بازی انتخاباتی مجلس دوازدهم ، نانی برای بورس ندارد

کدخبر: ۶۱۶۳۸۱
اقتصادنیوز: اتفاقات سیاسی، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اوضاع و احوال بازارهای مالی و به‌خصوص بازار سهام محسوب می‌شود.
بازی انتخاباتی مجلس دوازدهم ، نانی برای بورس ندارد

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:ریسک‌های ناشی از جنگ‌ها و کشمکش‌های منطقه‌ای ، جهانی و رویدادها و بحران‌های سیاسی  از جمله مهم‌ترین    مواردی هستند که منجر به ایجاد نوساناتی در اکوسیستم بازارهای سهام می‌شود.

یکی از مسائل و رویدادهای سیاسی نیز که می‌توان اثرات را آن بر بازار سهام مورد بررسی قرار داد، انتخاباتی است که در کشورها برگزار می‌شود. انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس از جمله مهم‌ترین انتخاباتی است که با فاصله زمانی 4سال ‌یک‌بار در کشور انجام می‌شود.

با توجه به اینکه بر اثر تغییر رئیس‌جمهور یا اعضای مجلس، ممکن است سکانداران مهم‌ترین مناصب اقتصادی کشور تغییر کنند یا جریان فکری حاکم بر مهم‌ترین تصمیمات کشور، دچار تغییرات معناداری شود، می‌توان ارتباط رویدادهای مذکور با بازار سهام را مورد کالبدشکافی قرار داد.

با توجه به اینکه در سال‌جاری و در آخرین ماه سال، کشور با مساله انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی مواجه است، در متن حاضر به بررسی عملکرد بازار سهام در نیمه دوم سال‌های انتخابات چهار دوره اخیر پرداخته می‌شود.

 2GGKxTMeKSZr

انتخابات مجلس دوازدهم

دوازدهم اسفند سال‌جاری نیز انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی برگزار خواهد شد. در پایان تابستان سال‌جاری، شاخص‌کل بورس تهران در سطح 2‌میلیون و 121‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند و در پایان معاملات روز شنبه، این شاخص در سطح 2‌میلیون و 171‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند که گویای رشد 2‌درصدی در نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در بازه زمانی 3 ماه اخیر است. 

می‌توان گفت که آنچه که در یک ماه اخیر وضعیت بازار سهام را کمی سر و سامان بخشیده و از رکود عمیق معاملاتی دور کرده‌است، اخباری بود که در زمینه تجدید ارزیابی بنگاه‌های بزرگ بورسی مخابره شد و توانست اوضاع و احوال نابسامان بازار سهام را اندکی بهبود ببخشد.

  همان‌طور که مشاهده می‌شود، بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشانگر این است که در نیمه دوم سال‌90، شاخص‌کل با کاهش ارتفاع همراه شد و در 3 دوره مورد بررسی بعدی با رشد همراه شده‌است.  مهم‌ترین عامل رقم زننده نیمه دوم سال‌94، توافق برجام بود و سیل ورود پول حقیقی نیز مهم‌ترین عاملی بود که رشد نیمه دوم سال‌98 را رقم زد. در نیمه دوم سال‌جاری نیز اخبار بنیادی ناشی از تجدید ارزیابی سبب‌شده تا بازار با افزایش ارتفاع اندک در پاییز همراه شود، پس به‌رغم اینکه مساله‌ای مثل انتخابات مجلس یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور است، اما نمی‌توان میان این رویداد و نوسانات بورس، ارتباط چشمگیر و خاصی را جست‌وجو کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید