رئیس سازمان برنامه،جنگجوی تنهای رئیسی در برابر مجلس و قالیباف/ داود منظور سالها قبل مدافع گران شدن انرژی بود

کدخبر: ۶۱۶۱۲۶
اقتصادنیوز: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ روز مهمی برای دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بود. خبر مهم آن روز درباره دولت و مجلسی که همه برآیندهای آنها «یکدست» بودن را فریاد می‌زد، به رد کلیات بودجه ۱۴۰۳ ختم شد.
رئیس سازمان برنامه،جنگجوی تنهای رئیسی در برابر مجلس و قالیباف/ داود منظور سالها قبل مدافع گران شدن انرژی بود

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق در این باره نوشت: گویا مجلس یازدهم چند ماه مانده به انتخابات دوره دوازدهم تصمیم گرفته که به ماه عسل طولانی‌مدت با دولت ابراهیم رئیسی خاتمه دهد و رد کلیات بودجه یکی از آن اتفاقاتی بود که نشان از این پایان داشت.

اما در میانه بحث‌های مفصل پیرامون رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ که به موضوعاتی درباره بازنشستگان، افزایش قیمت بنزین و ناترازی بودجه مربوط می‌شد، یک نفر سیبل تمام حملات شد. مردی که خیلی وقت نیست به دولت رئیسی اضافه شده و از قضا بودجه ۱۴۰۳ اولین نقش‌آفرینی جدی او در ریاست سازمان برنامه و بودجه است.

داود منظور وقتی در فروردین ۱۴۰۲ جایگزین مسعود میرکاظمی شد، رئیس سازمان امور مالیاتی و یکی از فخرهای دولت‌ سیزدهم بود. اما امروز منظور به یک جنگجوی تنها مانند شده که مجبور است در وضع عجیب اقتصادی مملکت با نمایندگان مجلس یازدهم هم بر سر بودجه جدال کند.

در این راه از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، تا حمیدرضا حاجی بابایی، یکی از اصولگراترین نمایندگان مجلس، منظور را از این سو به آن سوی رینگ اقتصاد ایران فرستادند تا شاهد روزگار سخت‌تری برای یکی دیگر از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق در دولت رئیسی باشیم.

مدافع افزایش قیمت انرژی؛ از دانشگاه امام صادق تا وزارت نیرو

داود منظور متولد ۱۳۴۳ در شهر تهران و دارای مدرک تحصیلی دکتری علوم اقتصادی، گرایش اقتصادسنجی و اقتصاد بخش عمومی از دانشگاه تهران (۱۳۷۹) و کارشناسی ارشد اقتصاد و معارف اسلامی از دانشگاه امام صادق (۱۳۶۹) است.

 او در روز ۲۷ آبان ۱۳۸۸ در حالی که به عنوان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در همایش طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در زنجان سخن می‌گفت بعد از بیان آمارهای مختلفی درباره وضع اقتصادی مملکت، به طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «حامل‌های انرژی، آب و فاضلاب و خدمات بهای آب و جمع‌آوری فاضلاب شامل اصلاح قیمت‌ها قرار خواهند گرفت و پیشنهاد اصلاح قیمت‌های حمل‌ونقل عمومی، پست، کالاهای اساسی مانند گندم و شیر نیز داده شده است.»

او در همان سال‌ها هم یکی از مدافعان اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بوده است. اعتقادی که دقیقا در جلسه 21 آذر ۱۴۰۲ مجلس یکی از دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۳ بود. او این حرف‌ها را حداقل یک بار دیگر و در ۴ خرداد ۱۳۹۰ نیز به زبان آورده است. منظور در این روز و در میزگردی که با حضور کارشناسان برگزار شده با اشاره به اجرای «اولین گام اصلاح و آزادسازی قیمت‌های حامل‌های انرژی»، می‌گوید: «هدفمندی یارانه‌ها باید فراتر از مباحث قیمتی مدنظر قرار گیرد، چرا که اصلاح الگوهای قیمتی وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف مهم‌تری از جمله هدفمندی مصرف انرژی و هدفمندی تخصیص آن است و در این راستا ضروری است سیاست‌های تقاضا، عرضه و زنجیره انرژی هدفمند شود.»

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید