تهدید بزرگ رئیس جمهور این کشور برای دانشگاه‌های دولتی

کدخبر: ۶۷۷۰۷۴
اقتصادنیوز: خاویر مایلی، رئیس جمهور آرژانتین، در بحبوحه اعتراضات و انتقادات دانشجویی، تهدید خود مبنی بر کاهش بودجه دانشگاه‌ها را عملی کرد.
تهدید بزرگ رئیس جمهور این کشور برای دانشگاه‌های دولتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  مایلی روز پنجشنبه رسما قانونی را وتو کرد که تضمین کننده بودجه بیشتر برای سیستم دانشگاهی آرژانتین است. این قانون که توسط کنگره تصویب شده بود، برای کمک به جبران تورم که نزدیک به ۲۴۰ درصد نسبت به سال قبل است، بودجه را برای دانشگاه‌های دولتی افزایش می‌داد.

اما مایلی، که به عنوان یک سرمایه‌دار شناخته می‌شود و متعهد به کاهش هزینه‌های عمومی و سیستم آموزشی است، این طرح را غیر موجه خواند. او همچنین تهدید کرد که هر پیشنهادی را که موازنه مالی را تهدید کند، لغو خواهد کرد.

وتوی مایلی یک روز پس از آن اتفاق افتاد که دانشجویان آرژانتینی با برگزاری تظاهرات خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در دانشگاه های دولتی شده بودند. بسیاری از تظاهرکنندگان در مقابل کنگره در مرکز بوینس آیرس تجمع کردند و تابلوهایی در دست داشتند که روی‌شان نوشته شده بود : چگونه می‌توانیم بدون آموزش آزادی داشته باشیم ؟

خبر مرتبط
خط و نشان آرژانتین برای ونزوئلا/ مادورو در آرژانتین بازاشت می‌شود

اقتصادنیوز: دادگاهی در آرژانتین برای نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا به اتهام ادعایی «جنایت علیه بشریت» قرار بازداشت صادر کرد.

آنا هوکی، فارغ التحصیل روانشناسی گفت که او برای دفاع از سیستم آموزشی که او را قادر ساخت حرفه پزشکی را دنبال کند، در تظاهرات حاضر شد.  هوکی به خبرگزاری فرانسه گفت: « من هرگز نمی توانستم بدون سیستم دانشگاه دولتی، آموزش ببینم. به همین دلیل آمدم از آن دفاع کنم زیرا احساس می‌کنم این نظام آموزشی در خطر است».  گیلرمو دوران، رئیس علوم دانشگاه بوئنوس آیرس نیز به الجزیره گفت که کاهش‌های انجام شده از سوی مایلی، کیفیت آموزشی این کشور در دانشگاه‌های دولتی را کاهش می‌دهد.  

این اعتراض گسترده در واقع  دومین اعتراضات در سال جاری در حمایت از دانشگاه‌های دولتی بود. برخی از آنها می‌گویند شرایط به گونه‌ای شده که نمی‌توانند قبوض برق خود را پرداخت کنند یا حقوق بالایی بپردازند تا کارکنان را از فقر دور نگه دارند.

به عقده کارشناسان، سیاست‌های ریاضتی مایلی همه چیز از رفاه گرفته تا کارهای عمومی و بازنشستگی را هدف قرار داده است. بر اساس گزارش موسسه ملی آمار و سرشماری دولت، در حال حاضر حدود ۵۳ درصد از مردم آرژانتین فقر را تجربه می‌کنند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید