صورت مالی آبی‌های جاده مخصوص خبر می‌دهد

دنا وارد مسیر خطرناکی شد/ قیمت خودروی محبوب میلیاردی ماند؟

کدخبر: ۶۵۷۵۷۳
اقتصاد نیوز: اطلاعات منتشر شده ایران خودرو از وضعیت نامانسب دنا خبر می دهد.
دنا وارد مسیر خطرناکی شد/ قیمت خودروی محبوب میلیاردی ماند؟

به گزارش اقتصاد نیوز، تولید دنا تا پایان فصل بهار ۱۴۰۳ به نسبت بهار سال گذشته حدود هشت درصد افت کرده تا زنگ خطر برای این خانواده خودرویی محبوب به صدا در آید. براساس پیگیری اقتصادنیوز، آن طور که صورت های مالی آبی های جاده مخصوص نشان می دهد تا پایان خرداد امسال در مجموع حول و حوش ۱۸ هزار و ۹۵۰ دستگاه انواع دنا در خطوط تولید این خودروساز نهایی شده است.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تا پایان سه ماهه اول ۱۴۰۲ تولید، بیش از ۲۰ هزار و ۵۵۰ دستگاهی را در کارنامه خود ثبت کرده است. بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید اعضای خانواده دنا درباره زمانی مورد بررسی نزدیک به هزار و ۶۰۰ دستگاه افت داشته است.

کاهش تولید دنا در حالی رقم خورده که این خودروساز اعضای خانواده دنا را بعد از الزام به اعمال استانداردهای ۸۵ گانه به دو مدل دنا ) و دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال (ارتفا یافته) محدود کرده است.

آبی های جاده مخصوص اواخر شهریور ۱۴۰۲ برای هشت محصول ارتقا یافته خود از جمله دو عضو خانواده دنا مجوز افزایش قیمت گرفتند. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر  می رسید کسب این مجوز قیمتی به رشد تولید این خانواده محبوب خودرویی کمک کند، اتفاقی که در فصل بهار ۱۴۰۳ نیفتاده است. کاهش تیراژ دنا در سه ماهه اول امسال خبر خوبی برای بازار محسوب نمی شود و می تواند قیمت بازاری این خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی قیمت های بازاری نشان می‌دهد قیمت دنا پلاس با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور EF7 P (ارتقا یافته) در بازار حدود ۹۴۵ میلیون تومان است و دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال (ارتفا یافته) نیز با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان در بازار داد و ستد می شود.

این احتمال وجود دارد که با توجه به کاهش تیراژ تولید دنا و به دنبال آن کاهش عرضه شاهد صعودی شدن قیمت دو عضو خانواده دنا به گونه ای باشیم که قیمت بازاری دنا پلاس با گیربکس دستی ۶ سرعته و موتور EF7 P (ارتقا یافته) وارد کانال  یک میلیارد تومانی شود و قیمت بازاری دنا پلاس با گیربکس اتوماتیک آپشنال (ارتفا یافته) نیز نه تنها در کانال بالای یک میلیارد تومانی تثبیت شود، بلکه به سمت قله های بالاتر قیمتی حرکت کند. با توجه به این مساله می توان گفت دنا وارد مسیر خطرناکی شده و می تواند تبعاتی برای متقاضیان این خودرو به همراه داشته باشد، اصل چالش می تواند برای مشتاقان این خودرو این باشد که به رغم میل باطنی مجبور شوند از بازار دنا خارج شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی