نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 3 مرداد

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در وین

کدخبر: ۶۶۱۶۸۴
اقتصادنیوز:‌ در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در وین

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم مرداد 1364؛ وزیر نفت ایران به نشانه اعتراض اجلاس اوپک را ترک کرد

مذاکرات دیروز وزرای نفت 7 کشور عضو کمیته وزرای حل اختلاف قیمت نفت اوپک که در پشت درهای بسته انجام شد، بدون دستیابی به توافق همگانی بین اعضا پایان یافت.

زکی یمانی، وزیر نفت عربستان و رئیس کمیته اختلاف قیمت‌ها در این زمینه گفت: کمیته با تهیه دو پیشنهاد جهت ارائه به اجلاس عمومی وزرا به کار خود پایان داد.

به گفته منابع نزدیک به اجلاس، عربستان در مذاکرات خود شدیدا خواهان کاهش قیمت نفت نوع سنگین به میزان بیش از 50سنت در هر بشکه شده است.

همچنین خبرگزاری فرانسه از ژنو گزارش داد که در جلسه عصر دیروز وزیران نفت اوپک بین نمایندگان ایران و عربستان سعودی مشاجره کوتاهی روی داد.

به گفته ناظران عینی هنگامی که کنفرانس در آستانه توافق درباره 50 سنت کاهش در بهای برخی از انواع نفت بود، زکی یمانی پیشنهاد کرد که اختلاف بین انواع نفت خام اوپک بیشتر شود و کاهش قیمت به میزان 60 سنت باشد.

به محض عنوان شدن این پیشنهاد وزیر نفت ایران به عنوان اعتراض تالار جلسه را ترک کرد و گفت: اجازه نمی‌دهد عربستان نظریات خود را به کنفرانس دیکته کند.

سوم مرداد 1374؛ تلاش دولت بر این است تا نرخ دلار را زیر 200 تومان برساند

با تداوم طرح تعدیل و تثبیت قیمت ارز به زودی نرخ ارز به زیر 300 تومان خواهد رسید.

علی محمد بشارتی، وزیر کشور گفت: تلاش مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد رفاه در بین مردم است و بر همین اساس، بعد از تصویب طرح کاهش قیمت ارز، روند سقوط قیمت کالاها را شاهد بوده‌ایم.

وزیر کشور تاکید کرد: تلاش دولت بر این است که دلار را به ارزش واقعی خود که زیر دویست تومان است، برساند.

وزیر کشور در زمینه تشدید امر مبارزه با ورود کالای قاچاق گفت: هر کس و هر شخصیت حقیقی و حقوقی که بخواهد از مجرایی جدا از مجرای قانونی، کالا وارد کشور کند، در دام نیروی انتظامی خواهد افتاد و ما با آنان مقابله می‌کنیم تا از این طریق، امنیت اقتصادی لاز به وجود آید.

سوم مرداد 1384؛ جزئیات طرح واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به مردم اعلام شد

جزئیات طرح مرکز پژوهش‌ها برای اختصاص کوپن سهام به مردم ایران اعلام شد.

مطالعات مربوط به اعطای کوپن سهام که پس از بررسی‌های کارشناسی در مرکز پژوهش‌ها نهایی شده است، در آینده نزدیک به صورت لایحه و یا طرح در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

گزارش منتشرشده توسط مرکز پژوهش‌ها خاطرنشان می سازد که خصوصی‌سازی از طریق اعطای کوپن سهام روشی است که در ایران تقریبا ناشناخته است و به همین دلیل استفاده از این روش نیازمند شناخت کامل زمینه‌ها و پیش‌نیازهای ضروری جهت اجرای این طرح و پیامدهای مترتب بر اجرای آن است.

در تدوین طرح قانونی لازم برای خصوصی‌سازی با استفاده از کوپن سهام در مرکز پژوهش‌ها چند محور اصلی مدنظر قرار گرفته‌اند که یکی از آنها ایجاد شرکت‌های (واسطه‌های مالی) است. تجربه سایر کشورها نشان می‌دهد نقش واسطه‌های مالی در موفقیت این برنامه بسیار مهم می‌باشد؛ به‌طوری‌که در اغلب کشورهایی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری تشکیل نشده‌اند و یا در صورت تشکیل نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خود را در این فرآیند به‌دست آورند، برنامه توزیع کوپن سهام در مرحله اجرا با مشکلات مواجه شده است.

مراحل اجرایی اپراتور دوم آغاز شد

معاون ارتباطات و برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بعد از مصوبه مجلس تمام تغییرات لازم در پروژه اپراتور دوم انجام و ایرانسل مراحل اجرایی خود را آغاز کرده است.

برات قنبری ضمن اشاره به آخرین فعالیت‌های مربوط به اجرای پروژه اپراتور دوم (ایرانسل) افزود: بعد از مصوبه مجلس، ملزم به تغییر سهم خارجی به 29 درصد و سهم داخلی به 51 درصد شدیم که با حفظ حقوق مدیریتی باید 21 درصد از سهم خارجی به بانک‌های ایرانی واگذار می‌شد.

وی آخرین فعالیت در زمینه پروژه ایرانسل را توجیه فنی و اقتصادی دانست و افزود: توجیه فنی و اقتصادی پروژه اپراتور دوم روز شنبه 84.4.25 نیز به تصویب شورای اقتصادی کشور رسید.

سوم مرداد 1394؛ معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در وین

اعلام خبر توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 موجب شد تا کشورهای اروپایی این بار نه به منظور بررسی مناسبات هسته‌ای بلکه به منظور بررسی مناسبات اقتصادی در وین گردهم آیند. در این راستا، کنفرانس بین‌المللی دو روزه با حضور تجار، صنعتگران و مقاماتی از کشورهای ایران، اتریش، فرانسه، انگلیس و آلمان برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این گردهمایی اعلام کرد: ایران به دنبال یک تجارت دو طرفه، همچنین همکاری در طراحی، مهندسی و سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید و صادرات است و تمایلی به واردات یک طرفه کالا و ماشین‌آلات از اروپا ندارد.

ازسوی دیگر، معاون وزیر اقتصاد نیز از توافق برای سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری توسط شرکت های اروپایی در ایران خبر داد و اعلام کرد مذاکرات با برخی شرکت‌های اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران تکمیل شده است.

در این کنفرانس که در راستای همکاری‌های ایران و اروپا در دوره پساتحریم برگزار شد، تیمی از بخش‌های اقتصادی، مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری خارجی همچنین افرادی از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، خودرو و... محمدرضا نعمت‌زاده را همراهی کردند.

نعمت‌زاده گفت: سرمایه‌گذاری مشترک نه‌تنها بر بازار ایران که دارای 80 میلیون نفر جمعیت است، بلکه بر بازار 300 میلیون نفری کشورهای همسایه نیز می‌تواند تاثیر گذارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید