نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ 8 تیر

مازاد درآمدهای نفتی ایران به بیش از 24 میلیارد دلار می‌رسد

کدخبر: ۶۵۶۱۲۷
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
مازاد درآمدهای نفتی ایران به بیش از 24 میلیارد دلار می‌رسد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم تیر 1354؛ دولت صنایع گرانفروش را با واردات کالای مشابه تنبیه می‌کند

وزیر بازرگانی اعلام کرد که برای مقابله با افزایش قیمت کاذب چند قلم کالا از جمله شیشه که برای آنها درخواست اضافه قیمت شده است، اجازه ورود اجناس مشابه خارجی آن داده خواهد شد.

البته این تصمیم هنگامی عملی می‌شود که ما مطمئن شویم در این نوع کالاها برای مواد اولیه آن افزایش قیمتی پیدا نشده است والا به سرعت کالاهای موردنیاز فوق را از خارج خریداری و وارد بازار خواهیم کرد و به طور کلی در سطح وسیع اجازه واردات خواهیم داد.

دولت در این زمینه هیچ‌گونه مصالحه‌ای را نمی‌پذیرد و همان‌طوری که در گذشته هم نشان داده شد فقط در جهت حفظ منافع مصرف‌کننده و برای جلوگیری از سودجویی بعضی تولیدکنندگان در اندک مدت، جنس خارجی و به بازار عرضه خواهد شد.

هشتم تیر 1374؛ ایران خودرو قیمت پیکان را کاهش داد

با اجرای سیاست‌های جدید ارزی از سوی دولت و افزایش تولید پیکان در کارخانه ایران خودرو، قیمت پیکان دو میلیون و پانصد هزار ریال کاهش یافت.

مهندس غروی، مدیرعامل ایران خودرو وضعیت تولید پیکان را خوب توصیف کرد و افزود: سیاست‌های توزیع ایران خودرو از مردادماه سال گذشته این بود که متقاضیان خرید پیکان ثبت‌نام می‌کردند و این سیاست تا آخر امسال نیز ادامه خواهد یافت.

هشتم تیر 1384؛ مازاد درآمدهای نفتی کشور به بیش از 24 میلیارد دلار می‌رسد

با احتساب قیمت فروش 45 دلار برای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران، تا پایان امسال بیش از 24 میلیارد و 400 میلیون دلار مازاد درآمد نفت خواهیم داشت. براساس گزارش مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، در سه ماه نخست سال جاری تولید نفت ایران روزانه 4 میلیون بشکه بوده است که از این میزان روزانه 5/2 میلیون بشکه آن صادر شده است.

در این مدت میانگین قیمت هر بشکه نفت در حدود 46 دلار و 7 سنت بوده است. اگر روزانه معادل 5/2 میلیون بشکه نفت خام صادرات داشته باشیم تا پایان امسال حدود 900 میلیون بشکه نفت خام صادر خواهیم کرد. ایران اگر به طور متوسط 5/2 میلیون بشکه نفت خام صادراتی خود را با 45 دلار به فروش برساند، در هر روز 112 میلیون و 500 هزار دلار صادرات نفت خواهد داشت.

اگر این میزان در تعداد روزهای سال ضرب شود رقم 40 میلیارد و 500 میلیون دلار درآمد نفت خواهیم داشت که اگر از این میزان درآمد 16 میلیارد و 100 میلیون دلاری در نظر گرفته شده برای نفت در بودجه سال جاری راکد شود حدود 24 میلیارد و 400 میلیون دلار مازاد درآمد نفت خواهیم داشت.

هشتم تیر 1394؛ وزیر اقتصاد امارات برای سفر به ایران دعوت شد

وزیر اقتصاد امارات از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران دعوت شد که در راس هیاتی برای گفت‌وگو در خصوص روابط اقتصادی و تجاری به ایران سفر کند.

سلطان بن سعید المنصوری، وزیر اقتصاد امارات در دیدار با محمدرضا فیاض، سفیر ایران در امارات با وی درخصوص ارتقای روابط اقتصادی بین دو کشور تبادل‌نظر کرد. در جریان این دیدار که در دفتر کار وزیر اقتصاد امارات انجام گرفت، المنصوری از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران دعوت شد که از راس هیاتی برای گفت‌وگو درخصوص روابط اقتصادی و تجاری به ایران سفر کند.

المنصوری خاطرنشان کرد: ایران از نظر تجارت خارجی برای امارات دارای اهمیت است و حجم مبادلات تجاری غیرنفتی دو کشور در سال گذشته میلادی 17 میلیارد دلار بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی