واکنش تازه روسیه به درگیری با اوکراین

کدخبر: ۶۸۰۶۲۴
اقتصادنیوز: یکی از مقام‌های وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، بحران اوکراین یک درگیری محلی نیست و دورنمای ژئوپلیتیکی به همراه دارد.
واکنش تازه روسیه به درگیری با اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «الکسی پولیشچوک» از مقام‌های وزارت خارجه روسیه در پاسخ به یکسری از مقام‌های غربی و اوکراینی که معتقدند درگیری در اوکراین را می‌شود با «سناریوی آلمانی» حل و فصل کرد، گفت: «برای درک اینکه بحران اوکراین یک درگیری محلی نیست، یک چشم انداز ژئوپلیتیکی دارد و اساسا با سناریوهای آلمانی، کره‌ای، قبرسی و دیگر سناریوهایی که شما در مورد آن صحبت می‌کنید متفاوت است، لازم نیست دانشمند موشکی باشید!»

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وی افزود: «موضع ما در مورد حل و فصل درگیری‌ها در اوکراین توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به وضوح بیان شده و شامل خروج کامل نیروهای اوکراینی از مناطق تحت کنترل مسکو، به رسمیت شناختن آنها، تایید وضعیت بی طرف، غیرمتعهد، غیرهسته‌ای اوکراین، غیرنظامی کردن این کشور، تضمین حقوق، آزادی‌ها و منافع روس زبان‌ها و لغو تحریم‌های ضد روسیه است.»

این دیپلمات روس خاطرنشان کرد، واقعیت اصلی ارائه «طرح پیروزی»، اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را در مورد تلاش برای صلح رد می‌کند زیرا ماهیتش در تشدید حداکثری درگیری است.

زلنسکی ۱۶ اکتبر طرح به اصطلاح پیروزی خود را به پارلمان اوکراین ارائه کرد.

این سند شامل ۵ بخش است. بخش اول شامل دعوت از اوکراین برای عضویت در ناتو، بخش دوم رفع محدودیت‌ها برای حملات تسلیحاتی دوربرد به خاک روسیه، بخش سوم استقرار بسته بازدارندگی غیر هسته‌ای جامع روسیه در اوکراین است.

خبر مرتبط
ناکامی کی‌یف در آسمان/ رهگیری و سرنگونی 18 پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه

اقتصادنیوز: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ۱۸ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین در مناطق مختلف روسیه رهگیری و منهدم شدند.

زلنسکی تاکید کرد که اجرای این طرح به شرکای غربی اوکراین بستگی دارد.

پولیشچوک ادامه داد: «همین واقعیت ارائه یک طرح پیروزی، اظهارات زلنسکی را در مورد تمایل به صلح رد می‌کند، زیرا ماهیت آن در تشدید حداکثری درگیری و دخالت کشورهای عضو ناتو در این درگیری است. آنچه که زلنسکی در سفر اخیر خود به ایالات متحده و غرب اروپا تحت عنوان طرح پیروزی سعی کرد ارائه کند و بعد در نشست اتحادیه اروپا مطرح کرد، به درخواست برای کمک بیشتر شبیه است.»

این دیپلمات روس همچنین گفت، مسکو به دوستان و شرکای خود در مورد حمایت از «فرمول صلح» و «اجلاس صلح» کی‌یف هشدار می‌دهد که اینها ابتکاراتی برای اولتیماتوم هستند. هیچ پیروزی یا طرحی در طرح پیروزی زلنسکی وجود ندارد. در فرمول صلح هم چنین است. ما به دوستان و شرکای خود در این باره هشدار می‌دهیم.

وی معتقد است که زلنسکی دوباره برای اسلحه، پول، ورود به ناتو، مجوز حمله به عمق روسیه که برای بقای فیزیکی و سیاسی رژیم کی‌یف، رئیس جمهور اوکراین و اعضای تیمش ضروری است، التماس می‌کند.

این دیپلمات روس در پایان گفت: «اوکراین با حاکمیت، منابع طبیعی و اقتصادی و جان شهروندانش هزینه این درخواست‌ها را خواهد کرد.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که یک طرح صلح واقعی برای کی‌یف، تحقق بیهودگی سیاستی است که آنها دنبال می‌کنند. او معتقد است که «طرح صلح» جدید زلنسکی ممکن است در واقع طرح آمریکا را تکرار کند، یعنی مبارزه با روسیه تا آخرین اوکراینی.

به گفته پسکوف، برای دستیابی به صلح، کی‌یف باید هوشیار باشد و دلایلی را که منجر به درگیری شده است، دریابد.

خبر مرتبط
یارگیری جدید پوتین در خاورمیانه/ امارات شریک راهبردی روسیه شد!

اقتصادنیوز: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات از وی به دلیل میانجیگری در تبادل اسرای جنگی میان روسیه و اوکراین تشکر و قدردانی کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید