نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 5 بهمن

حذف ایران از عضویت در شورای نظارت تیسن-کروپ!

کدخبر: ۶۲۴۳۳۷
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
حذف ایران از عضویت در شورای نظارت تیسن-کروپ!

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم بهمن 1353؛ اوپک طرح ایران و مساله قیمت طلا را بررسی می‌کند

شیخ احمد زکی‌یمانی، وزیر نفت عربستان سعودی اظهار کرد که دولت متبوع وی با هر نوع درگیری با کشورهای مصرف‌کننده نفت به شدت مخالف است.

بوتفلیقه وزیر خارجه الجزایر که به ریاست کنفرانس انتخاب شده است، گفت: تنها ممالک صنعتی باختری در پی ستیزه‌جویی علیه اوپک هستند، اما اگر واقعا معارضه‌ای بین ممالک صنعتی باختری و کشورهای تولیدکننده نفت درگیر شود، دنیا گرفتار یک فاجعه بزرگ و بین‌المللی خواهد شد.

وزیران 13 کشور عضو سازمان ممالک صادرکننده نفت (اوپک) روز جمعه در الجزایر گرد آمدند تا برای مذاکرات با دولت‌های ممالک مصرف‌کننده نفت روش و استراتژی مشترک به وجود آورند.

دولت الجزایر که میزبان کنفرانس کنونی اوپک است، کشورهای صنعتی را از دشمنی ورزیدن و جنگ با کشورهای صادرکننده نفت بر حذر داشت و تقاضا کرد که ممالک تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت برای به وجود آوردن دنیایی عادلانه‌تر با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر خارجه الجزایر اعلام کرد که کشورهای صادرکننده نفت، به تحریم نفتی دیگری متوسل نخواهد شد مگر آنکه در وضعی کاملا استثنایی قرار گیرند. وزیر خارجه الجزایر اخطار کرد که این وضع استثنایی هنگامی به وجود خواهد آمد که یکی از کشورهای عضو اوپک مورد تجاوز قرار گیرد و هدف تجاوزکننده، تصرف منابع نفت کشوری باشد که مورد تجاوز قرار گرفته است.

از خانه‌های خالی پس از 6 ماه مالیات گرفته می شود

خانه و یا واحد مسکونی که ظرف 6 ماه تکلیف آن روشن نشود و به فروش نرسد و یا به اجاره واگذار نشود، مشمول مالیات خواهد شد.

این یکی از مواردی است که در آن آیین‌نامه اجرایی لایحه معاملات زمین که هم‌اکنون کارشناسان وزارت مسکن و شهرسازی وزارت دادگستری سرگرم تهیه آن هستند گنجانده خواهد شد.

با اجرای این ماده کوشش خواهد شد عملا با بورس‌بازی واحد مسکونی نیز مبارزه شود و از آن پیشگیری به عمل آید.

کارشناسان معتقدند که توقف بورس بازی زمین ممکن است گروهی سودجو را متوجه بهره برداری ناصحیح از واحدهای مسکونی کند و به عبارت دیگر کسانی که دست به ساخت می زنند، نباید سود غیرمعقولی از آن بخواهند.

پنجم بهمن 1373؛ هاشمی رفسنجانی: سپاه پاسداران می‌تواند در مناقصه‌های بزرگ پیمانکاری بین‌المللی برنده شود

آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری به مدت 6 ساعت از نمایشگاه «مشارکت سپاه پاسداران در بازسازی کشور» دیدن کرد.

وی سپس در سمینار «مشارکت سپاه در بازسازی کشور» شرکت کرد و در سخنانی در جمع مدیران و مسوولان پروژه‌های اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی، برنامه‌ریزی برای شرکت نیروهای متعهد و متخصص سپاه پاسداران در سازندگی کشور ضروری بود.

رئیس‌جمهوری گفت: اگر نیروهای خلاق و پرانرژی سپاه در فعالیت های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی وارد نمی‌شدند، توان بالایی از قدرت سازندگی کشور به هدر رفت.

هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: سپاه پاسداران با توان بالای خود و با قیمت‌های مناسبی که برای خدمات خود تعیین کرده، می‌تواند در مناقصه‌های بزرگ پیمانکاری بین‌المللی نیز برنده شود.

پیش‌فروش سکه طلا در سراسر کشور آغاز شد

صبح امروز پیش‌فروش سکه بهار آزادی در تعدادی از شعب بانک‌های ملی و صادرات آغاز شد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از پنجم بهمن به فروش سکه بهار آزادی توسط بعضی از شعبه‌های بانک‌های ملی و صادرات اقدام می کند.

براساس این اطلاعیه، میزان پیش دریافت هر عدد سکه طلا 300 هزار ریال است که براساس قیمت روز سکه در زمان تحویل آن مابه‌التفاوت نرخ سکه با کسر 5 درصد به عنوان تخفیف ویژه تسویه حساب خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است، سکه‌های بهار آزادی به تدریج از اول اسفند امسال به بعد از طریق بانک های عامل توزیع خواهد شد.

پنجم بهمن 1383؛ پیام اقتصاددانان به مجلس

15 تن از اقتصاددانان برجسته کشور در بیانیه‌ای با عنوان «سخن اقتصاددانان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی» مواضع خود را نسبت به طرح‌ها و سیاست‌های اقتصادی اخیر نمایندگان مجلس اعلام کردند. پیش از این نیز هجدهم آبان 11 تن از اقتصاددانان برجسته ایرانی با صدور بیانیه‌ای نسبت به خطر رواج یک نگرش کارآمد اقتصادی هشدار داده بودند.

«برداشت بی‌رویه از حساب ذخیره ارزی یک نمونه قابل توجه است. اقدامات انجام شده بخش قابل ملاحظه‌ای از منابع ارزی کشور را که برای دوره‌های عسرت مالی و به‌منظور خاص فراهم شده بود، کاهش داده است.»

نمونه دیگر تلاش برای تثبیت قیمت محصولات شرکت‌های دولتی در شرایطی است که وجود فشارهای تورمی موجب افزایش هزینه‌های آنها شده است.

اجرای پیشنهادهای مطرح‌شده نتیجه‌ای جز فرسایش و تضعیف ساختار مالی و درنتیجه بنیه تولیدی این ثروت‌های عمومی باارزش (مانند شرکت‌های آب، برق، گاز و پالایشگاه‌ها...) نخواهد داشت.

تحریم‌‌های آمریکا «بی‌پی» را از پروژه‌های صنعت نفت ایران محروم کرد

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه اعلام کرد: شرکت‌های که تحریم‌های آمریکا را علیه ایران در مذاکرات خود برای اجرای پروژه‌های صنعت نفت در نظر داشته‌اند، هیچ وقت جدی گرفته نشده‌اند.

سیدمهدی حسینی اعلام کرد: شرکت ملی نفت ایران در مذاکرات خود در مورد شرکت‌هایی که تحریم‌های آمریکا را در نظر داشته‌اند، بی‌تفاوت بوده است.

وی با اشاره به اظهارات مدیر اجرایی شرکت بی‌پی مبنی‌بر کناره‌گیری این شرکت از مناقصه‌های نفتی و گازی ایران تصریح کرد: شرکت بی‌پی هیچ‌گاه در فرایند مذاکرات برای اجرای پروژه‌های صنعت نفت ایران، حضور جدی نداشته است.

وی با اعلام اینکه شرکت بی‌پی دلیل دنبال کردن سیاست تحریم علیه ایران، از مناقصه توسعه میدان اهواز بنگستان حذف شده است، یادآور شد: مدیریت شرکت بی‌پی نیز پس از اعلام رسمی این اقدام، چنین اظهاراتی کرده است.

ایران از عضویت در شورای نظارت تسین-کروپ خارج شد

مجمع عمومی شرکت تیسن-کروپ آلمان جمعه گذشته از انتخاب نماینده ایران به عنوان عضو شورای نظارت خودداری کرد تا از احتمال ضرر 8 میلیارد یورویی که به دلیل تحریم ایالات متحده می توانست به بار آید، جلوگیری کند.

گرهارد کرودر، رئیس شورای نظارت شرکت فولادسازی تیسن-کروپ آلمان که در نشست سالانه مجمع عمومی این شرکت در شهر بوخوم سخن می‌گفت، صراحتا به سهامداران گفت: درنتیجه فشار آمریکا نماینده ایران شورای نظارت را ترک کرده و این امکان که نام محمدمهدی نواب مطلق در لیست اسامی نامزدهای این شورا قرار گیرد، دیگر وجود ندارد.

قابل ذکر است که ایران چندی پیش بخشی از سهام خود را در این شرکت به ارزش 406 میلیون یورو واگذار نمود و با کاهش سهم فعلی آن به 4.5 درصد عملا امکان حضور در شورای نظارت را از دست داد.

بر اثر مداخله دولت آمریکا مجمع عمومی کمپانی آلمانی تیسن-کروپ از انتخاب نماینده ایران در شورای نظارت این شرکت خودداری کرد.

رئیس شورای نظارت تیسن – کروپ گفت: ما در مورد سهام ایران در این کمپانی به شدت زیر فشار آمریکا قرار گرفتیم و ناگزیر به بازخرید سهام ایران شدیم.

سهام ایران در کمپانی بزرگ صنایع فولاد و بازرگانی تیسن-کروپ به حداقل تنزل یافته است تا از این پس ایران از حق قانونی دارا بودن نماینده در شوراهای سیاستگذاری و اداره امور این موسسه بزرگ آلمانی محروم شود.

ایران در سال 1974 نخست در شرکت فولاد کروپ و در 1977 در شرکت ما در این موسسه به نام «فرید کروپ» شریک شد به طوری که بیش از 25 درصد سهام کل موسسات کروپ را خریداری کرد و به این ترتیب به عنوان یکی از صاحبان عمده کروپ شد و درنتیجه عضو دائمی شورای نظارت و مراجع مهم آن بوده و در روند تصمیم‌گیری‌ها مشارکت مستقیم داشت.

گزارش‌های مقامات تیسن-کروپ حاکی است از تابستان سال 2002 فشار آمریکا با نامه‌ای از طرف وزارت دفاع آن کشور آغاز شد. اشارات و تاکیدات دولت آمریکا از این قرار بود که واشنگتن تحمل این را ندارد که بیش از این شاهد به کار بردن قطعاتی در خودروهای پلیس آمریکا باشد که سود آن عاید ایران می‌شود.

ازسوی دیگر طهماسب مظاهری، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که از نحوه فروش سهام ایران در شرکت آلمانی تیسن-کروپ راضی است.

وی با اشاره به اینکه سهام ایران در این شرکت پیوسته بازدهی پایین داشته اظهار  امیدواری کرد که برای باقی مانده سهام فکری شود.

وی با توجیه فروش سهام ایران در این شرکت دلایل این اقدام را شکافت و گفت: اول شرکت در سال‌های اخیر در بهترین حالت سه درصد سود می‌داد و اگر این سرمایه در سال‌های اخیر در بهترین حالت سه درصد سود می‌داد و اگر این سرمایه را در سرمایه‌گذاری‌های دیگر به کار می‌گرفتیم، سود بالاتری حداقل درحد 7 تا 8 درصد به دست می‌آمد.

نقدی کردن یارانه‌ها سال 84 نهایی میشود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح نقدی کردن یارانه‌ها اواخر سال جاری تهیه و در سال آینده نهایی می‌شود.

داود دانش جعفری با اشاره به اینکه طرح نقدی کردن یارانه‌ها در سال 84 نهایی خواهد شد، گفت: در ابتدا باید بررسی کنیم که پرداخت نقدی و مستقیم یارانه‌ها به مردم تا چه اندازه تورم‌زاست و همچنین میزان یارانه پرداختی به دهک‌های مختلف باید محاسبه و بررسی شود.

براساس پیش‌نویس طرح نقدی کردن یارانه‌ها که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است، یارانه کالاهای اساسی و بنزین به صورت مستقیم و نقدی به‌عنوان مثال به‌ازای هر نفر 16 هزار تومان به مردم پرداخت خواهد شد و در مقابل نرخ این کالاها آزاد می‌شود.

پنجم بهمن 1393؛ سقوط «یورو» در سه بازار

با ادامه افت ارزش یورو در بازارهای جهانی، شنبه سقوط پول واحد اروپایی به بازار داخلی رسید تا قیمت نخستین روز هفته به بهای میانگین آذرماه 91 بازگشته باشد.

وضعیت بد یورو در بازارهای جهانی در ماه‌های گذشته تشدید شده اما از نیمه‌های دسامبر 2014 بود که ارزش یورو به میزان قابل توجهی رو به افت گذاشت تا تصویب برنامه‌های تحریکی در نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا نرخ برابری یورو به دلار را به پیرامون مرز 1.12 واحد برساند.

ارزش پول واحد اروپایی در بازار داخلی از ابتدای زمستان حدود 8.8 درصد سقوط کرده است.

بخش عمده‌ای از این سقوط روز گذشته اتفاق افتاد که واکنش بازار ایران به تداوم وخامت اوضاع یورو در آخر هفته کاری میلادی بود. بهای 3980 تومانی یورو در روز شنبه به معنای افت حدود 2 درصدی این ارز نسبت به روز پنج‌شنبه است.

به این ترتیب یورو پس از تجربه سقوط در بازارهای جهانی و داخلی شاهد افت قابل‌توجه قیمت خود در مرکز مبادلات ارزی شد؛ نرخ رسمی یورو روز شنبه با 105 تومان کاهش به 3076 تومان رسید تا سقوط سه‌گانه این ارز تکمیل شده باشد.

واردات خودرو از 35 نمایندگی مجاز

عدم‌پرداخت یارانه تولید، توقف توسعه فولاد مبارکه ذوب‌آهن، صدور مجوز ثبت سفارش واردات خودرو توسط 35 نمایندگی مجاز، ایجاد شفافیت در اطلاعات معدن، وزارت جهاد کشاورزی، عهده‌دار تنظیم بازار محصولات کشاورزی، دستور رئیس‌جمهور برای ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی و ... را می‌توان ازجمله موارد اعلام‌شده در نشست خبری روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت دانست.

اخباری که برخی از آنها طی روزهای اخیر حاشیه‌ساز شد و واکنش بسیاری را به همراه داشت.

توقف ثبت سفارش واردات خودرو ازسوی نمایندگی‌های مجاز و واردکنندگان ازجمله مواردی است که از اواخر هفته گذشته حواشی بسیاری را برای بازار خودرو رقم زد و موجب شد که فعالان این عرصه از افزایش قیمت خودروهای وارداتی خبر دهند.

خبری که وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت آن را تکذیب و اعلام کرد که خودروهای وارداتی هم قیمت‌گذاری می‌شود.

وی افزود: بعد از جلسات با مسوولان و مشورت با معاون اول و طرح موضوع در دولت مقرر شد با وجود برداشته نشدن تحریم، قانون را دقیق عمل کنیم و تنها کسانی که مجوز دارند، واردات را انجام دهند، این انحصار نیست بلکه موضوع کیفیت است. یا باید نمایندگی‌ها واردات را انجام دهند یا اگر کسی وارد می‌کند باید با مراکز خدمات پس از فروش قرارداد ببندد که بعد از خرید خودرو قطعات برای مردم تامین شود مگر کسی نخواهد و گردن کلفتی کند چرا باید ارز کشور را به اینها بدهیم؟ الان 35 نمایندگی مجاز خودرو وجود دارد.

جنجال تجارت ترجیحی ایران و ترکیه

تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در حالی با موافقت طرفین امضا و اجرا شد که تولیدکنندگان ایرانی، نحوه اجرا و بندهای قرارداد را مورد انتقاد قرار داده‌اند، اعتقاد به ناعادلانه بودن قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در حالی مطرح می‌شود که محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری خود اعلام کرد لیست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی پیش از امضای قرارداد، اصلاح شده است.

حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران به نامه‌ای در این خصوص اشاره کرد و گفت: نامه‌نگاری‌های خود را برای لغو قرارداد ترجیحی ایران و ترکیه آغاز کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت رضایت مسوولان را در لغو این قرارداد به دست آوریم.

قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه 10 دی‌ماه 1393 پس از 11 سال در سفر یک روزه وزیر اقتصاد و ترکیه امضا شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید