سیدحمیده زرآبادی و سه داوطلب دیگر/ خیز چهار زن از بهارستان به پاستور

کدخبر: ۶۵۱۲۶۲
اقتصادنیوز: ستاد انتخابات کشور در بازه پنج روزه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، شاهد حضور چهار زن هم بود که همگی سابقه حضور در خانه ملت را داشته اند.
سیدحمیده زرآبادی و سه داوطلب دیگر/ خیز چهار زن از بهارستان به پاستور

به گزارش اقتصادنیوز، ماراتن ثبت نام انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز دوشنبه 14 خرداد ماه پس از گذشت پنج روز، به پایان رسید و 80 چهره برای رقابت بر سر کسب کرسی ریاست پاستور نام نویسی کردند.

نکته جالب توجه اما درباره فهرست ثبت نام کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری، حضور چهار زن سیاستمدار است.

زهره الهیان، سید حمیده زرآبادی، هاجر چنارانی و رفعت بیات چهار چهره ای بودند که در طول مهلت پنج روزه ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری، به ستاد انتخابات وزارت کشور مراجعه کردند؛ چهره هایی که نقطه پررنگ کارنامه سیاسی شان، حضور در بهارستان به عنوان نمایندگان منتخب مردم بوده است.

زهره الهیان، پزشک و سیاستمدار ایرانی است. وی در حال حاضر، در فرهنگستان علوم پزشکی به‌عنوان رئیس گروه آینده‌نگری و نظریه‌پردازی، مشغول به فعالیت است.

او در دوره هشتم و یازدهم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس حضور داشت.

سیدحمیده زرآبادی، دومین زنی بود که تصمیم به حضور در رقابت برای ریاست جمهوری گرفت و برای تحقق این هدف راهی خیابان فاطمی شد. زرآبادی که دارای کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق – مکاترونیک است، چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.

نکته مهم و حائز اهمیت درباره زرآبادی سخنرانی او پس از ثبت نام در انتخابات بود، این نماینده سابق مجلس با حضور در جمع خبرنگاران، ضمن ادای احترام به اعظم طالقانی و زهرا شجاعی که «پیش از این برای حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری و تغییر تفسیر رجل سیاسی در نظر شورای نگهبان تلاش کرده اند» گفت: تلاشهای مستمر این دو نفر برای اینکه شورای نگهان تفسیری از رجل سیاسی داشته باشد، ثمربخش بود و امروز این اتفاق رخ داده است. خود آنان پیش ما نیستند، ولی ما نتایج تلاش‌های آن دو را شاهد هستیم.

وی افزود: امیدوارم روزی در یک انتخابات مردم یک زن را به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب کنند.

داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های دولت خود، اظهار کرد: تغییر سیاست خارجی از دیپلماسی انزواگرا و ترسان در مواجهه دیپلماتیک با قدرت مخالف خارجی و تبدیل آن به دیپلماسی فعال و شجاع و متکی به حمایت ملی به منظور رفع تهدیدهای بین‌المللی و ایجاد فرصت برای ملت و کشور و سپردن کار به دست نیروهای توانمند، جهان‌شناس و دانا و منع نهادهای دیگر از دخالت در آن و اولویت دادن به سیاست تنش‌زدایی از برنامه های من است.

هاجر چنارانی هم دیگر بهارستان نشینی بود که برای شرکت در انتخابات 8 تیر ماه، عزم ستاد انتخابات وزارت کشور کرد و در آخرین ساعات از مهلت ثبت نام داوطلبان، خود را به خیابان فاطمی رساند. چنارانی هم به مانند دو چهره مرور شده، نماینده پیشین حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه که در دوره دهم و یازدهم، عضو مجلس شورای اسلامی بود. او دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی است.

اما هشتادمین نفر و آخرین داوطلبی که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرد هم یک زن بود، رفعت بیات، نماینده ادوار مجلس که در ساعات پایانی عصر روز دوشنبه 14 خرداد، ثبت نام خود را قطعی کرد. بیات یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه زنجان و طارم در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.

او که فارغ‌التحصیل رشته جامعه‌شناسی است، پیش از این هم پا در عرصه رقابت برای ریاست جمهوری گذاشته بود و در ۱۳ اردبیهشت ماه ۱۳۸۸ رسماً خود را به عنوان کاندیدای حضور در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده بود.

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی