95 درصد کانون‌های گردوغبار در این استان منشا خارجی دارد

کدخبر: ۶۵۹۸۵۴
اقتصادنیوز: مدیرکل مدیریت بحران گفت: استان ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک همواره به عنوان پیشانی پدیده گردوغبار است.
95 درصد کانون‌های گردوغبار در این استان منشا خارجی دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مجید بیگلریان در نشست کارگروه مدیریت شرایط اضطراری گرد و غبار با اشاره به فصل گرما و مرزی بودن استان و در معرض قرار گرفتن تندبادها و وجود پدیده گرد و غبار گفت: با توجه به شرایط بحرانی در برخی شهرستان‌های استان، تشکیل و انجام تکالیف قانونی اعضاء در شرایط اضطراری آلودگی هوا تاکید کرد.

مدیرکل مدیریت بحران گفت: استان ایلام با داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک همواره به عنوان پیشانی پدیده گردوغبار است و ۹۵ درصد کانون‌های این گرد و غبارها منشأ خارجی دارد.

خبر مرتبط
گرد و غبار وحشتناک چرخشی در این استان کشور+ فیلم

اقتصادنیوز: در پی وزش باد شدید در ناحیه بالکان کشور ترکمنستان شاهد خیزش آن در استان گلستان هستیم.

وی بیان داشت: به دلیل وقوع گرد و غبار، کیفیت هوای برخی شهرستان‌ها استان به ۱۰ هزار (pm10) در وضعیت خطرناک می‌رسد و بر اساس استخراج داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در ایلام در سال گذشته تاکنون ۱۹ روز هوای نامطلوب حاکم بوده است.

مجید بیگلریان افزود: اگر چه در سال جدید تا کنون پدیده خطرناک گرد و غبار در استان نداشته‌ایم اما با توجه شرایط موجود می‌طلبد حساسیت زیادی در زمینه مدیریت گرد و غبار استان داشته باشیم و برگزاری این جلسه را هم‌اندیشی به منظور کاهش آلودگی و به حداقل رساندن اثرات گرد و غبار بیان کرد و از تمامی اعضا خواست در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول بر انجام تکالیف قانونی اعضاء براساس دستورالعمل شرایط وقوع گرد و غبار تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه سلامت مردم در اولویت است باید موضوعات اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم هنگام وقوع گردوغبار به مردم ارائه شود تا شاهد کاهش صدمات و آسیب‌های این پدیده در استان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز با اشاره به ۲۲ تیر ماه بعنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نامگذاری شده است گفت: شعار امسال (کمک به تاب آوری در برابر گردوغبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین المللی، اقدام دانش پایه) می‌باشد.

علیرضا محمدی اظهار داشت: ۵ درصد از گرد و غبار منشاء داخلی داشته و کانون‌های بحرانی استان نیز ۱۴۰ هزار هکتار می‌باشد.

وی گفت: طرح تهیه برنامه جامع مقابله با گرد و غبار و عمل برنامه عمل دستگاه‌های اجرایی مرتبط در یک افق ده ساله تدوین و در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است.

محمدی روزهای آلودگی استان ناشی از گرد و غبار درسال ۱۴۰۰، ۲۹ روز، در ۱۴۰۱ ،۱۳۲ روز در سال ۱۴۰۲، ۱۹ روز و در سال جاری تاکنون ۶ روز عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اقدامات انجام گرفته درخصوص مقابله با کانون‌های گرد و غبار در سطح استان را نهالکاری ۳۰۵ هکتار از اراضی مستعد گرد و غبار در منطقه حفاظت شده کولگ، توسعه و تجهیز ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار، پایش کمی و کیفی تالاب‌های استان اعلام کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید