خطرات قهوه شیرین برای کبد چرب

کدخبر: ۶۷۷۸۹۴
اقتصادنیوز: مصرف مقادیر زیادی شیرینی همراه قهوه می‌تواند ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد.
خطرات قهوه شیرین برای کبد چرب

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک کارشناس تغذیه با تاکید بر مصرف متعادل قهوه گفت: در کنار مزایای بیشماری که نوشیدن قهوه به همراه دارد اما مصرف مقادیر زیادی شیرینی همراه قهوه می‌تواند ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد.

خبر مرتبط
آداب و رسوم عجیب قهوه خوردن در فضا + فیلم

اقتصادنیوز: مانند بسیاری از مردم، فضانوردان هر از گاهی از یک فنجان قهوه لذت می‌برند، اما کمبود جاذبه به این معنی است که تهیه و نوشیدن آن کمی متفاوت از روشی است که بر روی زمین انجام می‌شود.

محسن امانی در گفت و گو با ایسنا درباره مصرف قهوه به عنوان یک نوشیدنی متداول اظهار کرد: قهوه و مشتقات آن یک نوشیدنی محبوب است که مصرف آن امروزه به شدت رواج پیدا کرده و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. قهوه حاوی مقدار زیادی ویتامین و املاح معدنی نظیر پتاسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، فیبر و پروتئین است.

وی افزود: از مهمترین مواد مغذی موجود در قهوه یک آنتی اکسیدان قوی به نام کلروژنیک است که بسیاری از خواص قهوه به دلیل وجود این آنتی اکسیدان است. ماده موثره دیگر قهوه کافئین است که بسته به میزان مصرف می‌تواند مزایا و هم معایبی را برای ما داشته باشد. یکی از اصول اصلی که در علم تغذیه بر آن تاکید شده، تعادل در مصرف مواد غذایی است. به این معنی که یک ماده غذایی اگر در حد مقادیر مورد نیاز بدن مصرف شود، می‌تواند اثرگذار باشد اما اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند اثرات مسمومیت و عوارضی را به همراه داشته باشد که مصرف قهوه هم از این قاعده مستثنی نیست.

بیشتر از دو فنجان در طول روز قهوه ننوشید

امانی در مورد میزان مجاز مصرف قهوه بیان کرد: با توجه به اینکه حد مورد نیاز کافئین روزانه برای بزرگسالان حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم بوده و هر فنجان قهوه به طور متوسط حدود ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد، مصرف یک یا دو فنجان و نهایتا سه فنجان قهوه در روز برای بزرگسالان مصرف ایده آلی خواهد بود. بعلاوه اینکه برخی از شکلات‌ها، نوشابه‌ها به ویژه نوشابه‌های انرژی‌زا و آدامس‌ها حاوی مقادری از کافئین هستند. بنابراین توصیه می‌شود که بیشتر از دو فنجان قهوه در طول روز استفاده نشود.

امانی در ادامه مطرح کرد: یکی از مزیت‌های اصلی مصرف قهوه کاهش ریسک ابتلا به کبد چرب است، اما در صورتی که همراه آن مقدار زیادی شیرینی و شکلات استفاده نشود، می‌تواند این اثر را داشته باشد. اما متاسفانه افراد در کنار مصرف قهوه مقدار زیادی شیرینی و شکلات مصرف می‌کنند که در این صورت نه تنها مصرف قهوه نمی‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به کبد چرب کمکی کند، بلکه به خاطر مصرف مقادیر زیادی از شیرینی می‌تواند ریسک ابتلا به کبد چرب را افزایش هم بدهد. پس توصیه می‌شود که با لحاظ مصرف متعادل قهوه، از مصرف شیرینی همراه آن پرهیز شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید