پیشنهاد به وزارت کشور درباره ابهام آرای باطله/ آرای انتخابات11 اسفند را به تفکیک صندوق‌ها منتشر کنید

کدخبر: ۶۳۳۸۲۸
یکی از ویژگی‌های انتخابات اخیر که مورد‌توجه گروه قابل‌توجهی از شهروندان است، موضوع آرای باطله است.
پیشنهاد به وزارت کشور درباره ابهام آرای باطله/ آرای انتخابات11 اسفند را به تفکیک صندوق‌ها منتشر کنید

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق نوشت: در برخی شبکه‌های اجتماعی ادعا شده که در برخی شهرستان‌ها و مراکز اخذ رأی میزان آرای باطله زیاد و حتی در برخی مراکز استانی یا شهرستان‌ها رأی باطله رتبه نخست را کسب کرده و پس از آرای باطله رأی نمایندگان پیروز قرار دارد.

این موضوع از جهات متعددی قابل‌توجه و دارای اهمیت است و نمی‌توان با بی‌تفاوتی نسبت به این موضوع برخورد کرد.

رفع این ابهام و سؤال نیز چندان دشوار نیست. در‌صورتی‌که ستاد انتخابات کشور اقدام به انتشار نتایج انتخابات اخیر اعم از رأی‌های صحیح و آرای باطله به‌صورت استانی و شهرستانی و با تفکیک صندوق رأی کند، بخش بزرگی از این ابهام‌ها به خودی خود رفع می‌شود. یعنی بر اساس اعلام تفکیکی نتایج هر صندوق در حوزه‌های رأی‌گیری و سپس شهرستان و در‌نهایت استان و کشور، میزان دقیق آرای باطله مشخص می‌شود و به‌این‌ترتیب این دست از ابهام‌ها روشن می‌شود و ملت ایران به‌صورت شفاف از نتایج دقیق انتخابات اخیر آگاه می‌شوند.

در‌صورتی‌که ستاد انتخابات کشور در‌این‌باره تعلل کند، ضمن آنکه در افکار عمومی بیش‌از‌پیش باب این بحث‌ها و ابهامات باز می‌ماند، بر گمانه‌هازنی‌ها افزوده می‌شود و اعتماد عمومی هم دچار خدشه می‌شود بلکه برای آینده نیز بر عمق بی‌اعتمادی افزوده شده و بدین‌تریب شکاف‌ها عمیق‌تر می‌شود.

یکی از راه‌های ارائه تحلیل و ارزیابی از انتخابات اخیر اطلاع‌رسانی شفاف در‌باره نتایج انتخابات به تفکیک صندوق‌های رأی‌گیری است. کما‌اینکه برای نخستین بار رأی‌گیری با کارت ملی صورت گرفته و شناسایی نقاط آسیب‌پذیر این روش نیز نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف در‌این‌‌باره است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید