319 فرودگاه ایران تنها در خدمت 173 هواپیما/ خبری از جایگاه جهانی نیست

کدخبر: ۶۵۰۵۹۵
درحالی‌که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) باید تبدیل به نگین فرودگاهی ایران می‌شد و توان رقابت با فرودگاه‌های کشورهای همسایه را می‌داشت، اما در عمل این فرودگاه نتوانست هیچ جایگاهی در صنعت هوایی دنیا داشته باشد.
319 فرودگاه ایران تنها در خدمت 173 هواپیما/ خبری از جایگاه جهانی نیست
به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه هم میهن نوشت: چندی پیش در یکی از رسانه‌های کشور گزارشی منتشر شده بود که تعداد هواپیماهای قابل اتکای ایران ۷ یا ۸ فروند است و باقی هواپیماهای کشور شدیداً فرسوده شده‌اند. هرچند این آمار واقعی به نظر نمی‌رسد و تعداد هواپیماهای فعال بیش از ۱۰۰ فروند اذعان می‌شود اما تعداد هواپیماها به اندازه‌ای نیست که تقاضای این بازار را پوشش دهد به همین دلیل نارضایتی شدید مردم از نبود بلیت هواپیما و قیمت‌های بازار سیاه بلیت مدت‌هاست از تریبون‌های مختلف اعلام می‌شود.

اما موضوع زمانی جالب می‌شود که در میان نمودارها و آمارهای بین‌المللی از صنعت هوایی و فرودگاهی، نام ایران را در کنار نام کشورهای دارنده بیشترین تعداد پایانه‌های فرودگاهی می‌بینیم. براساس نموداری که وب‌سایت استاتیستا اخیراً منتشر کرده ایران با داشتن ۳۱۹ فرودگاه، اعم از فرودگاه‌های فعال و غیرفعال و حتی فرودگاه‌هایی که حتی باند فرود آنها آسفالت نشده، در رتبه ۲۲ جهانی قرار دارد.

استاتیستا منبع آمار خود را مشخص نکرده است اما براساس گزارش «آخرین وضعیت شاخص‌های کلیدی حوزه هوایی در سال ۱۴۰۲» که در وب‌سایت وزارت راه‌ و شهرسازی منتشر شده است، تعداد فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ۵۳، تعداد فرودگاه‌های داخلی ۱۹، تعداد فرودگاه‌های بین‌المللی ۹ و تعداد فرودگاه‌های دارای مرز بین‌المللی ۲۵ فرودگاه ثبت شده است.

براساس همین گزارش تعداد ناوگان فعال هوایی ایران ۱۷۳ فروند و تعداد صندلی فعال در کل فرودگاه‌های ایران ۲۵۰۸۰ صندلی است.

آمارها حکایت از آن دارد که حتی اگر فرض کنیم مبنای آماری استاتیستا درست است و ایران ۳۱۹ فرودگاه فعال و غیرفعال دارد، صرفاً در ساخت فیزیکی فرودگاه‌ها در دنیا موفق بوده‌ایم اما سودی از این فرودگاه‌ها به دست نیاورده‌ایم.

ایران در میان پرترافیک‌ترین فرودگاه‌های دنیا هیچ فرودگاهی ندارد بنابراین حتی صحبت از رتبه‌های جهانی سودآوری فرودگاه‌های ایران هم محلی از اعراب ندارد. این درحالی است که به‌عنوان مثال فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا یک نیروگاه اقتصادی مهم در ایالات متحده است و در کنار ایجاد ۶۳ هزار شغل و تاثیر اقتصادی ۳۴/۸ میلیارد دلاری آن برای آتلانتا، بزرگ‌ترین کارفرمای این ایالت است و در همسایگی ایران، فرودگاه دُبی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با ۸/۴ درصد افزایش ترافیک، در بازه زمانی ژانویه تا مارس ۲۳ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. 

جایگاه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

براساس آمار پروازهای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) که در وب‌سایت این فرودگاه منتشر شده است تعداد کل پروازهای این فرودگاه (ورودی و خروجی) در سال 1402 به 49256 پرواز رسید. این درحالی است که در همسایگی ایران تنها از فرودگاه دُبی هر هفته بیش از 8 هزار پرواز به نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود و در دیگر همسایه شمالی ایران، ترکیه، در یازده ماه سال گذشته فقط در فرودگاه استانبول 465 هزار و 254 پرواز (ورودی و خروجی) ثبت شده بود. در همان بازه زمانی فرودگاه صبیحا گوکچن، دیگر فرودگاه بزرگ شهر استانبول هم 204 هزار و 688 پرواز ورودی و خروجی داشت.

خردادماه سال گذشته سازمان ایمنی ناوبری هوایی اروپا (یوروکنترل) اعلام کرد که تعداد پروازهای انجام‌شده در فرودگاه استانبول در یک روز به رکورد ۱۶۸۴ پرواز دست یافت. در ایران اما آذرماه گذشته وزیر راه و شهرسازی از افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام(ره) به ۵۰ میلیون نفر در سال خبر داده و گفته بود: با اجرای کلان پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره)، این فرودگاه به یکی از هاب‌های راهبردی و ترانزیتی فرودگاهی منطقه تبدیل می‌شود. به گفته وزیر راه ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی(ره) سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۶ میلیون مسافر را دارد و با توجه به برنامه توسعه فرودگاهی قرار است این ظرفیت به ۱۰ میلیون مسافر برسد. درحالی‌که فرودگاه دُبی با 140 شرکت هواپیمایی به بیش از 270 مقصد جهان و فرودگاه استانبول با 103 ایرلاین به 114 کشور دنیا پرواز دارند؛ تعداد ایرلاین‌های فعال در فرودگاه امام (ره) به‌گفته مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) ۱۴ شرکت هواپیمایی داخلی و ۳۴ شرکت هواپیمایی خارجی هستند که براساس گزارش عملکرد پروازی این فرودگاه که در وب‌سایت آن در دسترس است به 47 مقصد در 26 کشور پرواز دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی