جنگ غزه؛ نبردی که برنده ندارد!

پلن بایدن برای خروج از بحران خاورمیانه!

کدخبر: ۶۰۵۱۵۹
اقتصادنیوز: در شرایطی که خاورمیانه بر روی بمب ساعتی قرار گرفته و مناقشه اسرائیل و حماس، جهان را درگیر تشتت کرده است. دولت بایدن در صدد است تا با طراحی پلنی راهی برای خروج از بحران موجود بیابد، پیش از آن که موجب درگیری احتمالی مستقیم میان اسرائیل وایران شود.
پلن بایدن برای خروج از بحران خاورمیانه!

به گزارش اقتصادنیوز ، گروهی از ناظران با بررسی معادلات منطقه‌ای مدعی اند بعید است حماس و اسرائیل در درگیری اخیر پیروز میدان شده یا برتری مطلقی به دست آورند. به ادعای این گروه، شاید ایالات متحده با دخالت مستقیم و ارائه پلن تازه و با لحاظ کردن مشارکت اعراب و حتی ایران بتواند راهی برای خرج از این وضعیت پیدا کند. به باور تحلیلگران، محاصره نوار غزه بدون لحاظ کردن دیدگاه مخالف محکوم است هرچند به ادعایشان عملیات پیچیده حماس که جهان را شوکه کرد، نمی تواند بدون پاسخ بماند.

پلن بایدن برای خروج از بحران

با بمباران غزه و تاکید اسرائیل مبنی بر خروج غیرنظامیان، جهان به دو بخش تقسیم شده؛ گروهی از تلاش اسرائیل برای سرکوب حماس به هر قیمتی حمایت می کنند و گروهی دیگر نسبت به هزینه های انسانی، سیاسی و نظامی چنین فعلی هشدار می دهند.همزمان آنگونه که گروهی از ناظران مدعی اند، در جبهه حماس، تصمیم ایران و متحدانش بالاخص حزب الله لبنان تعیین کننده است. به ادعای این تحلیل‌گران فعلا تهران از هرگونه تنش خودداری کرده و گام هایی محتاطانه برداشته است. آنگونه که نیشن نوشته، اولویت ایران برنامه هسته ای اش است، هرچند محو اسرائیل در اولویت سیاست خارجی این کشور قرار دارد. این نشریه در ادامه با اشاره به استقرار ناو هواپیمابر یو اس اس جرالد فورد، این کنش را پیام واشنگتن به تهران قلمداد کرد؛ پیامی مبنی بر این که اگر ایران درگیر اشتباه محاسباتی شود، آمریکا آماده توسل به زور خواهد بود.این ادعا در حالی است که تهران هرگونه مشارکت در عملیات نظامی حماس را رد کرده است.

2023-10-18T113439Z_1378285000_RC2YU3AMBNWV_RTRMADP_3_ISRAEL-PALESTINIANS-BIDEN-1024x683

دستاورد حماس

در همین حال، به نظر می‌رسد دولت بایدن برای همکاری اسرائیل و مصر جهت تامین امنیت گذرگاهی امن جهت خروج غیرنظامیان خیزی جدی برداشته است. آنگونه که نیشن مدعی است، واشنگتن حماس را از طریق اهرم قطر تحت فشار قرار داده تا با رهبران عرب و اروپایی جهت تدوین طرح صلح جایگزین تعامل برقرار کند. واشنگتن در صدد است تا با توقف این بحران، زمینه را برای آغاز مذاکرات صلح هموار کند. واشنگتن از این می هراسد که درگیر حملات نظامی میان تهران و تل آویو شود. از همین رو این احتمال بالا است تا از وزن نظامی، سیاسی و دیپلماتیکش در اسرائیل نهایت استفاده را بکند. پیشتر دولت بایدن برای تغییر کیفی روابط اعراب و اسرائیل تلاش می کرد. اما آنچه امروز از دست داده و بهایش را می پردازد این است که تغییر کیفی در صورت نادیده گرفتن فلسطینی ها و حقوق شان غیرممکن است. دستاورد حماس این است که همه سیاستمداران را بیدار کرد و توانست این فرض را که مسئله فلسطین در میان دولت های عربی، در خیابان های عربی و مسلمانان و در صحنه بین المللی حل و فصل شده، تضعیف کند.

5157bf7d58c9939fa8a6a50dd55895dffc50ce41

مصر در تنگنا

جابجایی اجباری فلسطینی ها از غزه در راستای سیاست گسترده تری قابل تبیین است؛ سیاستی که توسط چهره های افراطی اردوگاه اسرائیل تدوین شده. راست افراطی بر این باور است که فلسطینیان، حتی آنهایی که تابعیت اسرائیلی دارند، چالش دائمی جمعیتی هستند. به ادعای گروهی از ناظران، از این منظر، حمله حماس ممکن است بهانه ای به دست افراطی ها دهد.علاوه براین، این نکته قابل تامل است که جابجایی فلسطینی ها مصر را نیز در تنگنا قرار خواهد داد. قاهره می داند که گروهی در اسرائیل از اسکان مجدد آوارگان غزه در سینا حمایت می کنند. با این حال، بستن مرزها به روی غیرنظامیان فلسطینی برای خنثی کردن راهبرد اسرائیل، گزینه آسانی نیست، زیرا هزینه های انسانی اش بالاست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید