نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 دی

آغاز فعالیت «گشت انصارالله» برای مبارزه ضربتی با گرانفروشی!

کدخبر: ۵۴۵۷۵۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آغاز فعالیت «گشت انصارالله» برای مبارزه ضربتی با گرانفروشی!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 دی 1352؛ تقلیل سود بازرگانی کالاهای وارداتی پیشنهاد شد

تقلیل سود بازرگانی بسیاری از کالاهای وارده به‌خصوص محصولاتی که به‌صورت مواد اولیه در صنایع ایران مورد مصرف است از طرف بخش خصوصی پیشنهاد شد و کمیته‌ای در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رسیدگی به آن را آغاز کرده است.

کمیته مذکور به نظرخواهی خود درباره مقررات صادرات و واردات ادامه می‌دهد و تاکنون تعدادی از مدیران صنایع و بازرگانی و افراد بخش خصوصی نظرات خود را به این کمیته ارسال داشته‌اند.

کمیته اتاق ایران که متشکل از گروهی از مقامات و مسوولان اتاق و کارشناسان و متخصصان می‌باشد، سعی خواهد کرد پس از بررسی و مطالعات کامل نظرات رسیده، چکیده پیشنهادات منطقی را به وزارت اقتصاد ارسال دارد تا در تهیه و تنظیم مقررات صادرات و واردات سال 1353 موردتوجه قرار گیرد.

در میان پیشنهادات رسیده، بیشتر نظرات در جهت لزوم حمایت بیشتر از صنایع داخلی و وضع سود بازرگانی بیشتر برای کالاهای وارداتی مشابه محصولات داخلی و تقابل سود بازرگانی مواد اولیه و محصولات موردنیاز صنایع داخلی خلاصه می‌شود.

12 دی 1362؛ آغاز فعالیت گشت «انصارالله» برای مبارزه ضربتی با گرانفروشی

دادستان ویژه امور صنفی با اعلام این مطلب که اخیرا اکیپ‌های موسوم به (گشت انصارالله) تشکیل شده‌اند که طرح کنترل کیفی کالا را عهده‌دار هستند، گفت: کارخانه‌هایی که خود راسا اقدام به فروش کالا به صورت تک‌فروشی‌ کنند، شناسایی و با آنها شدیدا مبارزه خواهد شد.

برادر غلامرضا کلهر، دادستان ویژه امور صنفی در زمینه طرح‌های جدید این دادستانی درباره کنترل هرچه بیشتر کانال توزیع کالا و حذف بازار سیاه توضیحاتی داد.

وی با اشاره به وضع نابسامان توزیع کالا در سطح کشور گفت: اخیرا در جلسه‌ای که با حضور نخست‌وزیر، وزیر بازرگانی و این جانب تشکیل شد، ‌مقرر گردید برای سامان دادن به امر توزیع کالا اقداماتی در سطح کشور اجام گیرد که متعاقب آن، ‌اکیپ‌هایی مشغول بررسی طرح کنترل توزیع کالا شدند که براساس آن، امر کنترل با هماهنگی وزارتخانه‌های مسوول، توسط دادستانی ویژه امور صنفی تهران انجام می‌گیرد. برای اجرای طرح مذکور، ستادی موسوم به «گشت انصارالله» تشکیل شده است که گشت مذکور امر کنترل خط تولید تا توزیع را به عهده دارد و در این زمینه درخصوص پارچه، برنامه‌هایی در دست تهیه و اقدام است و هم‌اکنون در وزارت بازرگانی مشغول بررسی و اقدام روی طرح توزیع عادلانه پارچه می‌باشند.

همچنین اجرای اصل 8 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر در جامعه،‌ فروشندگان نباید کالا را گرانتر از قیمت واقعی بخرند و ملزم به نصب اتیکت و صدور فاکتور در موقع فروش کالا می‌باشند.

وی افزود: در ضمن جهت کارایی هرچه بیشتر و بهتر مسائل صنفی دادسرا که بیشتر جنبه فنی دارد، قرار است با هماهنگی برادران بازاری متعهد و اصیل و در هر صنفی از مطلعین و خبرگان آنها برای اظهارنظر در پرونده‌های بازپرسی استفاده کنیم. در این زمینه طرحی تهیه شده است که در حال انجام می‌باشد که براساس آن از خود متعهدین بازار دعوت شده است که خود آنها از بدو تشکیل پرونده تا آخر ناظر بر جریان بوده و ببینند که افراد سودجو و فرصت‌طلب به عنوان کاسب و بازاری چه لطمه‌ای به حیثیت بازار اصیل و متعهد ما می‌زنند.

وی یادآور شد: با انجام این طرح، دیگر این گونه افراد قادر به مظلوم‌نمایی و فریب نخواهند بود. برادر کلهر در پایان درباره مصادره اموال گرانفروشان و دیگر متخلفان که ازسوی این دادستانی صورت می‌گیرد، گفت: اجناسی که از محتکران و گرانفروشان خائن به انقلاب و خون شهیدان گرفته می‌شود، پس از طی مراحل قانونی و صدور حکم توسط تعاونی‌ها و شوراها اکثرا جهت فروش به امت قهرمان و توده مستضعف انقلابی در جنوب شهر توزیع می‌شود.

12 دی 1372؛ ترکیه مخالف عبور نفت‌کش‌های جمهوری آذربایجان از بسفر است

به گفته سفیر ترکیه در جمهوری آذربایجان، ترکیه به هیچ وجه با عبور کشتی‌های نفتکش حامل نفت جمهوری آذربایجان از تنگه بسفر موافقت نمی‌کند.

«کارامان اوغلو» افزود: ما نمی‌توانیم امنیت 10 میلیون نفر اهالی استانبول را به خطر اندازیم؛ زیرا عبور کشتی‌های نفتکش از تنگه بسفر محیط زیست را به شدت تهدید می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: نفت آسیای میانه و جمهوری آذربایجان به وسیله خط لوله به بندر اسکندرون در ساحل دریای مدیترانه منتقل شود تا از آنجا با کشتی‌های نفتکش به اروپا حمل شود.

روسیه پیشنهاد می‌کند نفت از طریق خط لوله به بندر «نوووروسیک» منتقل و از آنجا با نفتکش به اروپا حمل شود. جمهوری آذربایجان مایل است مسیر خط لوله از طریق خاک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان و ترکیه بگذرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید