مروری بر گذشته و حال یک رویداد

خاموشی‌های پراکنده برق در تهران آغاز شد

کدخبر: ۶۵۱۵۰۴
اقتصادنیوز: ماجرای قطع برق و مدیریت مصرف آن مربوط به چند سال اخیر نیست و کشور ایران از 50 سال پیش با مشکلات آن دست و پنجه نرم کرده است.
خاموشی‌های پراکنده برق در تهران آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس مصوبه هیئت دولت با تاکید بر رعایت الگوی مصرف برق و حساسیت ویژه مدیران و کارمندان در کاهش میزان مصرف، با گرم شدن هوا و افزایش مصرف انرژی، ساعت کار ادارات از امروز چهارشنبه ۱۶ خرادماه، به ۶ صبح تا ۱۳ تغییر یافته است.

چندی پیش نیز علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، اعلام کرده بود تابستان سختی در پیش است، اما هنوز تابستان شروع نشده، معضل تامین برق برای صنایع به قطع برق خانگی و قطع برق استادیوم فوتبال رسیده است. ماجرا به همین‌جا ختم نشده و در روزهای اخیر با وجود حضور نامزدهای انتخاباتی ستاد انتخابات، برق وزارت کشور مکررا قطع شد و باعث نارضایتی کاندیداهای ریاست جمهوری شد .

بنا بر اعلام مجلس شورای اسلامی، دولت حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان به شرکت برق بدهکار است و نهایتا با تصمیم مجلس قرار شد فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی، آن‌هم از مسیر فروش اوراق پرداخت شود.

مانند حدود 50 سال پیش که روزنامه اطلاعات در تاریخ 18 خرداد 1354، در مطلبی با تیتر «خاموشی های پراکنده برق تهران آغاز شد » نوشت: « از مردم تهران خواسته شد در مصرف برق صرفه جوئی کنند  .»

photo_2024-06-05_14-41-25

این روزنامه در ادامه آورده است: «با گرم شدن هوا و بالا رفتن مصرف برق در تهران، به خصوص در ساعات اول شب، خاموشی های پراکنده برق شهر نیز آغاز شده است. صبح امروز در منطقه مرکزی شهر یک خاموشی بیست دقیقه ای به علت بروز نقص فنی در نیروگاه شهریار پیش آمد.ماموران به ناچار یک واحد تولیدی را به قدرت 150 هزار کیلو وات موقتا قطع کردند،‌زیرا فشار شدید ممکن بود مشکلاتی به وجود آورد . ماموران برق که در این روزها آماده رفع خاموشی  هستند، به سرعت توانستند خاموشی را برطرف کنند و پس از حدود 20 دقیقه برق را به جریان اندازند. کارشناسان معتقدند که خاموشی برق تابستان امسال نیز گاه به گاه در محلات تهران پیش خواهد آمد ولی شرکت برق منطقه ای تهران و شرکت برق سراسری کشور با تمام کوشش سعی خواهند کرد از بروز این خاموشی ها پیش گیری کنند و یا به فوریت در رفع آنها بکوشند.»

«وزارت نیرو برنامه های وسیعی در دست دارد که با اجرای آنها به تدریج مشکل کمبود و توزیع برق در تهران مرتفع خواهد شد.کارشناسان همچنین از اهالی تهران درخواست می کنند که در مصرف برق تا حدود امکان صرفه جوئی کنند و از اتلاف انرژی در این فصل که مصرف به میزان زیادی بالا میرود بپرهیزند،به ویژه رعایت این صرفه جوئی در ساعات اول شب ضرورت دارد .»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛‌ ۲۶ شهریور

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید