قیمت پیاز در صدر گرانی فروردین ماه / آخرین گزارش مرکز آمار از افزایش قیمت خوراکی ها

کدخبر: ۶۴۳۲۹۳
اقتصاد نیوز :گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در اولین ماه از سال جدید، پیاز بالاترین رشد قیمت ماهانه را میان سایر خوراکی‌ها در شهر تهران تجربه کرده است.
قیمت پیاز در صدر گرانی فروردین ماه / آخرین گزارش مرکز آمار از افزایش قیمت خوراکی ها

 

 به گزارش اقتصاد نیوز، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود آمار رشد ماهانه و نقطه به نقطه قیمت خوراکی‌ها در شهر تهران را طی فروردین 1403 منتشر کرده است.تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین سال جدید، از بین 51 کالای منتخب در شهر تهران، متوسط قیمت 47 کالا نسبت به اسفند سال قبل افزایش یافته است. از میان این کالا، شدیدترین افزایش برای «پیاز» بوده که متوسط قیمت آن در فروردین امسال 29.5 درصد نسبت به اسفند سال قبل افزایش یافته است. به بیان دیگر، قیمت هر کیلوگرم پیاز از حدود20 هزار تومان در اسفند به حدود 27 هزار تومان در فروردین 1403 رسیده است. به گزارش اکو ایران، رشد ماهانه قیمت این محصول کشاورزی نزدیک به 30 درصد رسیده است. همچنین تغییر این محصول نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.6  درصد می باشد.«پرتقال»، «لیموترش» و «هویج فرنگی» نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از نظر افزایش ماهانه قیمت قرار گرفته‌اند.

در مقابل، افزایش ماهانه قیمت‌ها ،13 محصول نیز رشد قیمتی کمتر از یک درصد را تجربه کرده‌اند. در سوی دیگر این رده‌بندی، 4 کالا قرار گرفته که قیمت آن نه تنها بالا نرفته بلکه نسبت به اسفند سال قبل کاهش یافته است. در میان این کالاها، بیش‌ترین اُفت قیمت حدود 14 درصد و برای «هندوانه» بوده است.

55

 

56

البته اگر قیمت محصولات در فروردین 1403 با فروردین 1402 مقایسه شود، نتایج متفاوتی به دست می‌آید. این بررسی نشان می‌دهد که در فروردین امسال، قیمت «کنسرو ماهی تن» نسبت به سایر کالاها بیش‌ترین افزایش را در مقایسه با فروردین سال گذشته تجربه کرده و نرخ افزایش آن به بیش از 100 درصد رسیده است. در رتبه بعدی نیز «کشمش پلویی» و «قارچ» قرار گرفته‌اند که در مقایسه با فروردین سال قبل بیش از 60 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید