نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 1 دی

هاشمی: مونتاژ اتومبیل‌های آمریکایی دزدی است

کدخبر: ۴۶۳۵۶۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول دی در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
هاشمی: مونتاژ اتومبیل‌های آمریکایی دزدی است

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

اول دی 1361؛ هاشمی‌ رفسنجانی: مونتاژ اتومبیل‌های آمریکایی را ننگ و دزدی می‌دانیم

جمعی از مهندسین و کارکنان کارخانجات پارس‌خودرو با آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

در این دیدار ابتدا یکی از مسوولان، گزارشی از میزان و شکل تغییریافته تولیدات کارخانجات پارس‌خودرو پس از انقلاب را ارائه کرد و گفت: اکنون 60 درصد از تولیدات این کارخانجات در کشور ساخته می‌شود و کارخانجات پارس‌خودرو قادرند هر نوع اتومبیلی را که سیاست دولت اقتضا به سادگی و در اسرع وقت به ارگان‌ها تحویل دهند.

آقای هاشمی رفسنجانی در این جلسه گفت: داشتن مرکب خوب یکی از موارد سعادت انسان است که ازسوی پیامبر اسلام ترویج شده است و این نشان می‌دهد که اسلام به‌طور اصولی نه‌تنها با تهیه وسایل خوب برای زندگی مردم مخالفتی ندارد بلکه آن را تشویق می‌کند و در دیدگاهش جزو سعادت‌ها به حساب می‌آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست رژیم منفور گذشته در این زمینه گفت: از بدترین سیاست‌های غلط شاه این بود که فقط گروه خاصی از مردم را از همه امکانات خوب بهره‌مند می‌ساخت، ولی اکثریت مردم از وسایل ضروری زندگی نیز محروم بودند.

هاشمی رفسنجانی گفت: شاه به مونتاژ اتومبیل‌های آمریکایی افتخار می‌کرد، ولی ما این را نه‌تنها افتخار نمی‌دانیم بلکه ننگ و نشان ظلم و بریدگی از خلق و دزدی می‌دانیم.

وی افزود: در زمان شاه همه امکانات از فروش نفت تامین می‌شد و ما معتقدیم که آن بچه روستایی سیستان نیز به همان میزان آقازاده شمال تهران در نفت تملک دارد و امیدواریم که برنامه‌ریزان موفق شوند برنامه‌ای بریزند که در آینده و به سرعت به مرحله‌ای برسیم که بتوانیم برای جامعه چیزهایی بسازیم که از ضرورت‌ها  هم بالاتر باشد ولی فعلا کار ما ساختن اسکلت جامعه است.

اول دی 1371؛ 540 هزار تومان حقوق گمرکی واردات بنز

حقوق گمرکی و سود بازرگانی خودروهای وارداتی براساس نرخ ارز اعلام شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از اول تا پایان دی‌ماه 1371 توسط روابط عمومی گمرک ایران اعلام شد.

براساس این گزارش، بیشترین حقوق گمرکی مربوط به سواری «بنز 300-ای» با رقم 53 میلیون و 921 هزار و 946 ریال و کمترین آن مربوط به دوو ریسر چهار در 1500 سی‌سی با قیمت پرداختن 2 میلیون و 269 هزار و 930 ریال است.

این گزارش همچنان حاکی است که به تازگی عده‌ای اشخاص سودجو در داخل و خارج از کشور با استفاده از ناآگاهی خریداران اتومبیل‌های مدل 1992 را به عنوان مدل 1993 با قیمت بالاتر به خریداران می‌فروشند.

لذا این امر خریداران را در زمان پرداخت حقوق و عوارض گمرکی دچار مشکل می‌کند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران برای آگاهی هموطنان، اعلام می‌دارد که پیش از خرید اتومبیل جهت اطمینان از مدل سال اتومبیل به موارد زیر توجه کنید.

مدل سال اتومبیل‌های آمریکایی، از هر نوع، کره‌ای شامل دوو و هیوندای، ژاپنی شامل میتسوبیشی، گالانت، کلت، لنسر، پاجرو و نیسان، فولکس واگن برزیلی، ولوو سوئدی از هر نوع اعم از سواری و کامیون با مراجعه به شماره شاسی آنها تعیین می‌شود. شماره شاسی این اتومبیل‌ها عموما دارای 14 تا 17 رقم است که رقم هشتم از سمت راست یکی از حروف الفبای انگلیسی مدل اتومبیل را تعیین می‌کند.

سرنوشت 30 هزار سپرده‌گذار شرکت‌های مضاربه‌ای به زودی قطعی می‌شود

آخرین وضع شرکت‌های مضاربه‌ای و نحوه رسیدگی به پرونده‌ها و عملکرد آن در یک مصاحبه مطبوعاتی توسط دو تن از مسوولان دادسرای انقلاب اسلامی تهران تشریح شد.

آقایان سیداسماعیل حسینی، دادیار شعبه 27 و دادیار ویژه شرکت‌های مضاربه‌ای و اصفهانی مدیر تسویه شرکت مضاربه‌ای «سحر و الیکا» و «دولتخواهان» عملکرد شرکت‌های مضاربه‌ای نحوه رسیدگی در دادسرای انقلاب اسلامی و نتیجه رسیدگی به این پرونده‌ها را اعلام کردند.

آقای حسینی گفت: وجوه سپرده‌گذاران در شرکت‌های مضاربه‌ای وجین و سپاس‌نیا، بیکدلی، سارا و سالار و حکمیران به میزان صد درصد مسترد و بازپرداخت خواهد شد.

وی افزود: حدود 11 هزار نفر در شرکت به اصطلاح مضاربه‌ای «سحر و الیکا» سپرده‌گذاری کرده بودند که پس از بررسی و ارزشیابی کارشناسی ارزش مایملک این شرکت، 15 میلیارد ریال تخمین زده می‌شود و بدین ترتیب 40 درصد از میزان بدهی شرکت مزبور به سپرده‌گذاران قابل‌پرداخت است.

همچنین سپرده‌گذاران شرکت‌های به اصطلاح مضاربه‌ای دولتخواه، قهوه فلاح، بهران توشه و ماه آفرین به ترتیب حدود 60 تا 80 درصد، 50 درصد، 75 درصد و 80 درصد سپرده‌های خود را دریافت خواهند کرد.

دادیار شعبه 27 دادستانی انقلاب اسلامی تهران در مورد پرونده شرکت به اصطلاح مضاربه‌ای «دانش‌آموز» گفت: این شرکت 1246 سپرده‌گذار داشته و برآورد شده که حدود 7میلیارد و 700 میلیون ریال بدهی دارد.

مشکل عمده ما در این مورد این است که اسناد مالکیت اموال این شرکت را در اختیار نداریم و متهم این پرونده به نام «یوسف خیرخواه» نیز فراری است. همچنین شرکت پایوند ثابت، شرکت غیرمضاربه‌ای تشخیص داده شده و پرونده این شرکت در حال حاضر در دادسرای عمومی تهران پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 270 نفر در شرکت به اصطلاح مضاربه‌ای «شادرام» سپرده‌گذاری کرده‌اند و این شرکت در حال حاضر 293 میلیون دلار بدهکار می‌باشد و هیچ‌گونه اموال از این شرکت شناسایی نشده و صاحب آن نیز متواری است.

همچنین دادگاه صاحب شرکت به اصطلاح مضاربه‌ای الهام‌فر را به دو سال حبس و استرداد تمامی وجوه دریافتی از سپرده‌گذاران از طریق فروش اموال این شرکت محکوم کرده است. تعداد 180 نفر در این شرکت سپرده‌گذاری کرده‌اند و هم‌اکنون 300 میلیون ریال بدهی دارد. کارشناسان در حال ارزیابی و ارزشگذاری اموال این شرکت هستند. وی افزود: پرونده مربوط به شرکت‌های مضاربه‌ای نظارت تهران و زرد آونگ در دیوان عالی کشور در حال بررسی است.

همچنین پرونده مربوط به شرکت «گلشیر» در دادستانی انقلاب اسلامی تهران در حال پیگیری است.

اصفهانی اعلام کرد: با شرکت‌هایی که احساس شود قصد فعالیت‌های به اصطلاح مضاربه‌ای دارند، شدیدا برخورد قانونی خواهد شد. همچنین سرنوشت 30 هزار سپرده‌گذار در شرکت‌های به اصطلاح مضاربه‌ای به‌زودی قطعی خواهد شد.

اول دل 1381؛ بدهی خارجی ایران به 8.3 میلیارد دلار رسید

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، میزان بدهی‌ خارجی کشور را تا پایان شهریورماه امسال 8 میلیارد و 338 میلیون دلار اعلام کرد.

بانک مرکزی، همچنین افزود، در پایان شهریورماه سال‌جاری ارزش صادرات کالا از کشور 12 میلیارد و 222 میلیون دلار و میزان واردات کالا 10 میلیارد و 744 میلیون دلار بود.

تراز بازرگانی کشور در این مدت یک میلیارد و 478 میلیون دلار و تراز حساب جاری کشور یک میلیارد و 138 میلیون دلار بوده است.

بنابر اعلام بانک مرکزی در 6 ماه نخست امسال، رشد نقدینگی 13.6 درصد، رشد پول 7 درصد، رشد شبه پول 18.9 درصد و رشد سپرده‌های بخش غیردولتی کشور 16.1 درصد بوده است.

در پایان شهریورماه امسال شاخص قیمت سهام به 4756 واحد، ارزش معاملات سهام به 6491 میلیارد و 400 میلیون ریال و تعداد سهام معامله‌شده به 990.7 میلیون سهم رسید.

گزارش دیگری حاکی است که درآمد دولت در سه ماه دوم امسال به بیش از 14 هزار میلیارد ریال رسید.

براساس اعلام بانک مرکزی، میزان تورم در پایان شهریورماه امسال 13 درصد، میزان افزایش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 14.8 درصد بوده و این در حالی است که پیش‌بینی برنامه سوم برای نرخ تورم متوسط دوره 15.9 درصد و برای سال 1381 معادل 15.3 درصد بود.

اختصاص 4 میلیارد دلار برای ایجاد فرصت‌های شغلی

با هدف دستیابی به ایجاد یک میلیون فرصت شغلی، سال آینده مبلغ 4 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی و 4500 میلیارد ریال در قالب وجوه اداره‌شده به همراه مبالغی که از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور می‌شود، اختصاص می‌یابد.

محمد ستاری‌فر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این مطلب به تشریح ویژگی‌های لایحه بودجه سال 82 کل کشور پرداخت و گفت: 4500 میلیارد ریال از بودجه عمومی در قالب وجوه اداره شده به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت و با هدف انگیزه بخشیدن به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به این بخش اختصاص می‌یابد.

وی افزود: دستیابی به رشد اقتصادی 6 درصد که امیدواریم با هماهنگی و همدلی قوا تحقق یابد، در مجموع موجبات ایجاد 550 هزار فرصت شغلی را مهیا می‌سازد، اما نیاز کشور برای تحقق اهداف برنامه سوم توسعه سوم ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی است.

ستاری‌فر ادامه داد: به‌منظور تسریع در اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام کشور دریافت 2 میلیارد دلار وام خارجی و تخصیص 5400 میلیارد ریال برای کنترل نرخ تورم و تامین منابع مالی طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شده است.

ضمن آنکه پرداخت 9 هزار میلیارد ریال طلب صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی و... که برای سال‌جاری در نظر گرفته شده بود ظرف هفته‌های آینده پرداخت می‌شود.

پرداخت وام 3 میلیون دلاری به یک بانک خصوصی ایران

موسسه مالی بین‌المللی «آی.اف.سی» وابسته به بانک جهانی سرانجام پرداخت 3 میلیون دلار وام به یک بانک خصوصی ایرانی را تصویب کرد.

موسسه ویژه سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی موسوم به «آی.اف.سی» که وابسته به بانک جهانی است، قرار شد علاوه‌بر آن مبلغ دو میلیون دلار نیز به‌صورت مشارکتی در بانک ایرانی یادشده سرمایه‌گذاری کند.

علاوه‌بر «آی.اف.سی» یک بانک فرانسوی به نام «نتیکسی بانک پاپیولر» نیز به میزان 40 درصد در سرمایه‌گذاری بانک خصوصی «کارآفرین» مشارکت می‌کند. بخشی از فعالیت شرکت کارآفرین به صورت اجازه به شرط تملیک وسایل بادوام، ازجمله ماشین‌آلات و وسایل پزشکی است.

در ایران، بازار جدیدی برای فعالیت شرکت‌های «اجاره به شرط تملیک» ایجاد شده است و در حال حاضر 20 شرکت در این زمینه فعال هستند که از آنها چهار شرکت وابسته به بانک‌های دولتی است و بقیه خصوصی می‌باشند.

موسسه کارآفرین در ابتدا به صورت یک موسسه مالی غیربانکی فعالیت خود را آغاز نمود و سپس تبدیل به یک بانک خصوصی شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید