حال و هوای بازار طلا و سکه به روایت «اقتصادنیوز»

پیام مهم به بازار ارز؛ بازگشت تتر به حالت نرمال/ سکه روی مرز حساس نوسان داد

کدخبر: ۶۵۰۳۶۱
اقتصادنیوز: در حالی که روایت رسانه ها حکایت از شکاف اردوگاه غرب بر سر صدور قطعنامه علیه ایران دارد؛ قیمت دلار نوسان محدودی را ثبت کرد و تتر هم با پس از مدت ها از دلار هرات پیشی گرفت.
پیام مهم به بازار ارز؛ بازگشت تتر به حالت نرمال/ سکه روی مرز حساس نوسان داد

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز  تهران و هرات امروز پنجشنبه ۱۰ خرداد ماه در حالی فعالیت کاری خود را از سر گرفت که پیش بینی تکنیکالیست ها درباره قیمت تتر درست از آب درآمد و قیمت این ارز دیجیتال که از 29 اردیبهشت ماه از دلار هرات عقب افتاده بود، امروز از دلار هرات پیشی گرفت و به کانال 59 هزار تومان وارد شد. فنی های بازار روز گذشته اعلام کرده بودند که اگر تتر بالای مرز مقاومت مهم 58 هزار و 600 تومان تثبیت بدهد خرید در بازار زیاد می‌شود. در غیر این صورت قیمت در کف حمایتی نوسان می‌داد. تتر در روز چهارشنبه در حوالی مرز 58 هزار و 300 تومان نوسان داده بود؛ پیش بینی که امروز محقق شد و تتر که از 29 اردیبهشت ماه از دلار هرات عقب افتاده بود، امروز از دلار هرات پیشی گرفت و به کانال 59 هزار تومان وارد شد.

پیش از این معامله گران معتقد بودند، علت عقب نشینی و پایین آمدن تتر، مداخله سنگین بوده است و الان به عقیده این گروه مداخله شل شده و تتر ساز افزایش را کوک کرده است. به عقیده این گروه این روند تتر سیگنال کاهشی به بازار خواهد داد.

برگزاری نشست شورای حکام با محوریت ایران و بررسی آخرین گزارش «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس هم امروز در کانون توجه معامله گران و بازیگران ارزی قرار داشت، نشستی که اهمیت آن ناشی از شکاف عمیق در اردوگاه غرب بر سر ایران است. براساس گزارش های منتشر شده؛ سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان سررشته مقابله با ایران را در دست گرفته و بر سر صدور قطعنامه علیه ایران با آمریکا در نشست پیش روی شورای حکام دچار اختلاف‌نظر شده‌اند؛ اختلافی که برای نخستین‌بار در سالهای اخیر بروز یافته و در پیش‌نویس قطعنامه‌ای پدیدار شده که نام تروئیکای اروپایی در فهرست بانیان آن قرار گرفته است. خبرگزاری ایرنا هم هشدار داده «هرگونه اقدام سیاسی آمریکا و سه متحد اروپایی اش در آژانس بین المللی انرژی اتمی بی شک با پاسخ متناسب، مؤثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.»

نگاهی به سرنوشت دلار هرات و درهم امارات نیز حکایت از نوسان محدود قیمت ها دارد. نرخ دلار هرات امروز در حدود ۵۸ هزارو ۶۵۰ تومان و درهم نیز در حول و حوش ۱۶ هزارو ۵۰ تومان نوسان داد. البته برخی هم معتقدند که بازارساز با تزریق ارز در صدد کاهش حجم‌ معاملات است، به عقیده آنها یکی از دلایل کم عمق شدن بازار احتمالا به همین مورد برمی‌گردد.

این ثبات قیمت نرخ ارز در روز جاری مختص بازار آزاد نبود و در مرکز مبادله ارز و طلا هم نرخ حواله دلار آمریکا نیز بدون تغییر نسبت به دیروز، ۴۲ هزار و ۹۵ تومان معامله شد. اما قیمت هر اسکناس یورو نسبت به روز گذشته با کاهش همراه شد. بر این اساس قیمت یورو با کاهش ۷۲۵ تومانی به ۴۸ هزار و ۷۴۱ تومان و حواله آن با کاهش ۲۸۱ تومانی، ۴۵ هزار و ۵۱۰ تومان قیمت خورد. همچنین اسکناس امارات ۱۲ هزار و ۲۷۶ تومان و حواله درهم به قیمت ۱۱ هزار و ۶۴۲ تومان معامله شد.

فارغ از حال و هوای بازار ارز، قیمت طلای جهانی امروز با رشد تقریبا ۶ دلاری بر روی ۲۳۴۲ دلار قرار گرفت. در بازار داخلی ایران هم هر گرم طلا ۱۸ عیار در سایت اتحادیه طلا و جواهر با رقم ۳ میلیون و ۳۷۳ هزار تومان به فروش رسید. همچنین سکه امامی هم ۴۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

فنی ها معتقدند برای جناح افزایشی بازار ماندگاری سکه بالای مرز مقاومتی ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مهم است  و درصورتی‌که بالای این محدوده تثبیت دهد، احتمال ورود مجدد سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان محتمل است. در غیر این صورت اگر سکه از مرز فعلی خود ریزش کند، در سناریو دوم احتمالا تا پله دوم کانال ۴۰ میلیون تومان عقب نشینی خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی