برای بازی نتانیاهو پایانی هست؟

نقشه اسرائیل برای خاورمیانه در ۳ سناریو

کدخبر: ۶۷۵۷۹۵
اقتصادنیوز: ترور سید حسن نصر الله موجب شده تا گمانه زنی ها درباره آینده خاورمیانه افزایش یابد. به باور گروهی از ناظران بعید است تل‌آویو به آتش بس تن داده و حزب الله نیز حملاتش را متوقف کند. از همین رو بسیاری از چشم انداز مبهم تحولات پیش رو در منطقه می گویند.
نقشه اسرائیل برای خاورمیانه در ۳ سناریو

 به گزارش اقتصادنیوز، شنبه 28 سپتامبر اسرائیل مدعی شد که در جریان حمله موشکی به مقر مرکزی حزب الله در بیروت سید حسن نصر الله، رهبر این گروه ترور شده است؛ ادعایی که ساعاتی بعد حزب الله با انتشار بیانیه ای آن را تایید کرد. از زمانی که سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به رهبری یاسر عرفات به واسطه اشغال جنوب لبنان از مقر سابق خود در بیروت عقب نشنی کرد، حزب الله دشمنی سرسخت برای اسرائیل بوده و هست. 16 سپتامبر، کابینه امنیتی اسرائیل بازگشت جمعیت شمال را تصویب کرد. با این حال، برای اسرائیل، تهدید واقعی وخامت اوضاع امنیتی در منطقه به واسطه فعل و انفعال های مقاومت بود؛ گروهی که از حامیان جدی ایران هستند.

شرط پایان بازی نتانیاهو؟

موسسه مطالعاتی روابط بین الملل با انتشار یادداشتی در این باره مدعی شد، به نظر می‌رسد حزب‌الله نمی‌خواهد بمباران هوایی فرامرزی به جنگ تمام عیار با اسرائیل تبدیل شود. همزمان این گروه نمی خواهد به حمایتش از مقاومت پایان دهد.

از همین رو گروهی مدعی اند، بمباران اسرائیل توسط حزب‌الله تا زمانی که توافق آتش‌بس در غزه برقرار نشود، پایان نخواهد یافت.

محور مقاومت سه هدف را تعریف کرده است: جلوگیری از حمله زمینی اسرائیل به حزب الله، پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در سوریه برای درازمدت، ترسیم طرحی برای مبارزه با اسرائیل در درگیری منطقه ای طولانی.

پس از حمله 7 اکتبر حماس و پاسخ حزب الله ، حدود 60 هزار غیرنظامی مجبور شدند از شمال سرزمین های اشغالی خارج شوند. اسرائیل مدعی است که به تهدید حزب الله در مرز شمالی پایان خواهد داد تا جمعیت آواره بازگردند. بنی گانتز، وزیر دفاع سابق اسرائیل، موضع کابینه تحت رهبری نتانیاهو را تکرار کرد. این در حالی است که نخست وزیری اسرائیل از سوی متحدان راست افراطی خود در کابینه برای مخالفت با آتش بس تحت فشار قرار دارد. این در حالی است که آمریکا، فرانسه و کشورهای عربی برای برقراری آتش بس 21 روزه در تلاش اند؛ هرچند امروز به واسطه ترور سید حسن نصر الله بسیاری از آنها از ادامه این فرایند ناامید شده اند.

به ادعای موسسه مطالعاتی روابط بین الملل، پایان بازی ادعایی اسرائیل در لبنان می تواند منوط به بازگرداندن حس بازدارندگی استراتژیک علیه حزب الله و دیگر گروه های مقاومت باشد.

با این حال، این بازدارندگی هزینه بالایی برای حزب الله و مردم لبنان به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، با توجه به ماهیت پیچیده حزب الله، این جنگ می تواند به یک درگیری طولانی مدت مشابه غزه تبدیل شود. جدای از درگیری‌های فرامرزی، حملات خمپاره ای، راکتی، موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین سال 2024 حزب الله با هدف متوقف ساختن اسرائیل شتاب گرفته است. این در حالی است که نتانیاهو مدعی شده تا حملات هوایی به اهداف حزب الله را محدود نگاه دارد.

با این حال به واسطه حملات اسرائیل تعدادی از غیرنظامیان جانشان را از دست دادند. امروز تعداد کشته های از مرز 600 نفر عبور کرده؛رقمی غیر قابل قیاس با سال 2006.

از طرفی دیگر، حدود 50 سرباز و غیرنظامی در اسرائیل و حدود 1500 نفر در لبنان در نتیجه تبادل آتش میان طرفین جان خود را از دست داده اند.

download

سناریوهای احتمالی

تا آنجا که به تعهد واشنگتن مربوط می شود، برخی ادعا می کنند که ایالات متحده در حال آماده شدن برای تقویت حدود 40 هزار نیروی خود در خاورمیانه در کنار کشتی های جنگی و چهار اسکادران هواپیمای جنگنده است. وزارت دفاع ایالات متحده (DOD)، حمایت خود از اسرائیل و حق این بازیگر برای دفاع از خود را تکرار کرده است. با این حال، در واقعیت، به نظر می رسد که هدف اصلی سیاست خارجی ایالات متحده توسل به راه حل های دیپلماتیک برای خروج از بحران است نه تصاعد تنش.با این همه امروز اسرائیل روی انفعال دیپلماتیک واشنگتن به واسطه تمرکزش بر کارزار ریاست جمهوری شرط بسته است.

به ادعای موسسه مطالعاتی امور بین الملل، سه سناریو درباره آینده منطقه متصور است. نخست، با توجه به مسیر جنگ اسرائیل و حماس، بدون مداخله قطعی از سوی غرب و به‌ویژه کشورهای عربی، بعید است که شاهد جنگ منطقه‌ای گسترده‌ای باشیم. اکثر کشورهای عربی نسبت به رویکرد اسرائیل در غزه و لبنان خشمگین هستند و همچنان برای تحقق راه حل دو کشوری با حاکمیت فلسطین هم صدا هستند. اما این گروه از بازیگران نمی‌خواهند اهرم های قدرت ایران افزایش پیدا یابد. حمله زمینی اسرائیل را به باتلاق می کشاند، به ویژه با در نظر گرفتن شکست های گذشته و اخیر این بازیگر در برابر حماس (2023) یا حزب الله (2006). با این همه خطر وقوع جنگی نامتقارن میان اسارئیل و حزب الله دور از ذهن نیست. حزب الله به شدت مسلح است و گفته می شود که بیش از 150 هزار راکت و موشک با توانایی هدف قرار دادن هر بخش از اسرائیل را در اختیار دارد.

براساس سناریوی دوم، عزم اسرائیل برای شکست مقاومت به میزان تصمیمش برای بازگردان ساکنان شمال بالا است. این اولین بار نیست که جنوب لبنان زیر رگبار گلوله باران اسرائیل قرار می گیرد.

در سال 2006، مناطق مختلف کشور بمباران شد، اگرچه تمرکز اسرائیل بر جنوب لبنان بود. گفته می شود حملات اخیر اسرائیل تلاشی بوده برای بازگردان ساکنان شمال، هرچند گروهی می گویند تل آویو در صدد است تا گزینه جایگزینی به جای حمله زمینی به لبنان داشته باشد. جنگ کوتاه سال 2006 برای ارتش اسرائیل مایه شرمساری بود زیرا این رویارویی 34 روز به طول انجامید و با عقب نشینی ارتش اسرائیل به بن بست رسید.

مهمتر از همه، حزب الله در قدرت ماند. در کنار این مقوله باید اذعان کرد که کمپین های هوایی اسرائیل در گذشته کارآمد نبوده است زیرا زرادخانه تسلیحاتی حزب الله عمدتاً زیر زمین قرار داشته اند.

براساس سناریوی سوم، افزایش فشار ها ممکن است اسرائیل را متوقف کند. یعنی اسرائیل تا به امروز از مصونیت عملی برخوردار بوده تا هر کاری را که صلاح می‌داند علیه حزب‌الله انجام دهد. با این همه، علیرغم اهرم نظامی، توانایی نظامی اسرائیل محدودیت هایی دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید