نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 25 دی

ایران از معافیت گمرکی آمریکا محروم شد!

کدخبر: ۶۲۲۲۳۲
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
ایران از معافیت گمرکی آمریکا محروم شد!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 دی 1353؛ 31 مجتمع کشت و صنعت احداث می شود

وزارت کشاورزی و منابع طبیعی در یک ماه گذشته 31 طرح ایجاد مجتمع‌های شیر و گوشت و واحدهای کشت و صنعت را تصویب کرد.

این طرح‌ها جهت انجام تشریفات مربوط به اعطای وام به بانک توسعه کشاورزی و همچنین برای تامین اراضی موردنیاز طرح‌ها به سازمان جنگل‌ها و مراتع ارسال شده است. علاوه‌بر این در منطقه خرم‌آباد اراضی وسیعی برای ایجاد مجتمع گوشت لرستان اختصاص داده شد.

نقشه‌برداری از 500 هکتار اراضی منطقه زیاران (قزوین) پایان یافت .

در این منطقه یک مجتمع صنعتی گوشت بوقلمون دایر خواهد شد. برای این مجتمع اقدام به خرید یک واحد پیش‌ساخته پرورش بوقلمون نیز دیده شده است.

نرخ رسمی چلوکباب سلطانی 42 ریال است

درحالیکه نرخ رسمی چلوکباب در تهران 42 ریال است، اتحادیه صنف چلوکباب قیمت این غذا را بدون کسب مجوز رسمی 85 ریال تعیین کرد. در تعدادی از چلوکبابی ها بابت هر پرس چلوکباب و مخلفات آن بین 200 تا 500 ریال از مشتریان پول دریافت می‌شود.

بازرسان صنفی این قیمت را «قیمت همت عالی» عنوان داده‌اند و منظورشان این است که چلوکباب‌خورها علاوه‌بر پرداخت نرخ رسمی غذا، مبلغی نیز برای کمک به صاحبان چلوکبابی‌ها می‌پردازند.

تهران که تا چند سال قبل بیش از 20 چلوکبابی نداشت، اکنون 600 سالن چلوکبابی دارد و اگر اجازه دایر کردن سالن‌های تازه‌ای داده شود، عده چلوکباب‌خورهای تهران آنقدر زیاد است که وجود هزار سالن چلوکبابی هم تامین‌کننده نیازشان نیست.

علاوه‌بر تهرانی‌ها اکثر خارجی‌های مقیم پایتخت نیز اکنون از طرفداران جدی چلوکباب‌ شده اند و بر گرمی بازار کار چلوکبابی‌ها افزوده‌اند.

مقامات رسمی نیز امروز به خبرنگار اطلاعات گفتند نرخ رسمی چلوکباب سلطانی اکنون 42 ریال است و اگر کسی شکایت کند که مدیر یک چلوکبابی از این مبلغ اضافه‌تر دریافت کرده، بلافاصله باید شکایت مورد رسیدگی قرار گیرد.

مرکز بررسی قیمت‌ها افزایش قیمت شیرینی را تایید نکرد.

افزایش قیمت شیرینی و آجیل به صورتی که در حال حاضر عرضه می شود مورد تایید مرکز بررسی قیمت‌ها و اتاق اصناف نیست.

مسوولان مرکز بررسی قیمت‌ها و اتاق اصناف ضمن اعلام این خبر یادآور شدند که قیمت شیرینی و آجیل و شکلات به زودی اعلام خواهد شد.

ایران از معافیت گمرکی آمریکا محروم شد

کاخ سفید براساس مواد «لایحه بازرگانی» مصوب دسامبر فهرستی از کشورهایی که آنها را دیگر مجاز به استفاده از معافیت‌های گمرکی امریکا تلقی نمی‌کند، تهیه کرده است.

در این فهرست که به کنگره آمریکا تسلیم شده‌ از ایران، الجزایر، کویت، لیبی، قطر، امارات متحده عربی، ونزوئلا، عربستان سعودی، اندونزی، یونان، هنگ‌کنگ، پرتغال، رومانی، اسپانیا و ترکیه نام برده شده است.

نصب دستگاه ضددود بر روی اتوبوس‌های تهران

به‌زودی با نصب دستگاه ضددود بر روی 2500 دستگاه اتوبوس شرکت واحد و سایر وسایط نقلیه گازوئیل سوز تهران جدی ترین اقدام برای مبارزه با آلودگی هوای پایتخت انجام خواهد شد.

دستگاه ضددود که به‌وسیله محققان دانشگاه تهران و با همکاری سازمان‌های مسوول در مبارزه با الودگی هوای پایتخت اختراع شده، هنگامی که وسیله نقلیه گازوئیل‌سوز به سربالایی‌های پرشیب می‌‌رسد و موتور آن شروع به دود کردن می‌کند، خودبه‌خود به کار می‌افتد و با رساندن مخلوطی از گاز بوتان و گازوئیل به قسمت احتراق سوخت موتور، مانع دود کردن آن می شود.

25 دی 1373؛ طرح ایران برای خودکفایی کشاورزی کشورهای اسلامی

طرح استراتژی مشترک اسلامی برای تامین امنیت غذایی و خودکفایی کشاورزی در راستای توسعه پایدار در کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، توسط دکتر کلانتری وزیر کشاورزی به چهارمین اجلاس وزیران کشاورزی این سازمان که در تهران برپاست، ارائه شد.

عیسی کلانتری با اشاره بر لزوم استفاده کشورهای اسلامی از تجارب یکدیگر به‌منظور نیل به راه‌حلی مشترک برای رسیدن به جامعه‌ای متعادل و پایدار گفت: اعتقاد ما بر این است که امروزه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که نزدیک به یک سوم کشورهای جهان را تشکیل می‌دهند، وظیفه بزرگی بر عهده دارند تا با برنامه‌ریزی صحیح و همکاری با یکدیگر دستیابی به خودکفایی در بخش کشاورزی را تسهیل کنند.

ژاپن درباره پرداخت وام به ایران این هفته تصمیم می‌گیرد

روزنامه «یومیوری» به نقل از منابع دولتی نوشت: دولت ژاپن، این هفته در مورد پرداخت بخش‌های بعدی وام 150 میلیارد ینی به ایران برای احداث سد کارون چهار تصمیم می‌گیرد. ژاپن اولین بخش از این وام را به مبلغ 38.6 میلیارد «ین» در اردیبهشت‌ماه گذشته به ایران پرداخت کرد.

دولت ژاپن به‌منظور پاسخ به درخواست و ادعاهای دولت بیل کلینتون پرداخت قسمت دوم این وام را که 46 میلیارد ین است، متوقف کرده بود.

روزنامه یومیوری اضافه کرد: «وارن کریستوفر» وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات نخست‌وزیر ژاپن و رئیس‌جمهوری آمریکا از «مورایاما» خواست در پرداخت وام به ایران با احتیاط عمل کند.

شراکت ایران در یک شرکت نساجی مصری

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راس هیاتی متشکل از کارشناسان این سازمان برای شرکت در جلسات عادی هیات‌مدیره شرکت «میراتکس» عازم قاهره شد.

جلسات هیات‌مدیره شرکت «میراتکس» هر سه ماه یک بار در مصر برگزار می‌شود و نمایندگان ایران نیز در آن دارند.

51 درصد سهام شرکت نساجی «میراتکس» متعلق به جمهوری مصر و 49 درصد آن متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران است.

25 دی 1393؛ فرمول بازپرداخت وام ارزی

پس از سه سال کش و قوس بالاخره نحوه تسویه بدهکاران حساب ذخیره ارزی با عاملیت بانک‌های دولتی ازسوی شورای پول و اعتبار تصویب شد.

نوسانات و رشد ناگهانی نرخ ارز در چند سال اخیر موجب شد تا بازپرداخت تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی به گره کور بخش تولید تبدیل شود؛ گرهی که در سال‌جاری باز کردن آن به عهده شورای پول و اعتبار گذاشته شد و براساس بند «ط» ماده 5 لایحه بودجه سال‌جاری، این شورا موظف شد ظرف مدت 2 ماه نسبت به تدوین اصلاحیه بازپرداخت تسهیلات از حساب ذخیره ارزی اقدام کند؛ مهلتی که با تاخیر 9 ماهه به نتیجه رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    فوری/ حادثه برای بالگرد رئیسی + گزارش لحظه به لحظه