نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 5 مرداد

انتخاب افسران دادگاه نظامی برای محاکمه گرانفروشان

کدخبر: ۶۶۱۸۲۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
انتخاب افسران دادگاه نظامی برای محاکمه گرانفروشان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم مرداد 1354؛ انتخاب افسران دادگاه های نظامی برای محاکمه گرانفروشان

افسران نیروهای مسلح شاهنشاهی برای تشکیل دادگاه های نظامی جهت محاکمه گران فروشان انتخاب شدند و در یک جلسه توجیهی در دانشگاه پدافند ملی در جریان ماموریت خود قرار گرفتند.

تصمیم برای آماده کردن مقدمات تشکیل دادگاه های نظامی به این علت گرفته شده است که امکان دارد پس از پایان مهلت مقرر در امریه شاهنشاه آریامهر به منظور مبارزه همه جانبه با گران فروشی و احتکار، فرمان مطاع شاهانه شرفصدور یابد که رسیدگی به جرائم گران فروشان و محتکران به موجب قانون تنظیم توزیع کالاهای مورد احتیاج عامه و مجازات محتکران و گران فروشان به عهده نیروهای مسلح شاهنشاهی سپرده شود.

شاهنشاه آریامهر در فرمان 23 تیرماه مقرر فرمودند که دولت و عموم مردم که در حزب رستاخیز ملت ایران متشکل هستند، باید با استفاده از تمام نیروهای ملی و اداری مملکت در جنبش بر ضد گران فروشی شرکت کنند و بلافاصله اقدامات وسیعی برای مقابله با این سودجویی های مغایر با مصالح عمومی به عمل آید.

پنجم مرداد 1364؛ بهای سنگین اوپک 50 سنت کاهش یافت

در پایان کنفرانس وزیران نفت اوپک چند تن از وزیران اظهار کردند که اوپک در پی یک تصمیم گیری با شرکت اکثریت اعضا قیمت نفت را اندکی کاهش داد. کاهش قیمت به ترتیب 50 و 20 سنت در مورد نفت سنگین و متوسط می باشد.

وزیر نفت عربستان سعودی از این تصمیم ابراز خشنودی کرد، حال آنکه بلقاسم نبی همتای الجزایری وی گفت: از این تصمیم راضی نیست.

پنجم مرداد 1384؛ بورس نفت ایران مجوز گرفت

مشاور وزیر نفت و مجری طرح بورس نفت ایران گفت: مجوز قانونی بورس نفت، گاز و پتروشیمی را شورای بورس کشور صادر کرد.

این شورا همچنین مقرر کرد که وزارت نفت اقدامات لازم را برای راه اندازی و اجرایی کردن این بورس انجام دهد.

محمدجواد عاصمی پور افزود: شورای بورس در جلسه دوشنبه سوم مرداد به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی موضوع تاسیس بورس نفت، گاز و پتروشیمی را بررسی و موافقت اصولی خود را اعلام کرد.

پنجم مرداد 1394؛ برنامه رنو در ایران

توافق هسته ای ایران با جامعه جهانی در حالی منجر به اعلام آمادگی برخی خودروسازان اروپایی برای همکاری مشترک با خودروسازان ایرانی شده است که به نظر می رسد این امر نحوه همکاری برخی از خودروسازان خارجی حاضر در ایران را با چالش مواجه کرده است.

در این زمینه می توان به نوع همکاری شرکت رنو با دو خودروساز بزرگ کشور اشاره کرد.

در حالی که در روزهای اخیر بحث خرید بخشی از سهام یکی از شرکت های سایپا توسط رنو خبرساز شد، روز گذشته مدیرعامل ایران خودرو از داخلی سازی سه خودرو شرکت رنو خبر داد.

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه معتقد است که این شرکت فرانسوی یکی از شرکای سابق تجای خودروساز ایرانی بوده است، اما ظاهرا استراتژی مشخصی برای فعالیت در ایران ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید