانگین نیز حقوق و دستمزد ۲۸ درصد افزایش می یابد.

نرخ ارز ترجیحی اصلاح می‌شود

سخنگوی سازمان برنامه در ادامه گفت: نرخ ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی ادامه خواهد داشت اما نرخ ترجیحی اصلاح خواهد شد.

وی بیان کرد: حقوق ورودی که درآمد دولت محسوب می شود ناشی از درآمد تسعیر شده کالاهای اساسی و تعرفه گمرکی است. حقوق ورودی کالاهای اساسی ۱ درصد است و تجهیزات و ماشین آلات هم در دو درصد حفظ شده است. بحث نرخ تسعیر کالاهای اساسی می ماند که حاصل ضرب آن همان اعداد و ارقامی است که لحاظ شده است. حقوق ورودی تعیین کننده نرخ ارز نیست. واردکننده نرخ ارز را از بازار مبادله ای تامین می کند ولی وقتی می خواهد حقوق دولتی را بدهد محاسبه حقوق ورودی دولت با نرخ ۲۸.۵ درصد محاسبه می شود. یعنی این امتیاز به یک قشر خاص واردکننده کالاهای اساسی اختصاص می یابد که این موضوع در بودجه سال آینده اصلاح شده است. لذا محاسبه ۲۶۴ همت حقوق ورودی تمامی کالاها کاملا محاسبه شده است.

خانلو گفت: با پرداختی امروز سرجمع ۲۱۱ هزار میلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز و به طور کامل با آنها تسویه می‌شود. برای سال آینده نیز ۲۵۰ همت برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: یک دهه است که نرخ رشد اقتصادی پرنوسان و ناچیز داریم که وضعیت را مشکل تر کرده و انجام برخی هزینه ها توسط دولت را ضروری‌تر می‌کند. اگر تشکیل سرمایه توسط بخش خصوصی نامناسب شده باید جبران شود.

وی درباره رشد منابع عمومی بودجه اظهار کرد: پیش بینی منابع هدفمندی حدود ۷۵۰ همت است ولی مصارف مثل هدفمندی یا مستمری مددجویان حدود ۹۵۰ همت است.

فعلا قصد افزایش قیمت بنزین را نداریم اما از اصلاح برای افزایش بهره وری بنزین گریزی نیست

خانلو گفت: درخصوص بنزین با ناترازی به لحاظ میزان تولید و مصرف مواجهیم از ۱۵ میلیون لیتر تا بیشتر عنوان می شود. از کشوری که صادرکننده بنزین بودیم اگر با همین رویه ادامه بدهیم قطعا به واردکننده صرف تبدیل خواهیم شد. مجموعه اقداماتی باید صورت گیرد. کماکان میزان مصرف و هزینه های بنزین تفاوتی فعلا در لایحه بودجه ۱۴۰۴ ندارد اما گریزی نیست که به سمت اصلاحاتی برویم که زمینه ساز رشد و تولید و افزایش بهره وری باشد. برای رشد بهره وری باید اصلاحات نظام قیمتی و قیمت دستوری انجام شود. این اصلاحات نیازمند تصمیم گیری هایی در سطح کلان است و باید جنبه های مختلف آن دیده شود.

وی ادامه داد: شاید بهینه مصرف کردن و بهبود وضعیت خودروها بتواند بیشتر از اصلاح قیمت اثرگذار باشد اما واقعیت این است که مصرف بنزین از توان تولید خارج شده و به صلاح نیست که این روند مصرف نامناسب ادامه پیدا کند و در عین حال هیچ اتفاقی نیفتد. البته اصلاحات باید تدریجی و غیرشوک آور باشد. اصلاح یک نقطه از یک پازل هم دردی را دوا نمی کند بلکه شاید مشکل را افزایش دهد. فعلا در لایحه بودجه تغییر قیمت بنزین نسبت به سال آینده وجود ندارد.

خانلو درباره اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ رقم ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت. قانون متناسب سازی مطابق قانون برنامه است که تیرماه ابلاغ شد. آیین نامه ماده ۲۸ هم که ملاک نحوه متناسب سازی است از ماه هشتم تصویب شد. یک مقداری مساله در نحوه محاسبه بود که در خیلی از مشاغل همترازی برای بازنشستگان وجود نداشت؛ چرا که خیلی از آن مشاغل از بین رفته است. رفت و برگشت های زیادی در سازمان برنامه داشت. دستورالعمل و جداول اعلام و احکام صادر شد. البته از ابتدای سال نفری یک میلیون تومان پرداخت شد که بعضی افراد کمتر از این رقم باید می گرفتند ولی چون پرداخت شد دولت تصمیم گرفت برگشت نداشته باشد و سالهای بعد هم مشمول افزایش شود. افرادی هم که بالای یک میلیون تومان بود که به زودی با احکام جدید با محاسبه از زمان مرداد تا کنون پرداخت می شود.

تورم سال آینده فعلا حدود ۳۰ درصد پیش بینی شده است

سخنگوی سازمان برنامه در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی از تورم و نرخ رشد اقتصادی در سال آینده دارید یا نه، اظهار کرد: از سال گذشته با توجه به افزایش ارزش افزوده برخی بخش‌ها مثل بخش صنعت و کشاورزی از رشد منفی خارج شدیم. امسال هم رشد ۳.۷ درصد با نفت و ۳.۲ درصد بدون نفت در نظر گرفتیم. اما چیزی که فعلا ملاک ما برای سال آینده است برای امسال حدود ۳ تا ۳.۵ درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی کردیم و برای سال ۱۴۰۴ تقریبا با کمی افزایش در نظر گرفتیم. نرخ تورم نیز حدود ۳۰ درصد پیش‌بینی شده والبته باید ببینیم احکام بودجه ۱۴۰۴ و بار تورمی که ممکن است ایجاد شود چگونه خواهد بود. ممکن است تورم در سال آینده کمتر از ۳۰ درصد باشد.

پیوست بودجه کاهش ضریب جینی است

در ادامه این نشست، فاطمه مهاجرانی ـ سخنگوی دولت - اظهار کرد: امروز اولین جلسه تخصصی سخنگویی است و لازم است راجع به کلیات بوجه و اهمیت آن صحبت کنیم. بودجه مهمترین سند مالی است که در یک کشور برای میزان درآمدها و هزینه‌های یک سال نوشته می‌شود.

وی افزود: دولت در اولین سال تقدیم بودجه کلیات آن را سر موقع تحویل داد. امیدواریم این کلیات در تعامل با مجلس به تصویب برسد و بعد وارد جزئیات شویم.

وی ظهار کرد: بودجه ۱۴۰۴ پیوست عدالت درخصوص کاهش ضریب جینی دارد.

مهاجرانی گفت: بودجه در فضای انتزاعی تهیه نمی شود در فضای واقعی تهیه می شود. بعضی از اوقات برنامه هایی که راجع به آن صحبت می شود از جنس انتزاعی است. وقتی طبق امار یک دهه ما تزلزل اقتصادی داشت رشد هشت درصد نمی تواند محقق شود. بنابراین با درک واقعیت باید حال مردم را خوب کنیم. ما اگر بگوییم تورم ۲ درصد است مردم که این تورم را حس می کنند پس چرا باید واقعیت را نگوییم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید