در پی پیشنهاد تروئیکای اروپا

قطعنامه شورای حکام علیه ایران تصویب شد+ جزئیات

کدخبر: ۶۵۱۵۳۵
اقتصادنیوز: قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.
قطعنامه شورای حکام علیه ایران تصویب شد+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپا علیه ایران در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رسید. 

این قطعنامه با ۲۰ رای موافق٬ دو رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب شد و در آن به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره ای نشده است اما از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته «این قطعنامه همچنین از ایران خواسته تصمیم خود در لغو انتصاب بازرس‌های باتجربه را به عقب برگرداند.»

لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال هم با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس این خبر را تایید کرد.

1YiQDGzMjSYf

این در حالیست که چندی پیش خبرگزاری رویترز در گزارشی از اختلاف آمریکا با تروئیکای اروپا بر سر صدور قطعنامه علیه ایران پرده برداشته بود. ادعایی که با صدور این قطعنامه زیر سوال رفت. رویترز به نقل از برخی از دیپلمات های آمریکایی از اختلاف نظر جدی واشنگتن و تروئیکای اروپا بر سر تصویب قطعنامه ضدایرانی نوشته و تاکید کرده بود از منظر آنها، «دلیل عدم تمایل آمریکا برای صدور قطعنامه جدید علیه ایران در نشست‌های پیش روی شورای حکام، ناشی از تمرکز دولت بایدن بر انتخابات ریاست جمهوری بوده است. در واقع واشنگتن در فاصله باقی مانده تا این رویداد سیاسی مهم تمایلی به درگیری تازه و تشدید تنش ها در روابط خود با تهران ندارد.»

همچنین متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صبح امروز در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌ها از مخالفت واشنگتن با قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی علیه ایران گفته بود: «موضع کشورش وقتی که قطعنامه منتشر شود، مشخص خواهد شد.»

او در ادامه تاکید کرده بود: «نباید انتظار داشته باشید آمریکا با تروئیکای اروپایی که متحدانش هستند، ناهماهنگ باشد.»

امروز «لورا هولگیت» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در بیانیه‌ای در جلسه امروز (چهارشنبه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد رویکرد فعلی ایران در برنامه هسته‌ای به دلیل داشتن سه‌ویژگی «به شدت دردسرساز» است.

نماینده آمریکا با وجود آن که رژیم صهیونیستی، متحد اصلی آن در منطقه بدون عضویت در پیمان ان‌پی‌تی دارنده بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات اتمی  در غرب آسیاست، مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران چالشی جدی برای امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند.

این سومین قطعنامه ضدایرانی پس از برجام است که توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رسیده است.

براساس آنچه ایرنا گزارش داده است: «سند یادشده با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی و ریشه‌دار در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی از تهران می‌خواهد که در خصوص «ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در دو مکان اعلام نشده در ایران، توضیحات معتبر ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند.»

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی