اشتیاق آنکارا برای پیوستن به این گروه+واکنش روسیه

کدخبر: ۶۵۳۰۰۳
اقتصادنیوز: رئیس جمهور روسیه از درخواست ترکیه برای پیوستن به گروه بریکس استقبال کرد. اظهارات پیشین اردوغان نیز نشان داد آنکارا، برای پیوستن به شانگهای اشتیاق فراوانی دارد.
اشتیاق آنکارا برای پیوستن به این گروه+واکنش روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس در روسیه، اتفاق دیپلماتیک مهمی بود که یکی دیگر از ابعاد مناسبات جدید نظام بین الملل را نمایان کرد.

در این نظام، این فقط پیمان ناتو، جی 8 و اتحادیه اروپا نیستند که می‌توانند درباره ائتلاف‌های بزرگ جهانی صحبت کنند. بلکه بریکس نیز یکی از گروه‌هایی است که حالا با جذب اعضای جدید، توجه کشورهای دیگر را نیز برانگیخته است.

یکی از این کشورها ترکیه است که تمایل دارد همچون ایران و دیگران در جمع بریکسی‌ها حضور داشته باشد. ترکیه نیز در کنار 14 کشور دیگر شامل بحرین، بنگلادش، بلاروس، الجزایر، اندونزی، قزاقستان، کوبا، لائوس، موریتانی، نیجریه، تایلند، سریلانکا، ونزوئلا و ویتنام برای شرکت در اجلاس بریکس به روسیه دعوت شد.

روز گذشته هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس به روسیه دعوت شده بود، در کاخ کرملین با ولادیمیر پوتین رهبر روسیه دیدار کرد.

پیداست که قبل از این دیدار، ترکیه موضوع اشتیاق برای حضور در جمع اعضای بریکس را چندین بار مطرح کرده است. در نتیجه پوتین در دیدار با فیدان گفت: «ما از علاقه ترکیه به کار گروهی بریکس خرسندیم. قطعاً از اشتیاق و تمایل ترکیه برای همراهی با کشورهای عضو این سازمان به هر طریق ممکن حمایت خواهیم کرد».

پوتین همچنین به فیدان اعلام کرده که در روز سوم یا چهارم ژوئیه در آستانه، یک بار دیگر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید