هزینه‌های جنگ بیش از تخمین‌ ها شد؛

شوک بزرگ به اقتصاد صهیونیست‌ها/ بحران بیخ گوش اسرائیل

کدخبر: ۶۰۹۲۸۳
اقتصادنیوز: رئیس بانک مرکزی اسرائیل اعلام کرده جنگ با حماس یک «شوک بزرگ» به اقتصاد اسرائیل بوده و هزینه‌های جنگ بیش از تخمین‌های اولیه رشد داشته است.
شوک بزرگ به اقتصاد صهیونیست‌ها/ بحران بیخ گوش اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، به نوشته بلومبرگ، رئیس بانک مرکزی اسرائیل همچنین گفت:‌ «در حالیکه اقتصاد اسرائیل قوی و باثبات است، هیچ شکی نیست که جنگ پیامدهای مالی خواهد داشت و فشارهای مرتبط با بودجه به وجود می‌آورد».

به گفته این مقام اسرائیلی، رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 و 2024 میلادی 1 درصد کمتر خواهد بود و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی احتمالاً تا پایان سال آینده میلادی بیش از 65 درصد افزایش می‌یابد، زیرا هزینه‌ها از آنچه در ابتدا پیش‌بینی شده بود، بیشتر است.

بانک مرکزی اسرائیل پیش‌بینی‌های اقتصادی خود را از زمان آغاز جنگ با حماس کاهش داده است. این بانک در آخرین نشست خود اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی 2/3 درصد در سال 2023 و 2/8 درصد در سال 2024 افزایش خواهد یافت. این بانک پیش‌تر اعلام کرده بود رشد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 و سال آتی میلادی، 3 درصد است.

بانک اسرائیل همچنین نرخ بهره اصلی خود را 4/75 درصد نگه داشت و از کاهش آن برای کمک به شِکِل - پول ملی سرزمین‌های اشغالی - اجتناب کرد. ارزش شِکِل و همچنین سهام و اوراق قرضه اسرائیل با شروع جنگ بشدت کاهش یافت، اما در 10 روز گذشته این روند بهبود یافته و شِکِل اکنون تمام ضررهای خود را جبران کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی