جهان در انتظار سناریوی جنگ 33 روزه؟

پشت پرده حملات تل آویو به بیروت/ تکرار استراتژی اسرائیل در غزه؟

کدخبر: ۶۷۴۹۶۸
اقتصادنیوز: در باب حملات اخیر اسرائیل به لبنان گمانه‌زنی‌ها بسیار است، بسیاری از آغاز جنگ سوم میان اسرائیل و حزب الله می‌گویند و گروهی دیگر براین باورند که چشم انداز معادلات به پاسخ حزب‌الله منوط است.
پشت پرده حملات تل آویو به بیروت/ تکرار استراتژی اسرائیل در غزه؟

به گزارش اقتصادنیوز، از زمان حمله حماس، اسرائیل تلاش دارد تا مانع از تکرار حملاتی مشابه شود. از همین رو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هدف ادعایی‌اش را غیرنظامی کردن غزه اعلام کرد و همزمان تلاش دارد تا حزب‌الله را نیز تحت فشار قرار دهد. به ادعای شورای آتلانتیک، برای ماه‌ها، قدرت‌های جهانی درگیر دیپلماسی پشت درهای بسته بوده‌اند و تلاش می‌کنند تا جنگ را متوقف کنند، هرچند تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. حزب‌الله از انتقال نیروهای خود از نزدیک مرز سرزمین‌های اشغالی به رودخانه لیتانی، تقریباً در 19 مایلی شمال، خودداری کرده است. از همین رو اسرائیل تلاش دارد تا با توسل به اهرم‌های شدیدتر این گروه را به عقب نشینی وادار کند.

نسخه شوم اسرائیل

به ادعای شورای آتلانتیک، اسرائیل اهداف جنگ را تغییر داد تا شهروندان را به خانه‌های خود در شمال بازگرداند. به ادعای این نشریه، رویکرد اخیر کابینه اسرائیل که همانا برجسته کردن عملیات نظامی و اطلاعاتی در لبنان است، امروز به بخشی از فرایند جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله تبدیل شده است. در همین راستا اسرائیل عملیات خرابکارانه‌ای را علیه رهبران حزب‌الله کلید زد. تل‌آویو مواد منفجره را داخل پیجرها و واکی تاکی‌هایی که حزب‌الله برای فرماندهی و کنترل اولیه و پشتیبانی در طول جنگ از آن‌ها استفاده می‌کرد، قرار داده بود. هر وسیله با مواد منفجره پر شده بود تا کاربر را مجروح یا بکشد، در نهایت هزاران دستگاه در 17 و 18 سپتامبر منفجر شدند. اسرائیل 20 سپتامبر بیروت را هدف حملات هدفمندی قرار داد تا جایی که ادعا شد گروهی از رهبران واحد رضوان حزب الله که در نشست محرمانه‌ای حضور داشتند، شهید شدند. این بازیگر 21 سپتامبر علیه پرتابگرهای موشک و راکت و سایت‌های ذخیره سازی در لبنان دست به عملیات پیشگیرانه زد. اما موشک‌های حزب الله چندی بعد تل آویو را هدف گرفتند.

علاوه بر این، اسرائیل روز دوشنبه انبارها و پرتابگرهای باقیمانده در جنوب لبنان را بمباران کرد. از همین رو گروهی مدعی‌اند که در طول روزها و هفته‌های آینده حملات اسرائیل علیه حزب‌الله تشدید خواهد شد.(ادعایی) هدف اسرائیل تخریب سیستم‌های موشکی حزب‌الله است؛ سیستمی که در ابتدای جنگ به بیش از 120 هزار تا 150 هزارموشک و پرتابگر مجهز است. به ادعای ناظران اسرائیل تلاش دارد تا توانایی حزب‌الله برای هدف قرار دادن اهداف این بازیگر و گنبد آهنین کاهش دهد. به ادعای ناظران، کارزار خرابکارانه اسرائیل، حملات پیشگیرانه و حملات هوایی علیه موشک اندازها و انبارهای ذخیره سازی، حزب الله را غافلگیر کرده است. (ادعایی)

9

آماده‌باش برای حمله زمینی

به ادعای آتلانتیک، تحولات آینده منوط به رویکرد احتمالی حزب الله خواهد بود. تاکنون، اسرائیل به شکل بی‌سابقه‌ای بیروت را هدف حملاتش قرار داده، به ادعای ناظران در چنین شرایطی اگر حزب‌الله از حرکت به سمت شمال رودخانه لیتانی خودداری کند، بمباران اهداف این گروه در آنجا و سایر نقاط لبنان ادامه خواهد داشت. (ادعایی) تحلیلگران بر این باورند که در صورتی که تداوم بمباران اهداف حزب الله خواسته‌های تل آویو را محقق نکند، اسرائیل احتمالا مجبور خواهد شد برای عقب راندن حزب‌الله به جنوب لبنان دست به حمله زمینی بزند. نزدیک به بیست سال است که دو بازیگر رویارویی سنگینی را تجربه نکرده‌اند. اما امروز نتانیاهو خود را برای ماجراجویی تازه آماده کرده و به نظر می‌رسد در داخل نیز از حمایت‌های سیاسی برخوردار است. بنی گانتز، رئیس حزب وحدت ملی، که در ماه ژوئن از کابینه زمان جنگ اسرائیل استعفا داد، روز دوشنبه اعلام کرد که در صورت لزوم از تهاجم زمینی به لبنان حمایت خواهد کرد.

از منظری دیگر اسرائیل ترجیح می‌دهد از حمله زمینی به لبنان به واسطه هزینه های بالای آن خودداری کند. اما اگر این بازیگر احساس کند تهاجم زمینی گامی ضروری است، ممکن است به دنبال هموار کردن میدان نبرد با توسل به بمباران هوایی باشد، این همان رویکردی است که اسرائیل در غزه نیز بدان متوسل شد. جنگ دوم لبنان در سال 2006 به مدت سی و چهار روز به طول انجامید. طول جنگ سوم تا حد زیادی به این بستگی دارد که حزب الله چه زمانی پشت میز مذاکره بیاید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید