رمزگشایی از اتحاد تهران و مسکو

دیدار پزشکیان و پوتین در سایه تنش‌های خاورمیانه/ ائتلافی که هراس به جان غرب انداخت

کدخبر: ۶۷۸۶۱۷
اقتصادنیوز: دیدار مسعود پزشکیان و همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین در ترکمنستان در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. به ادعای ناظران، این دیدار برجسته شد چرا که فراتر از جنگ در اوکراین، فعل و انفعال‌های تهران و مسکو در شرایط اخیر قابل تامل است.
دیدار پزشکیان و پوتین در سایه تنش‌های خاورمیانه/ ائتلافی که هراس به جان غرب انداخت

به گزارش اقتصادنیوز، عرب ویکلی با انتشار گزارشی مدعی شد، «همکاری‌های نزدیک تهران و مسکو که پیش‌تر به واسطه ادعای اثبات نشده غرب درباره ارائه موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه برجسته شده بود، با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه موجب نگرانی بازیگران غربی شده است.» به ادعای این رسانه، «ایران و روسیه در ماه‌های گذشته بر رویارویی مشترک با غرب متمرکز شده‌اند. در نمایی جدید از روابط دو کشور، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران روز جمعه در ترکمنستان با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه دیدار کرد. رئیس جمهوری ایران همچنین قرار است اواخر ماه جاری به مسکو سفر کند.»

هراس از ائتلاف تهران -مسکو

به ادعای عرب ویکلی، «غرب مدعی است که ایران پهپادها و موشک‌های بالستیک خود را در اختیار روس‌ها قرار می‌دهد؛ تجهیزاتی که به ادعای  اروپا و آمریکا، مسکو از آنها برای جنگ در اوکراین استفاده می‌کند. ادعایی که سندی برای آن ارائه نشده است و مقام‌های رسمی ایران بارها آن را رد کرده‌اند. اما در شرایط کنونی که ایران و اسرائیل رویاروی هم قرار گرفته و احتمال پیچیده‌تر شدن مارپیچ خاورمیانه افزایش یافته، ائتلاف دو بازیگر می‌تواند تقویت شود، زیرا تهران و مسکو هر دو به دنبال راهی برای خروج از انزوای بین‌المللی هستند.» در همین راستا نیکول گراجوسکی، یکی از اعضای مؤسسه صلح بین‌المللی کارنگی، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد: «انتقال ادعایی موشک‌ها به روسیه، نشان از  مشارکت دفاعی عمیق‌تر دارد که فراتر از هواپیماهای بدون سرنشین قابل تبیین است و اکنون شامل تسلیحات پیشرفته‌تر می‌شود».

به ادعای این رسانه، «کشورهای غربی مدعی‌اند ایران موشک‌های بالستیک را در اختیار روسیه قرار داده؛ موشک‌هایی که به ادعای آنها بردی در حدود 120 کیلومتر دارند و به روس‌ها اجازه می‌دهد موشک‌های پیشرفته‌تری با برد بیشتر برای مصارف دیگر ذخیره کنند.» یک مقام ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود در این باره مدعی شد: «در حال حاضر نمی‌دانیم آیا تنش‌های خاورمیانه پویایی ایران در این زمینه را بیشتر خواهد کرد یا خیر. روسیه که اولین نیروگاه انرژی هسته‌ای ایران را ساخت، یکی از قدرت‌های جهانی بود که در سال 2015 هم صدا با 5 بازیگر دیگر جهت جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، توافقی را با این بازیگر امضا کرد؛ توافقی موسوم به برجام. با این همه خروج دونالد ترامپ از این توافق موجب شد غرب در باب رویکرد احتمالی روس‌ها در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران به هراس بیافتد. غرب هراس دارد تا روسیه در برابر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران سکوت کرده و حتی دانش و مواد لازم را در اختیار تهران قرار دهد.»

2024-10-11_07-38-56_985316

اتحاد در عین اختلاف

اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا در گزارش اخیر خود مدعی شد، «با توجه به وابستگی روسیه به تهران، واشنگتن نمی‌تواند انتظار داشته باشد که مسکو به تلاش‌ها برای جلوگیری از عبور ایران از آستانه گریز هسته‌ای متعهد بماند. به ادعای غرب ، مسکو ممکن است از با توسل به چشم انداز پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، به تمرکز ایالات متحده و سایر کشورهای غربی بر جنگ علیه اوکراین پایان دهد. فارغ از این ادعاها، روابط تهران و مسکو ذیل ائتلاف‌های چندجانبه گسترش یافته و قابل تبیین است و پزشکیان قرار است در اجلاس اکتبر در شهر کازان روسیه با حضور گروه اقتصادهای نوظهور روسیه و بریکس به رهبری چین شرکت کند. پوتین همچنین در جریان سفر به تهران در ژوئیه 2022 با مقام‌های ارشد ایران دیدار و رایزنی داشت.»

به ادعای عرب ویکلی، «رهبران روسیه و ایران در شرایط حساسی قرار دارند، کرملین درگیر جنگ در اوکراین است و ایران درگیر تنش‌های مارپیچی در خاورمیانه. گراجوسکی، نویسنده کتابی درباره روسیه و ایران با عنوان فرعی «شرکایی سرکش از سوریه تا اوکراین» مدعی است: «این رابطه بسیار عمیق‌تر از روابط تجاری است، روسیه و ایران اکنون به طور فزاینده‌ای به یکدیگر متکی هستند». با این همه به ادعای ناظران «تاریخ رقابت منطقه‌ای ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی و روسیه در منطقه خزر، قفقاز و آسیای مرکزی، در قاب «بازی بزرگ» در قرن نوزدهم را نمی‌توان به این راحتی نادیده گرفت؛ اختلاف‌هایی که هنوز ادامه دارد. آخرین نمونه،تنش بین ایران و روسیه بر سر طرح آذربایجان و ترکیه برای اتصال زمینی در جنوب قفقاز معروف به کریدور زنگزور است که خزر را به ترکیه متصل می‌کند و مسیر آن در امتداد مرز ایران تهران را خشمگین کرد. با این همه فارغ از اختلاف‌ها، دو بازیگر به دنبال کاهش تنش‌ها میان خود هستند. از همین رو مقام‌های تهران و مسکو تلاش دارند تا در حوزه انرژی از دیپلماسی شاتل پیروی کنند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید