دبیرکل ناتو آب پاکی را روی دست پوتین ریخت

کدخبر: ۶۷۳۱۶۳
اقتصادنیوز: استولتنبرگ با اشاره به سخنان پوتین درباره ورود مستقیم اعضای این اتحاد نظامی به درگیری با مسکو در صورت استفاده کی‌یف از سلاح‌های اهدایی آنها برای حمله به عمق خاک روسیه گفت: ناتو با صدور مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد طرف درگیری محسوب نمی‌شود.
دبیرکل ناتو آب پاکی را روی دست پوتین ریخت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با اشاره به سخنان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد ورود مستقیم اعضای این اتحاد نظامی به درگیری با مسکو در صورت استفاده کی‌یف از سلاح‌های اهدایی آنها برای حمله به عمق خاک روسیه، تاکید کرد: حتی با صدور مجوز برای استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد غربی به منظور حمله به روسیه، ناتو طرف درگیری محسوب نخواهد شد.

خبرگزاری تاس گزارش داد، استولتنبرگ با یادآوری کمک‌های نظامی پیونگ یانگ به مسکو، گفت: همان طور که ناتو، کره شمالی را به دلیل ارسال کمک‌های نظامی به روسیه به عنوان یکی از طرف‌های حاضر در درگیری اوکراین به شمار نمی‌آورد، اعضای ناتو نیز با ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف، یکی از طرف‌های حاضر در این درگیری محسوب نخواهند شد و سخنان پوتین در این خصوص درست نیست.

خبر مرتبط
زلنسکی بهانه آورد/ علت تلفات بالای انسانی تحویل تسلیحات غربی است

اقتصادنیوز: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین یکشنبه اذعان کرد که تحویل بسیار کُند تسلیحات غربی موجب تلفات بالای نیروهای اوکراینی شده است.

دبیرکل ناتو در ادامه همچنین با بیان اینکه ناتو از نزدیک بر آنچه که روسیه در خصوص وضعیت تسلیحات هسته‌ای خود انجام می‌دهد، نظارت می‌کند، اظهار کرد: تاکنون هیچ تغییری در وضعیت هسته‌ای آنها که نیازمند عکس‌العملی از سوی ما باشد، مشاهده نکرده‌ایم اما در یک جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.

به نوشته خبرگزاری تاس، پوتین پیش از این به خبرنگاران گفته بود که اوکراین بدون کمک غرب قادر به انجام حملاتی به عمق خاک روسیه نیست، زیرا چنین حملاتی به اطلاعات ماهواره‌ای و ماموریت‌های پروازی نیاز دارد.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه کشورهای ناتو در حال حاضر فقط در حال بحث در مورد اینکه آیا به اوکراین اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد خود را بدهند، نیستند، تاکید کرده بود: آنها با صدور این مجوز در حقیقت در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستند که آیا مستقیماً در درگیری اوکراین دخالت کنند یا خیر.

پوتین همچنین خاطرنشان کرده بود که مسکو بر اساس تهدیداتی که روسیه را تهدید می‌کند، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در همین ارتباط سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو آگاه است که غرب پیش تر تصمیم خود را در مورد حمله اوکراین به عمق خاک روسیه گرفته و موافقت خود با این کار را به کی‌یف اعلام کرده است، هشدار داده بود: مسکو به این حملات به شیوه‌ای وحشیانه واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید