خاورمیانه و جهان در کشاکش دو گفتمان-1

سیگنال مناظره نخست آمریکا به خاورمیانه/ پیام ترامپ به نتانیاهو رسید

کدخبر: ۶۵۸۱۰۵
اقتصادنیوز: پس از مناظره اول میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، تحلیل ها در باب کنش ها و واکنش های احتمالی اسرائیل افزایش یافته، بالاخص به واسطه آن که شانس بازگشت ترامپ به قدرت نیز افزایش پیدا کرده است.
سیگنال مناظره نخست آمریکا به خاورمیانه/ پیام ترامپ به نتانیاهو رسید

به گزارش اقتصادنیوز، در جریان مناظره پنجشنبه شب بین جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و دونالد ترامپ ،رئیس جمهور پیشین این کشور، دو مرد در باب مقوله هایی چون جنگ در خاورمیانه و اوکراین، سیاست های آب و هوا و انرژی و آینده ناتو سیاست های متفاوتی را ارائه کردند، در همین رابطه شورای آتلانتیک با انتشار یادداشتی به بررسی سیاست این دو نامزد ریاست جمهوری و تاثیر بالقوه آن بر متحدان اروپایی پرداخته است.اقتصادنیوز این مقاله را در دوبخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

نتانیاهو جسورتر شد!

به نوشته شورای آتلانتیک، این مناظره ثابت کرد که باید ترامپ را جدی بگیریم، بالاخص به این دلیل که احتمال بازگشت او به قدرت افزایش یافته است. ترامپ یک پیام روشن دارد: اگر او رئیس جمهور می شد، 7 اکتبر اتفاق نمی افتاد و در صورت انتخاب مجدد، هیچ محدودیتی برای تلاش های اسرائیل جهت«تمام کردن کار» در غزه ایجاد نمی کند. ترامپ مدعی است که بایدن گرفتار اقدامات نیمه کاره ای شده که هیچ یک از طرفین را راضی نمی کند. جدی گرفتن ترامپ مستلزم آن است که جوامع سیاسی و سیاست خارجی دموکرات  ها- از جمله کسانی که به رویکرد دولت بایدن در جنگ اعتراض کرده‌اند - بدانند که این پیام احتمالاً در بین آمریکایی‌های بیشتری  طنین انداز خواهد شد.

از منظری دیگر باید گفت، این مناظره احتمالاً دست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را در تلاش‌هایش برای ماندن در قدرت بازتر می کند. به ادعای ناظران، در طول دهه ها، نتانیاهو بارها و بارها مهارت خود در مدیریت سیاست های حزبی و ائتلافی را ثابت کرده است. به دنبال بزرگترین شکست امنیتی در تاریخ اسرائیل در 7 اکتبر، استراتژی نتانیاهو برای جلوگیری از فروپاشی کابینه اش این بوده که از اعضای ائتلاف خود بخواهد تا پایان جلسه کنست (28 ژوئیه) به او فرصت دهند و سپس تا نتیجه نهایی انتخابات ایالات متحده فعالیت هایشان را ادامه دهند. چرا که پیروزی احتمالی ترامپ فشار واشنگتن بر نتانیاهو و در نتیجه فشارها بر ائتلاف را کاهش خواهد داد. این استدلال اکنون به وضوح قانع کننده تر است.طبیعتا رویکرد ترامپ نتانیاهو را در برابر دموکرات ها و حتی در میانه اعضای رادیکال تحت رهبری اش جسورتر کرده و مطمئنا پیامش در سخنرانی مقابل کنگره در 24 ژوئیه با استقابل گرم جمهوری خواهان روبرو خواهد شد. ترامپ ناامیدی های خود از نتانیاهو را فراموش نکرده است، اما این گزاره به عنوان یک مشکل برای «بی بی» آینده، نه «بی بی» فعلی، منطقی خواهد بود.

1

چراغ سبز ترامپ

علاوه بر این، رویکرد ترامپ تنش اسرائیل علیه حزب الله را محتمل تر می کند. به ادعای ناظران، برای بسیاری در اسرائیل، از جمله بخش غیر قابل توجهی از رهبری نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF)، درس اصلی 7 اکتبر این است که آنها دیگر نمی خواهند هیچ بازیگری در مرزهای سرزمین های اشغالی تهدیدشان کند. در همین حال، یکی از قدرتمندترین چالش‌های سیاسی برای نتانیاهو نحوه مدیریت خواسته‌های ده‌ها هزار اسرائیلی است که مجبور به ترک خانه‌های خود در شمال تحت حملات روزانه حزب‌الله شده‌اند. اسرائیل در هفته های اخیر حجم تهدیدات خود را چه به صورت علنی و چه در پشت درهای بسته افزایش داده است.

نتانیاهو از نظر اخلاقی ریسک گریز است، بنابراین شروع جنگ علیه حزب الله در حالی که جنگ در غزه ادامه دارد و تنش ها در کرانه باختری در حال افزایش است، معمولاً برای او غیرمشخص تلقی می شود. اما بسیاری در اسرائیل حمایت بی قید و شرط ترامپ از اسرائیل را به عنوان چراغ سبزی برای حمله به حزب الله تفسیر می کنند. با این همه به باور گروهی از کارشناسان علیرغم پتانسیل بالای تنش میان اسرائیل و حزب الله، بعید است که تا پیش از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این دو بازیگر رویاروی هم قرار بگیرند. بالاخص آن که بایدن در تلاش است تا از وقوع چنین سناریویی جلوگیری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید