واریز سود سهام عدالت در تله وعده و وعید/ کار به دولت چهاردهم می‌کشد؟

کدخبر: ۶۵۷۴۰۸
اقتصادنیوز: زمان «واریز سود سهام عدالت» به یکی از سوالات پُرتکرار این روزها بدل شده است. مشمولان معترض شده‌اند و می‌گویند با اینکه وارد تیرماه شده‌ایم هنوز خبری از واریز سود سهام عدالت نیست، این در حالیست که این سود حق سهامداران است و شرکت‌ها هم موظف به پرداخت آن. آنها دست به دامان سازمان بورس شده‌اند و می‌خواهند مطالبه‌گر حق سهامداران باشد، اما در این بین، یک احتمال تقویت شده؛ واریز مرحله سوم سود سهام عدالت به دولت چهاردهم می‌رسد.
واریز سود سهام عدالت در تله وعده و وعید/ کار به دولت چهاردهم می‌کشد؟

به گزارش اقتصادنیوز، واریز سود سهام عدالت برای اولین بار در تاریخ سه مرحله‌ای شده است. مرحله اول و دوم واریز سود در ابتدای زمستان و انتهای سال 1402 انجام گرفت اما حالا وارد تابستان 1403 شده‌ایم و کماکان خبری از مرحله سوم نیست؛ موضوعی که صدای سهامداران را درآورده است. البته، چندی پیش بود که عسکر توکلی، رئیس هیات مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور در نشست خبری خود گفته بود که این سود طبق قرار با شرکت سپرده‌گذاری باید تا پایان خرداد پرداخت ‌شود. حالا وارد تیر ماه شده‌ایم و این وعده محقق نشده است. البته توکلی علت تاخیر در تحقق این وعده را به دو شرکت مربوط دانسته بود و تاکید کرده بود که موضوع در دست پیگیری است.

ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره توضیحات بیشتری ارائه کرد که رسانه‌ای شده بود. وی اعلام کرده بود که برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی ۱۴۰۱ را به شکل کامل واریز نکرده‌اند و از این شرکت‌ها، چهار شرکت همچون فجر انرژی خلیج فارس اعلام کردند که برنامه افزایش سرمایه دارند و درخواست خود برای افزایش سرمایه را هم بر روی سامانه کدال منتشر کردند.

2 شرکت؛ متهم ردیف اول واریز نشدن سود سهام عدالت

اما آنچه درباره واریز سود سهام عدالت مشکل‌زا شده، عملکرد دو شرکت است که سود سهام عدالت را به صورت کامل واریز نکرده‌اند و برخلاف شرکت‌های قبلی توضیحی هم درباره افزایش سرمایه نداشته‌اند.

آنطور که سازمان بورس اعلام کرده، به محض اینکه این سود مرحله سوم سهام عدالت به شکل کامل از سمت شرکت‌ها واریز شود، مجوزهای لازم از شورای عالی بورس برای واریز اخذ خواهد شد. البته این امر با یک اما همراه است؛ تا زمانی که وجه تکمیل نشود، زمان دقیق واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نخواهد شد.

موکول کردن واریز سود سهام عدالت به زمان دیگر و اعلام برخی وعده و وعیدها موجب نگرانی سهامداران شده و آنها از سازمان بورس می‌خواهند مطالبه‌گر حق‌شان باشند. هرچند گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ممکن است واریز سود سهام عدالت در مرحله سوم به دولت چهاردهم واگذار شود، بالا گرفته است و حالا باید منتظر واکنش سازمان بورس در روزهای آتی باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی