گنبد مسجد امام اصفهان پس از ۱۴ سال، از حصار داربست‌ها آزاد شد

کدخبر: ۶۵۱۸۹۵
اقتصادنیوز: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: گنبد عظیم مسجد تاریخی امام اصفهان پس از ۱۴ سال، از حصار داربست‌های ایجاد شده برای عملیات مرمت آن آزاد شد.
گنبد مسجد امام اصفهان پس از ۱۴ سال، از حصار داربست‌ها آزاد شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار داشت: با اتمام عملیات مرمت تزئینات و رفع اعوجاج در ترک شانزدهم گنبد مسجد امام در چند روز گذشته، داربست‌های نصب شده نیز برچیده شد.

وی با بیان ‌اینکه عملیات مرمت گنبد پس از رویت اعوجاج در ترک‌های بخش جنوب شرقی گنبد و انجام آسیب شناسی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود، افزود: پس از اتمام عملیات مرمت و بازگشایی بخشی از داربست‌ها در تابستان ۱۴۰۱، کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی متوجه بروز اعوجاج در بخش انتهایی ترک شانزدهم گنبد شدند، لذا با دستور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، کمیته‌ای چهار نفره شامل کارشناسان پیشکسوت معماری، مرمت و سازه در ۲ سطح ملی و استانی، کار نظارت بر وضعیت و پایش گنبد را آغاز کردند.

کرم‌زاده بیان کرد: این کمیته از تابستان ۱۴۰۱ در چند مرحله، کار پایش زیرساخت‌ها و تزئینات بزرگترین گنبد کاشی‌کاری جهان را آغاز کرد و پس‌ از برگزاری نشست‌های متعدد و ارائه دستور کار، عملیات مرمت گنبد دوباره از سرگر فته و در نهایت پس از اتمام عملیات مرمت، این گنبد عظیم تاریخی پس از ۱۴ سال از حصار داربست‌ها آزاد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: با توجه به ادامه فعالیت کمیته نظارت بر گنبد، بخش محدودی از داربست‌ها برای پایش شالوده گنبد همچنان باقی است و پس از آن عملیات مرمت کمربند گنبد نیز بزودی آغاز می‌شود.

خبر مرتبط
۸مسافر اصفهانی در ارتفاعات کوه‌های کاشان مفقود شدند

اقتصادنیوز: مدیر روابط عمومی اتش‌نشانی کاشان از مفقود شدن ۸ نفر در ارتفاعات کوه‌های درین کاشان خبر داد‌.

 اواخر اردیبهشت 1401 اداره کل میراث فرهنگی اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد مسجد امام اصفهان و جمع‌آوری داربست‌های آن پس از ۱۱ سال خبر داد اما با باز شدن داربست‌ها مشخص شد که کاشی‌های گنبد دچار اعوجاج و ظهور قوس ناهمگون در سیمای آن شده است.
بعد از آن که نحوه مرمت گنبد با انتقادات فراوان روبه‌رو شد، قائم‌ مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور کمیته ویژه‌ای برای نظارت بر مرمت این گنبد تشکیل داد. وظیفه اصلی این شورا، بررسی وضعیت مرمت گنبد مسجد امام و رسیدگی به قصور احتمالی در مرمت آن اعلام شده است.

گنبد مسجد تاریخی امام(ره) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری مساجد تاریخی جهان شناخته می‌شود.

مسجد امام(ره) (جامع عباسی) یکی از آثار تاریخی میدان نقش‌جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بنا‌های مهم معماری اسلامی به شمار می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۱ تیر

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی