روسیه کنترل دارایی های دانون و کالسبرگ را به دست گرفت

پوتین دومینوی مصادره‌ها را کلید زد؟/توقیف دو شرکت‌ خارجی بزرگ

کدخبر: ۵۸۶۶۷۲
اقتصادنیوز: مسکو کنترل زیرمجموعه‌های روسی تولیدکننده ماست فرانسوی دانون و شرکت دانمارکی کارلزبرگ را به دست گرفته است و این امر خطرات پیش روی شرکت‌های خارجی را که به تجارت در این کشور ادامه می‌دهند، برجسته می‌کند.
پوتین دومینوی مصادره‌ها را کلید زد؟/توقیف دو شرکت‌ خارجی بزرگ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، بر مبنای فرمانی از سوی رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، سهام خارجی شرکت‌های دانون و کالسبرگ تحت مدیریت موقت آژانس املاک فدرال روسیه قرار گرفت. این اقدام فشاری مضاعف بر روی شرکت‌های غربی است که در این کشور تجارت میکنند، گذاشته و باعث تسریع روند خروج آنها شده است. 

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، طی فرمانی که توسط رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین امضا شد، سهام شرکت‌های خارجی دانون و کالزبرگ در روسیه، تحت «مدیریت موقت» آژانس املاک فدرال روسیه قرار گرفت. این تصمیم به دنبال فرمانی است که پوتین در ماه آوریل امضا کرد که به دولت اجازه می‌دهد در صورت توقیف یا تهدید دارایی‌های روسیه در خارج از کشور، دارایی‌های خارجی در کشور را تحت کنترل موقت خود قرار دهد. 

در آن زمان، دولت روسیه کنترل آب و برق ، شرکت انرژی آلمانی یونیتر و فورتوم اویج فنلاند را به دست گرفت. اقدام اخیر روسیه، خروج شرکت‌های غربی از کشور را افزایش میدهد. در ماه‌های پس از تهاجم گسترده پوتین به اوکراین در سال گذشته، بیش از 1000 شرکت از روسیه خارج شدند. تعدادی از کسب‌وکارها، از جمله نستله، هینکن و موندلز به دلایل مختلف در این کشور همچنان حضور دارند. شرکت‌هایی که در حال خروج از روسیه هستند، احساس خطر کرده و جدی‌تر برای انجام اینکار شده‌اند.

کارلسبرگ در بیانیه‌ای گفت: این اقدامی غیرمنتظره است و چشم‌انداز فروش محصولات بالتیکا اکنون بسیار نامشخص است. این شرکت دانمارکی در اواخر ماه گذشته مشروط به تاییدیه‌های نظارتی، با قراردادی برای فروش این تجارت موافقت کرده بود. بالتیکا یکی از بزرگترین شرکت های کالاهای مصرفی در روسیه است و بر اساس وب سایت کارلسبرگ، 8400 نفر در آن مشغول به کار هستند.

دانون نیز در حال فروش سهام‌های خود در روسیه است. پیش از این گفته شده بود که این معامله می‌تواند منجر به 1 میلیارد یورو  ارزش دارایی شود. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که در حال "بررسی وضعیت" است و در حال آماده شدن برای اتخاذ همه اقدامات لازم برای حفظ حقوق خود به عنوان سهامدار دانون روسیه و تداوم فعالیت های تجاری به نفع همه سهامداران، به ویژه کارکنان خود است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید