روش های مقاوم سازی ساختمان با frp کدام اند؟ معرفی 5 روش مقاوم سازی ساختمان

کدخبر: ۵۰۱۱۷۸
مقاوم سازی یکی از مهم ترین و اساسی ترین بحث ها در رشته مهندسی عمران است.
روش های مقاوم سازی ساختمان با frp کدام اند؟ معرفی 5 روش مقاوم سازی ساختمان

با توجه به لرزه خیز بودن کشورمان ایران و مشکلاتی که در اجرای ساختمان ها و سازه ها ممکن است به وجود بیاید، راهکارها و روش های خاصی برای مقاوم سازی نیز طراحی شده است. با استفاده از مقاوم سازی می توان از سازه ها را در برابر بارهای لرزه ای و ثقلی مقاوم کرد و رفتار و عملکرد آن ها را بهبود بخشید.

به همین دلیل این موضوع در میان مهندسان سازه بسیار مهم است. در این مطلب که وب سایت آرین تیس برای شما تهیه کرده است، قصد داریم تا به بررسی روش های مقاوم سازی با frp‌ بپردازیم و در این باره اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب آرین تیس را یاری فرمایید. همچنین می توانید برای درخواست خدمات مقاوم سازی با شماره ۸۸۲۵۹۷۹۳ تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند.

مفهوم مقاوم سازی

در صنعت ساختمان سازی مقاومت سازی سازه در برابر عوامل طبیعی از جمله زلزله  اهمیت بالایی دارد. در علم مهندسی عمران می توان مقاوم سازی سازه را این طور بیان کرد که مقاوم سازی سازه عبارت اند از؛ بالا بردن مقاومت سازه. اما اگر بخواهیم تعریف دقیقتری از مقاوم سازی سازه را بیان کنیم بدین شکل باید مطرح کنیم که منظور از مقاوم سازی سازه یعنی بهبود عملکرد سازه (بهسازی لرزه ای) است. یکی از خط مشی ها در بهسازی لرزه ای، مقاوم سازی ساختمان ها با بهترین مدیریت در کمترین زمان با پایین ترین هزینه است. با یک مدیریت صحیح و اجرای بهسازی لرزه ای در ساختمان ها می توان به طور قابل توجهی جان اکثر افراد را در رخ دادهای همچون زلزله نجات داد.

کاشت میلگرد در بتن، یکی از جدیدترین و مهم‌ترین تحولات در حوزه ساخت‌وسازهای سازه‌های بتنی و ساختمان‌هاست. کاشت میلگرد در بتن برای مقاوم‌سازی و تقویت ساختمان و سازه‌های بتنی بسیار لازم و ضروری است. با استفاده از روش‌های مختلف کاشت میلگرد، می‌توان اجزا و سازه‌های فولادی را به سازه‌های بتنی متصل کرد. اتصال برقرار شده بین این دو المان باید بتواند نیروهای وارد شونده به هر دوی آن‌ها را تحمل کند.

مقاوم سازی یا تقویت ساختمان چیست؟

قبل از آن که به بررسی مقاوم سازی با frp بپردازیم، بهتر است که یک تعریف کلی درباره frp به شما عزیزان ارائه دهیم. لازم به ذکر می باشد که مقاوم سازی یک سازه، عملیاتی است که در طی آن سازه در برابر بارها و نیروهای وارده مقاوم شده و عملکرد و رفتار مطلوب تری در برابر عوامل آسیب رسان پیدا خواهد کرد. در کل مقاوم سازی به منظور ایجاد بهبود عمل کرد و شرایط ساختمان و هم چنین افزایش زمان قابلیت بهره برداری از سازه می باشد.

از آنجا که کشورمان ایران بر روی کمربند زلزله قرار دارد و جزء مناطق لرزه خیز در دنیا حساب می شود، بسیار مهم است که ساختمان ها در برابر بارهای جانبی از خود مقاومت مناسب نشان دهند. در واقع در ایران به علت موارد زیر مقاوم سازی سازه ها را انجام می دهند تا در شرایط خاص نیز سازه دچار مشکل و آسیب نشود :

  • طراحی قدیمی سازه های موجود

  • عدم لحاظ بارهای لرزه ای (بارگذاری زلزله)

  • فرسودگی سازه

  • فرسایش مصالح

  • اشتباهات طراحی و اجرا

روش و نحوه اجرا مقاوم سازی با frp

روش و نحوه اجرا مقاوم سازی با frp:

مقاوم سازی ساختمان با استفاده از الیاف frp هم برای سازه های بتنی و هم چنین برای سازه های فولادی انجام می گیرد. به علاوه مقاوم سازی را می توان برای سازه های بنایی نیز انجام داد. حال باید اشاره شود که هر کدام از المان های سازه ای سازه های بتنی و فولادی یک روش مجزا برای مقاوم سازی دارند.

در زیر به اشکال مختلف frp می پردازیم:

  1. ورق های FRP

  2. میلگردهای FRP

  3. مش های FRP

  4. پروفیل های FRP

لازم به ذکر است که انواع مختلف FRP بر اساس فیبر تشکیل دهنده نیز به صورت زیر تقسیم بندی می شود:

  • CFRP با الیافی از جنس کربن

  • GFRP با الیافی از جنس شیشه

  • AFRP با الیافی از جنس آرامید

  • BFRP با الیافی از جنس بازالت

روش اجرای مقاوم سازی تیرها و ستون های سازه (سازه بتنی) به ترتیب زیر است:‌

  • آماده کردن سطح تیر و ستون

این مرحله اول نحوه اجرای الیاف frp بر روی تیرها می باشد. در این مرحله باید مواد اضافی و گرد و خاک ها از سطح بتن پاک می شود و تمام ناهمواری ها با استفاده از وسایل مناسب باید صاف و یک دست بشود.

  • چسب کاری سطح آماده شده تیر و ستون

یکی از مهم ترین قسمت های اجرای frp این مرحله است که باید از چسب بسیار با کیفیت استفاه کرد و نحوه زدن چسب به درستی انجام شود. لازم به ذکر می باشد که در صورت استفاده از چسب نامناسب و یا اجرای غلط و نامطلوب در سیستم FRP، امکان بروز مشکل در لایه چسب نیز وجود خواهد داشت. این مشکل در سطح مشترک چسب و الیاف FRP و یا در سطح مشترک بتن و چسب به وقوع می پیوندد و در هنگام نصب نباید اجازه دهید تا چنین مشکلاتی برای آن ایجاد شود.

  • چسباندن ورق های frp

چسباندن این ورق ها نیز امری کاملا تخصصی است که باید آن را به کارشناسان ماهر در این زمینه بسپارید.

مزایای مقاوم سازی با frp چیست؟

مقاوم سازی با استفاده از الیاف frp مزایای بسیار زیادی دارد که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:‌

  • مقاومت کششی الیاف اف ار پی در حد بسیار مطلوبی قرار دارد.

  • اجرای frp بر روی سازه های فولادی و بتنی باعث توقف کاربری نمی شود.

  • لازم به ذکر است که الیاف اف ار پی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و این باعث می شود علاوه بر این که خود الیاف آسیب نمی بینند بلکه بقیه اجزای سازه را از خوردگی حفظ می کنند.

  • ضخامت کم الیاف frp باعث شده در مقاوم سازی اضافه بر فضا نداشته باشد.

  • مقاوم سازی با استفاده از frp نتایج بسیار مطلوبی را از خود نشان داده است.

هزینه مقاوم سازی با frp 

هزینه مقاوم سازی با frp

برای این که بتوان هزینه های تمام شده جهت انجام دادن مقاوم سازی با استفاده از کامپوزیت های frp را محاسبه نمود، عوامل متعددی در این هزینه ها دخیل می باشند که برای اجرای این عملیات لازم است تا شرایط کار را مورد بررسی قرار داده و عوامل مختلفی را که می تواند به این عملیات مربوط و در اجرای آن به کار رود را نیز مد نظر قرار داد.

زمانی که می خواهید هزینه تمام شده جهت اجرای مقاوم سازی با مصالح frp را مورد ارزیابی قرار دهید، لازم است تا حتما مدت زمانی را که جهت کامل کردن پروژه مورد نظر و تامین فضای در دسترس استفاده نمایید. علت این کار هم آن است که عوامل که به آن ها اشاره کردیم می توانند تاثیر قابل ملاحظه ای را در هزینه نهایی تمام شده جهت اجرای این عملیات داشته باشند.

به طور کلی گفته می شود که هزینه ای که برای مقاوم سازی به کمک مصالح frp صرف می شود تقریبا به اندازه 70 درصد از تمامی هزینه هایی که در صورت استفاده از سایر روش های مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد را شامل می شود. برای این که بتوان هزینه های تمام شده جهت اجرا کردن و بررسی نمودن روش های مقاوم سازی با کمک کامپوزیت frp را تخمین زد، می بایست آن را با دیگر روش های معمول مقاوم سازی مقایسه نمود.

  • با این وجود در برخی از پروژه ها ممکن است هزینه تمام شده برای اجرای این طرح بیش تر از محاسبات معمول به دست آید. از جمله این پروژه ها هم می توان به مواردی مثل بزرگراه ها و بسته شده مسیر ها به دنبال ترافیک اشاره نمود؛ چرا که در چنین حالت هایی وقتی که نیاز است تا جاده مشخصی مورد ترمیم قرار گیرد، باید این کار را در زمان شب انجام داد تا در طول روز راه مربوطه باز باشد چون در غیر این صورت در هر ساعت از هنگام روز که این مسیر بسته باشد یک جریمه معین برای آن اعمال خواهد شد.

اجرای frp نیاز به متخصصان بسیار ماهر در این زمینه دارد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت آرین تیس مراجعه فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید