صدور هشدار نارنجی هواشناسی البرز / سازه های آبخیزداری لایروبی شوند

کدخبر: ۶۸۱۲۵۲
اقتصادنیوز: مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با اعلام سطح هشدار هواشناسی نارنجی بر اطمینان از عملکرد و در صورت ضرورت تخلیه سازه‌های آبخیزداری از رسوب در حوزه آبریز رودخانه‌های این استان با هدف آمادگی در برابر سیلاب‌های احتمالی تاکید کرد.
صدور هشدار نارنجی هواشناسی البرز / سازه های آبخیزداری لایروبی شوند
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، شمای طبیعی استان البرز که در دامنه کوهپایه های رشته کوهی به همین نام قرار دارد موجب شده که کمترین میزان بارش با مخاطره سیلابی شدن و سرازیر شدن حجم عظیمی از اب و گل و لای و تنه درختان ، شن و ماسه و گاه تخته سنگ به فضاهای شهری ، روستایی و جاده ها شود که البته وجود سازه‌های آبخیزداری موجب این اطمینان می‌شود که بخش عمده‌ای از رسوب ها، در پشت‌سازه‌ها مانده و به مناطق پایین دست سرریز نشود.

سازه‌های آبخیزداری از طرفی با کنترل رسوبات، میزان حجم وارده رسوب به فضای شهری و روستایی کاهش داده و به طور چشمگیری از میزان خسارت وارده، می‌کاهد و از سوی دیگر آب جمع‌آوری شده پشت بندهای خاکی و دیگر سازه ها توسط شیر تخلیه به تدریج خارج شده و ضمن نفوذ آب در سفره‌های زیرزمینی، اراضی پایین دست را نیز آبیاری کنند.

در حالی که سازه های ابخیز داری به عنوان بهترین ابزار کنترل پخش سیلاب و کاهش تاثیرات منفی سیل مطرح هستند درعین حال خود انها نیز در معرض نفوذ رسوب گل و لای و دیگر اورده های سیل هستند که موجب نفی کارکرد انها در کنترل سیلاب می شود مردم ومسوولان در ابتدای سال ابی باید مطمئن از تخلیه رسوب سازه ها شوند.

خبر مرتبط
حادثه مرگبار برای کارگر ساختمانی حین کار در قصرشیرین

اقتصادنیوز: کارگر ساختمانی در شهرستان قصرشیرین حین کار به علت سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

《مهدی مهرور》- مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز چهارشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: بر این اساس حضور فرمانداران در شهرستان و حفظ آمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان ها به منظور مقابله با جاری شدن سیل در رودخانه ها و مسیلهای فصلی ، رعد و برق ، وزش باد شدید ، ریزش سنگ ، رانش کوه ، لغزندگی و کاهش دید در جاده های کوهستانی و یا هرگونه حادثه احتمالی ضروری است.

وی تاکید کرد: ایجاد هماهنگی بین نیروی انتظامی ، دستگاههای امدادی ، ایمنی ، خدماتی و نیروهای مردمی، انجام اقدامات بازدارنده و بلادرنگ از جمله صدور پیش آگاهی از طریق رسانه هاو مسوولان محلی برای ساکنان مناطق تحت تاثیر شهری و روستایی بالاخص کشاورزان ، دامداران ، عشایر و حاشیه نشینان رودخانه ها مورد توجه قرار گیرد.

مهرور گفت: همچنین اطلاع رسانی مطلوب به تمام پیمانکاران طرحهای عمرانی، صاحبان خودروهای سنگین، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه توسط دستگاههای اجرایی متولی برای عدم تردد و برچیدن ماشین آلات و تجهیزات غیر ضروری در محدوده رودخانه ها و مسیل ها نیز ضروری است.

وی بر اطلاع رسانی مطلوب به تمام پرسنل تعمیرات و نگهداری پست ها ، خطوط و شبکه توزیع برق و آب و فاضلاب استان البرز در خصوص کسب آمادگی لازم در صورت تردد در محدوده رودخانه و مسیل های استان البرز تاکید کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز همچنین اطلاع رسانی مطلوب مبنی بر عدم تردد غیر ضروری در محدوده رودخانه ها و مسیل ها،اطلاع رسانی مطلوب به خودروهای عبوری از جاد ه های اصلی و فرعی استان البرزدر خصوص احتمال وقوع سیلاب و گرفتار شدن در محدوده تقاطع جاد ه ها و تاسیسات وابسته در حاشیه رودخانه ها ، مسیل ها و همچنین عدم فعالیت عمرانی را مورد تاکید قرار داد.

مهرور افزود: عدم تردد از محل های پر خطر، اسکان، چادر زدن و توقف در بستر و حریم رودخانه ها، مکانهای مرتفع و تپه ها، زیر درختان، سیم برق هوایی، لوله ها، فنس های فلزی و پهنه های آبی، پرهیز از صعود به ارتفاعات، اقدامات لازم برای حفظ محصولات کشاورزی،کنترل دما و رطوبت و تهویه درگلخانه ها، مرغداریها و دامداریها و همچنین خودداری از چرای دام در مراتع و دامنه کوهها، تاکید بر خودداری از تردد و سفرهای غیر ضروری به ویژه در جاده های کوهستانی و دامنه های پرشیب به دلیل احتمال ریزش سنگ و بهمراه داشتن تجهیزات لازم و ضروری سفر از جمله لوازم گرمایشی ، البسه ، پتو ، کمک های اولیه ، برف پاک کن ، به همراه داشتن وسایل ارتباطی نیز ضروری است.

مهرور بیان کرد: بنابراین پیش بینی مکانهای امن جهت اسکان موقت ( تا رفع شرایط اضطراری )، حفظ آمادگی مراکز درمانی و پایگاههای امدادی ( هلال احمر ، اورژانس و آتش نشانی )، حفظ آمادگی و برقراری کشیک شبانه روزی شرکت های خدماتی ( آب و فاضلاب ، برق ،گاز ، تلفن همراه و ثابت و آب منطقه ای )، برای جلوگیری از خسارت های ناشی از سرمازدگی به بخش کشاورزی از دیگر موارد مورد تاکید با این هشدار هواشناسی است.

وی بر آمادگی و حضور مدیران آب منطقه ای استان و روسای ادارات شهرستانی در محل خدمت ، پیش بینی تجهیزات ، امکانات و نیروی انسانی متخصص جهت مدیریت مخاطرات احتمالی رودخانه های استان البرز تاکید کرد.

بنابر اعلام هواشناسی استان البرز بارش شدید باران و برف از شامگاه چهارشنبه دوم آبان در مناطق مختلف این استان پیش بینی می شود که تحلیل آخرین الگوهای پیشیابی از تشدید فعالیت سامانه بارشی از امشب در استان البرز حکایت دارد.

بر این اساس نفوذ سامانه سرد شمالی با ماهیت تندری همراه با وزش تندباد ، گردوخاک ، بارش باران و برف در ارتفاعات همراه با آذرخش پیش بینی می شود.

این سامانه تا روز جمعه چهارم آبان هفته جاری در استان البرز فعال خواهد بود که یخبندان ، لغزندگی و کاهش دید در جاده های کوهستانی و اختلال در تردد های شهری و بین شهری از پیامدهای این سامانه بارشی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید