راهنمای جامع خرید و نصب جعبه آتش نشانی

کدخبر: ۶۸۱۳۳۷
مراکز صنعتی و فروشگاهی ازجمله اماکن مهم تجاری و حساس هستند که میزان رفت‌وآمد مردم به آنجا بسیار زیاد است؛ بنابراین تامین امنیت محیطی این اماکن ضرورت دارد.
راهنمای جامع خرید و نصب جعبه آتش نشانی

رپرتاژ آگهی: برای مثال، آتش‌سوزی می‌تواند خطر بسیار تهدیدکننده‌ای برای مراکز تجاری و صنعتی محسوب شود. نصب جعبه آتش نشانی، به‌عنوان یک منبع آب متحرک برای مواقع خطر مانند آتش‌سوزی بسیار حائز اهمیت است. در این بخش، می‌خواهیم به بررسی نحوه نصب و عملکرد جعبه آتش نشانی بپردازیم تا با داشتن آگاهی کافی و نصب آن در مراکز موردنظر، از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم؛ پس با ما همراه باشید‌.

فایر باکس چیست؟

هنگام وقوع خطراتی مانند آتش‌سوزی در اماکن تجاری، دسترسی به آب برای خاموش کردن آتش حیاتی است. اگر آب به مقدار لازم و به‌موقع برای خاموش کردن آتش در دسترس نباشد، ممکن است آتش در طبقات مختلف گسترش یابد و موجب سقوط طبقات و ویران شدن ساختمان شود. ازاین‌رو، در طبقات مختلف یک ساختمان تجاری و یا بخش‌های مختلف یک مجموعه صنعتی جعبه‌های مستطیل‌شکلی نصب می‌کنند که یکی از انشعابات فرعی آب مجموعه به آن راه دارد. اجزای درون جعبه آتش نشانی عبارت‌اند از:

  • شیرآلات

  • نازل

  • شلنگ برزنتی یا هوزریلی

  • یک یا چند کپسول آتش نشانی

فایرباکس‌ ها در ابعاد، اندازه و همچنین متریال‌های متفاوتی ساخته می‌شوند، اگر بخواهیم آن‌ها را ازنظر این معیار‌ها معرفی کنیم، می‌توانیم از فایر‌باکس‌های آهنی، استیل، تو کار و رو کار، دوطبقه، دوقلو و محوطه‌ای نام ببریم. وجود فایرباکس‌ها در ابعاد مختلف و متریال‌های گوناگون، انتخاب را برای خریداران آسان‌تر کرده و می‌توان متناسب با بودجه و محیطی که نصب می‌شود، محصول موردنظر را انتخاب کرد. فایر باکس‌ها براساس محل نصبشان در مکان‌های مختلف، دارای کتگوری‌های متفاوتی هستند که در ادامه به توضیح هر نمونه خواهیم پرداخت.

باکس دیواری

رایج‌ترین نوع جعبه‌های آتش نشانی مورداستفاده در ساختمان‌ها، مراکز تجاری و صنعتی، باکس دیواری است. این نوع جعبه آتش نشانی در ابعاد مختلف تولید و خریداری می‌شود. اگر بخواهید در ساختمان مسکونی و مراکز اداری از باکس آتش نشانی استفاده کنید، این نوع می‌تواند بهترین انتخاب باشد. این مدل باکس شامل دو نوع می‌شود:

  • باکس دیواری تو کار: این مدل به‌تازگی رایج شده و بیشتر در ساختمان‌های نوساز مورداستفاده قرار می‌گیرد. در ساختمان‌هایی که مکان ویژه‌ای را برای نصب فایرباکس درنظر می‌گیرند، از فایر‌باکس تو کار استفاده می‌شود.

  • باکس دیواری رو کار: باتوجه‌به این‌که در گذشته الزامات قانونی زیادی برای خرید و نصب باکس آتش نشانی در مراکز مختلف وجود نداشته‌است، با وضع قوانین جدید، سازمان‌های اداری و حقوقی تصمیم به نصب باکس‌ آتش‌نشانی گرفته‌اند و چون محل خاصی برای آن تعبیه نشده‌است، در مسیر عبور لوله‌های آب، به‌صورت روکار نصب می‌کنند.

فایر باکس‌ محوطه‌ای و دوقلو

این نوع از فایرباکس‌ها بیشتر در شهرک‌های صنعتی، مراکز تجاری و مجتمع‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، در محوطه یک کارگاه صنعتی ممکن است چند فایر‌باکس دوقلو یا محوطه‌ای در نقاط مختلف آن تعبیه شده باشد. جنس این نوع از جعبه‌ها باید طوری باشد که از شرایط جوی و آب‌وهوایی آسیب نبیند.

اجزای درونی جعبه آتش نشانی

در درون باکس آتش‌نشانی تجهیزاتی وجود دارد که در مواقع نیاز، به‌خصوص هنگام آتش‌سوزی‌های وسیع، مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین آشنایی با اجزای آن، برای هر فردی ضروری به‌نظر می‌رسد. این تجهیزات عبارت‌اند از:

  1. کپسول آتش نشانی

وجود کپسول آتش نشانی در میان تجهیزات جعبه، بستگی به کاربرد، محل نصب، سازندگان و نصب‌کنندگان آن دارد، اما باید بدانید درصورتی‌که کپسول را در جعبه قرار دادید، دستورالعمل استفاده از آن را نیز در کنار آن قرار دهید یا طی دوره‌هایی به ساکنان مجتمع یا کسبه مرکز تجاری، استفاده از آن را آموزش دهید. به‌یاد داشته باشید، نبود دستورالعمل به‌منزله نبود کپسول است. از سوی دیگر، هنگام استفاده و پس از آن، باید حتما کپسول‌ها را چک کرد که اگر خالی شده باشند، دوباره شارژ شوند.

  1. شیرآلات، قرقره و شلنگ آتش نشانی

شیرآلات از دیگر بخش‌های جعبه آتش نشانی است که در مواقع خطر، شلنگ را به کوپلینگ متصل کرده و با باز کردن آن، جریان آب به‌سمت محل آتش‌سوزی هدایت می‌شود. در جعبه، شلنگ برزنتی را دور قرقره می‌پیچند تا هروقت که لازم شد، با وصل جریان آب از شلنگ موردنظر استفاده کنند. قرقره و شلنگ فایرباکس ممکن است از جنس پلاستیک، برزنت یا هوزریلی باشد.

فرآیند نصب فایر باکس

در فرآیند نصب جعبه، ابتدا چک کردن سالم بودن تاسیسات لوله‌کشی مکان موردنظر اهمیت ویژه‌ای دارد. در این بخش، به توضیح مختصری از مراحل نصب می‌پردازیم:

  1. مشخص کردن جایگاه شیر درون فایرباکس

  2. بستن شیرفلکه اصلی و باز کردن درپوش محل تعبیه شیر آتش‌ نشانی

  3. سوراخ کردن دیوار به جهت نصب قاب جعبه آتش نشانی

  4. چفت کردن قاب فلزی فایرباکس بر روی دیوار به‌منظور قرار گرفتن شیر آب

  5. استفاده از متریال‌های مختلف برای محکم‌کاری قاب بر روی دیوار

  6. وارسی لوله آب ازنظر نشتی یا انسداد بر اثر اجسام خارجی

  7. اتصال کوپلینگ به شیر

  8. قرار دادن تجهیزات درون باکس، قفل کردن آن و گذاشتن کلید در محفظه مخصوص

نکات کلیدی درباره خرید جعبه آتش‌نشانی

همان‌طورکه می‌دانید، برای خرید و نصب یک باکس مناسب و کاربردی همواره دانستن یک سری نکات ضروری است. در این بخش، تعدادی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم:

  1. ضخامت ورقه‌هایی که فایر باکس از آن‌ها ساخته شده بسیار مهم است، به‌طوری‌که اندازه آن نباید کمتر یا بیشتر از ۱ میلی‌متر باشد. فایرباکس‌هایی که دارای ورقه‌های نازک‌تری هستند، استحکام چندانی ندارند و به‌راحتی آسیب می‌بینند.

  2. طول شلنگ‌های مورداستفاده در جعبه آتش نشانی باید مقدار خاصی باشد و به‌طور معمول، دارای ۳۰ متر طول است. هنگام خرید باید به طول شلنگ موجود در باکس توجه ویژه‌ داشته باشید.

  3. توجه کنید که انتخاب تعداد باکس‌های آتش نشانی در مکان موردنظر، به وسعت آن بستگی دارد؛ بنابراین قبل از اقدام به خرید، تعداد را محاسبه کنید.

  4. جعبه‌های فایرباکس باید از استحکام فراوانی برخوردار باشند که بتوانند دربرابر ضربه و عوامل محیطی از خود مقاومت نشان دهند.

  5. جعبه‌ها باید در فاصله استانداردی نسبت‌به سطح زمین قرار بگیرند؛ یعنی ارتفاع مناسب داشته باشند.

  6. در ساختمان‌ها و مجتمع‌ها بهتر است، جعبه‌های آتش‌ نشانی در کنار پاگرد‌ها، پله‌ها و ‌پلکان‌ها نصب شود تا امکان دسترسی سریع به آن‌ها، وجود داشته‌ باشد.

نتیجه‌گیری

خرید و نصب جعبه باکیفیت، یکی از ملزومات‌ تاسیس مراکز تجاری و صنعتی است؛ زیرا همواره خطراتی مانند آتش‌سوزی آن‌ها را تهدید می‌کند. علاوه‌بر نصب، کیفیت جعبه آتش نشانی و اجزای درون آن هم اهمیت فراوانی دارد. مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی و ایمنی نیکوکار با سابقه بیش از ۳۵ سال در این زمینه، می‌تواند بهترین گزینه برای خرید و نصب باکس آتش نشانی مرکز تجاری شما باشد، این مرکز آمادگی عقد قرارداد با شرکت‌ها و مراکز تجاری گوناگون را دارد. آدرس وبسایت نیکوکار sfnfirebox.com با شماره تماس 02166973956 - 09356407035 است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید