سیلی محکم توافق ایران و عربستان بر صورت «بی‌بی»

کدخبر: ۵۶۰۶۲۱
اقتصادنیوز: وبسات فلسطینی «شهاب نیوز» در گزارشی با اشاره به توافق به دست آمده میان عربستان و ایران نوشت این توافق به معنای فروپاشی ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران و سیلی محکم بر صورت نتانیاهو است.
سیلی محکم توافق ایران و عربستان بر صورت «بی‌بی»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری فلسطینی شهاب روز شنبه در گزارشی با اشاره به توافق به دست آمده میان عربستان و ایران نوشت که توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور، سیلی محکمی بر صورت بنیامین نتانیاهو و دولت اوست؛ بویژه اینکه تلاش های چندساله اسرائیل برای تشکیل ائتلاف منطقه علیه جمهوری اسلامی را به شکست کشاند.

سفیر پیشین آمریکا: چین و عربستان قمار بزرگی انجام داده‌اند

ساعت های گذشته شاهد واکنش ها و اعتراض های شدید مقامات صهیونیست و رهبران احزاب یهودی نسبت به عملکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بودیم.

مقامات کنونی و سابق صهیونیست توافق میان ایران و عربستان را شکست بزرگ نتانیاهو و کابینه راستگرای وی و پیروزی سیاسی ایران بشمار آورده و اعلام کردند که ائتلاف منطقه ای مورد ادعای نتانیاهو علیه تهران با این توافق فروپاشید.

 

نتانیاهو باید کناره گیری کند

«نفتالی بنت» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق ایران و عربستان از کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و گفت که این توافق شکستی مفتضحانه برای کابینه نتانیاهو است و در نتیجه ضعف و اختلافات داخلی بوجود آمد.

وی تصریح کرد که توافق ایران و عربستان تحولی خطرناک برای رژیم اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران و ضربه ای کاری بر پیکره تلاش ها برای تشکیل ائتلاف منطقه ای علیه ایران است ...

رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی نیز گفت که کابینه خطرناک نتانیاهو پس از این توافق عمری نخواهد کرد.

میراو میخائیلی افزود: ازسرگیری روابط عربستان و ایران به عنوان بزرگترین دشمن اسرائیل، یک شکست بزرگ برای نتانیاهو و کابینه وی است که نابودی آن قطعی است ولی آسیبی که براثر این توافق به امنیت ما وارد شد سال ها جبران نخواهد شد.

بنی گانتس وزیر سابق جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: از سرگیری روابط ایران و عربستان یک تحول خطرناک است.

همچنین در این باره یائیر لاپید نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل با چالش های امنیتی بزرگی روبرو است و این چالش ها رو به افزایش است و نخست وزیر مشغول کودتا است.

وی اضافه کرد: من به عنوان کسی که سال های طولانی در تشکیل و محافظت از ائتلاف اعتدالگرایان نقش داشته ام می گویم که نتانیاهو، امنیت اسرائیل را رها کرده است.

آویگدور لیبرمن وزیر دارایی سابق این رژیم خواستار استعفای نتانیاهو شد و تصریح کرد: نتانیاهو به تنهایی مسئول پیامدهای توافق ایران و عربستان است و او باید استعفا کند.

لیبرمن افزود: ازسرگیری روابط ایران و عربستان شکست کاملی برای نتانیاهو (ملقب به بی بی) است و این شکست تنها به نام خود او ثبت می‌شود.

وی گفت: او (نتانیاهو) ما را به به جایی رسانده‌است که تا کنون شاهد آن نبوده‌ایم، این ازسرگیری روابط عواقب بدی برای امنیت «اسرائیل» به همراه خواهد داشت.

 

سیلی محکم

صالح النعامی تحلیلگر و پژوهشگر و کارشناس امور مسایل رژیم صهیونیستی گفت: این توافق یک سیلی محکم به نتانیاهو و بهترین دلیل بر شکست راهبردی وی برای منزوی کردن ایران و تشکیل ائتلاف های منطقه ای برای مقابله با این کشور است.

النعامی اضافه کرد: به محض اعلام انجام این توافق، سیل هجوم ها به نتانیاهو از سوی مخالفان، کارشناسان نظامی و دانشگاهی آغاز شد و این توافق را یک پیروزی سیاسی برای بشمار آوردند.

وی افزود: اسرائیل نگران است که این توافق میان ایران و عربستان، به توافق های دیگری از جمله توافق در یمن میان دو طرف منجر شود و توان ایران در گسترش نفوذ منطقه ای خود را بهبود بخشد.

 

چند نشانه

عادل یاسین کارشناس امور اسرائیل نیز تصریح کرد: این توافق میان ایران و عربستان نشانه چند موضوع است که اولین آن ها تدوام کاهش نقش آمریکا در منطقه است.

وی افزود: کاهش نقش آمریکا در منطقه، بر اسرائیل که آمریکا را ضامن امنیت خود و پل ارتباطی آن با جهان بشمار می آورد، تاثیر منفی می گذارد.

یاسین گفت: اعلام توافق یک ناکامی چندوجهی برای اسرائیل بود که می توان به شکست سیاسی در کنار شکست امنیتی و اطلاعاتی درباره اطلاع قبلی از جزییات آن و سنگ اندازی در مسیر این توافق اشاره کرد.

وی اضافه کرد: بیشترین چیزی که اکنون باعث نگرانی اسرائیل شده این است که عربستان درک کرده است که تهدیدهای و ادعاهای اسرائیل درباره توانایی حمله به ایران چیزی غیر از شعار و تبلیغات نیست. بویژه اینکه ما از سال های دور بارها درباره تهدیدها، مانورها و هزینه های و اختصاص بودجه برای حمله به ایران شنیده ایم.

 

استقبال فلسطینی‌ها از توافق

توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط با استقبال فلسطینی ها روبرو شد و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) آن را یک گام مهم در مسیر یکپارچگی و اتحاد امت اسلامی، تقویت امنیت و تفاهم میان کشورهای عربی و اسلامی و ثبات در منطقه دانست.

خلیل الحیه رئیس دفتر روابط عربی و اسلامی جنبش حماس گفت: ما این توافق را یک گام مهم و به سود فلسطین و پشتیبانی از پایداری و مقاومت ملت فلسطین در مقابله با اشغالگران و تجاوزهای آن ها به سرزمین، ملت و مقدسات می دانیم.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز از دستیابی به این توافق استقبال و از انجام آن ابراز خرسندی کرد و آن را گامی مهم و بزرگ در مسیری صحیح دانست.

این جنبش اعلام کرد که توافق ایران و عربستان باعث کاهش تنش ها در منطقه و به سود و در راستای منافع ملت های عربی و اسلامی است.

جهاد اسلامی ابراز امیدواری کرد که این توافق تاثیر مثبتی بر موضوع فلسطین داشته باشد و از حق ملت فلسطین در مبارزه و مقاومت برای بازپسگیری حقوق تاریخی خود حمایت و پشتیبانی کند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید